3.3 -99. Ongelmia vaihdelaatikossa?

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Pastori
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 24, 2016 11:52 am

#1

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Moi

Eilen maantiellä n. 80 nopeudessa alkoi kierroslukumittari heiluu epänormisti. Sitten paheni silleen, että kierrokset hyppäs johonki 3500 ja kaasun nostamalla hetkeksi tilanne palautui. Kierrosluvusta päätellen ei vaihtanut kuitenkaan aina isoimmalle vaan kolmosella taisi laatikko pyöriä ajoittain, mutta silloin myös kierrokset pysyivät rauhallisena eikä sellaista huojuntaa ollut kuin nelosella ja kierrosten pysyessä alle 2000 rpm. Kun kierrokset ryntäs vaikutelma oli sama kuin jos polkasee kaasun pohjaan ja laatikko laittaa pienintä mahdollista silmään. Tämä kuitenkin tapahtui vaikka kaasua piti käytännössä samassa asennossa. Saattoi kuitenkin liittyä tuo kierrosten ryntäys yleensä ylämäkeen kun piti painaa kaasuu vähä enemmän.

Kaupunkiin tultaessa sammui liikennevaloissa vaikka laitoin N asentoon vaihteen. Käynnistyi kyllä mutta vaikeasti ja liikkeelle lähtö nykivää. Viimeset kaks kilsaa kaupungissa pienellä nopeudella oli nykivää ja auto sammu vielä kahdesti. Ja käyntiä ei siis palautunut normiksi oli laatikko sitte P tai N asennossa.

Mitään en tiedä Grand Voyagerista, mutta oppelissa oli vastaavanlaista käyntihäiriötä kun meni likaa kampparin päässä olevaan pyörään, josta anturi luki koneen kierrokset. Ooppeli oli kylläkin manuaali että sinänsä eri juttu, mutta luulis että ongelmat moottorin kierrosten tunnistamisessa vaikuttais myös automaatin toimintaan. Oonkohan aivan väärillä jäljillä?



Onko kellään vastaavaa kokemusta, niin tietäis mistä alais etsiin vikaa.
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#2

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

Vikakoodien luku on nyt paikallaan. Itse luen vikakoodit omista autoista Torque-nimisellä android-ohjelmalla. Databloggeri maksaa parikymppiä ja sen saa Motonetistä.
Pastori
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 24, 2016 11:52 am

#3

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jatkan yksinpuheluna ketjua. Sain viimein kammettua itseni ulos auton luo ja ensimmäisenä tein sen mikä pitäisi tehdä rutiinitarkastuksena, eli katsoin laatikon öljyt ja ADD rajalla oltiin. Voisiko vähäinen öljy tehdä moista oiretta autolle. En toki autolla aja ennen kuin öljyä olen lisännyt ja öljyn vaihdon varaan huomenna. Ihmettelen kuitenkin sitä, että moottorissa oli eilen käyntiongelmia vaikka vaihde oli vapaalla, eli liittyykö laisinkaan vaihteistoon nämä ongelmat. Nyt kävi kuten kuuluukin, ainakin sen aikaa kun tarkistin laatikon öljyt.
Pastori
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 24, 2016 11:52 am

#4

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Toi vikakoodien lukeminen on uutta, mutta kait siihen pitää perehtyy jos on tarvikkeet noin edullisia. Voiko siihen täysin tumpelo heittäytyä vai tarviiko valtavasti taustatietoo auton ruuvaamisesta?
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#5

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

Itse asiassa olet oikeilla jäljillä, kun tsekkasit laatikkoöljyt. Kannattaa tehdä yksi asia kerrallaan. Motonet myy Mag1 plusneljätyypin automaattilaatikkoöljyä edullisesti ja siitä on tälläkin foorumilla hyviä kokemuksia. Muut käyntihäiriöt saattoivat johtua pakkasesta. Nämä Obd-jutut ovat käteviä ja jos on aikaa, kannattaa perehtyä aiheeseen.
Pastori
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 24, 2016 11:52 am

#6

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No niin. öljyt tasattu insinöörin toivomalle tasolle. Auto käynnistyi ja sammui, tämän jälkeen käynnistyi ja pienen arpomisen jälkeen ryhtyi käymään ja kävi kuten kuuluukin ja vaihteet pelitti. Vikaa ei siis enää ilmenny paitsi toi käynnistyksen yhteydessä.

Tuli mieleen sellainen, että syssylllä oli sellaista koneen ollessa kylmä, että tyhjäkäyntiä kävi normisti, mutta heti kun koski kaasuun niin kone meinasi tukehtua. Risteyksistä lähteminen oli silloin aikasta jännää. Mutta se oli ja meni ja unohtui. Nyt vain oli hieman samaa oiretta launataina että juuri paikalta liikkeelle lähtö oli vaikeaa kun kone mainasi sammua. Jos olisi jotain yhteyttä tämänkertaisella ja syksyisellä oireilla. Jos tuntuu tutulta niin olis kiva kuulla onko joku keksinyt syytä moiselle.
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#7

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

Tuttu ilmiö ja korostuu suurissa lämpötilan vaihteluissa. Joku on myynyt vesibensaa. Aika tyypillinen tilanne. Meikäläisen Caravaanari on etanolit tankissa kesät talvet ja sinne pitää lisätä bensaa tankki täyteen että saa vedet pois...
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#8

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Kone on 2.4L ja loota 41TE (eikös 3.3 ole 62TE?) Auto -99

Olen nyt ajanut muutaman päivän n. 40km suuntaansa töiden takia tiellä jossa 80 ja 100 lätkiä, ennen sitä ajo oli lähinnä 50 kaupunkiajoa. Yhtenä aamuna lähdin normaalisti töihin ja loota laitto kaikki neljä vaihdetta niinkun pitikin mutta turbiinin lukko oli koko matkan kateissa. Ennen satasta on kymmenen kilsan 50 alue joten loota varmasti lämpeni hyvin ja pihalämpö oli muutenkin nollan yläpuolella. Takaisin tullessa puolen päivän jälkeen lukko löytyi, ei ongelmaa. Pihalämpö jotain +10.

Oon vaihtanut öljyt viime syksynä suodattimen kera Mageihin niinkun aina, taso ajon jälkeen add-merkin yläpuolella. Laatikkoon vaihdoin talvella molemmat kierrosanturit koska tallista peruuttaessa eteenpäin ajo ei onnistu puoleen minuuttiin, kuullostellut että edes solenoidit eivät naputa vaikka minkä vaihteen laittaa, ajan päästä kyllä. Jenkkifoorumeilla luki että ettei tässä laatikossa ole lämpöanturia mutta miten lie, ajattelisin lämpöarvojen heittelyn aiheuttavan lukottomuutta, kone lämpenee normaalisti mittarin mukaan ainakin. Muita syitä en keksi lukon puuttumiseen, ehkä solenoidipaketti? Se mulla on jo hyllyssä onneksi. Välillä tulee fiilis että tietokone tekee omiaan kun vaihteetkin on startin jälkeen hetken kateissa ja hetken ajon jälkeen taas ei mitään ongelmaa..
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija