Sebring kokemuksia

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
VintageSpeed
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Huhti 27, 2015 1:56 pm

#11

Viesti Kirjoittaja VintageSpeed »

Näin olen itsekin kuullut ja ymmärtänyt. Sen verran vielä piston slapista että sytytyksen ajoitus vaikuttaa tuohon. Kun vaihdoin kesällä jakopään hihnan oli joku turajussi laittanut nokat yhden hampaan väärään linjaan. Muutin linjan korjaamokirjan mukaiseksi ja kolina väheni huomattavasti.
VintageSpeed
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Huhti 27, 2015 1:56 pm

#12

Viesti Kirjoittaja VintageSpeed »

https://youtu.be/E9-CYcudQcE

Tuossa vielä video ja ääninäyte piston slap ilmiöstä. Kuulostaa siis aivan kiertokangen laakerivauriolta.
cs02
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: Su Kesä 26, 2016 4:09 pm

#13

Viesti Kirjoittaja cs02 »

Mikä näistä sebring autojen koneista on toiminta varmin vaihtoehto? Olen katsonut tuollaisia 01-03 vuoden autoja nyt. 2.7 koneessa tuntuu olevan joissakin vikana että menee laakerit. ja tuossa 2.0 koneessa tuota piston slap ominaisuutta. Ja onko kannattavaa ostaa tuolla ns. uudemmalla keulalla olevaa sebringiä mieluummin kuin tuolla ns. vanhalla keulalla olevaa? Onko noissa jotain eroa muuten? Vaihtuko se nyt tuossa -03 kohdilla siihen päivitettyyn keulaan.

Mitä muuta tuollaisesta autosta kannattaa katsoa perus asioiden lisäksi?
2.7 koneessa oli porukka laittanut että kannattaa vaihtaa koko jakopään ketjusto ja pumput ja muut samalla kertaa kaikki. Miten usein nuo kannattaisi vaihtaa jos ei pidä mitään ääntä? Katsellut tuossa muutamaa 2.0 koneella olevaa autoa, jotka ajettu noin 150-200thkm ja 2.7 noin 200-250thkm ajettuna.
Pete The Finn
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 33
Liittynyt: To Syys 25, 2014 9:42 pm

#14

Viesti Kirjoittaja Pete The Finn »

Paljon ajettujen kanssa homma on arpapeliä koneesta riippumatta, kun ei oikeasti tiedä miten autoa on pidetty. Eli jos haluat minismoida riskit, koeta löytää vähän ajettu.

Vähän ajetuista taas itse valitsisin ehdottomasti 2.7L:n, koska siinä suorituskyky on painavaan autoon OK (ei enempää, ripeä liikkuminen vaatii tälläkin koneella kaasun painamista ihan kunnolla eli kierroksia) ja lisäksi fiilikset on ihan toista luokkaa kuin 2.0L ja 2.4L koneissa (2.7L on hiljainen kabiinin puolella arkiajossa, ja toisaalta pakoäänet ulkopuolella on mahtavat, vähän kuin vaimennetussa Ferrarissa :D). Tietysti noilla fiilisjutuilla ei ole järjen kanssa paljoa tekemistä, mutta toisaalta onko autoiluilla ylipäätään? (Ja jos on niin kannattaa ehkä katsoa kokonaan muita autoja? Vaikka toisaalta sikäli Sebring on jopa "järkiauto", että varsinkin käytettynä saa rahalle todella paljon autoa vastineeksi.) Vähän ajetun 2.7L:n osalta en murehtisi yhtään mitään laakerijuttuja, jos moottorista ei kuulu mitään erikoista (kylmänä tai lämpimänä).

Subjektiivinen mielipiteeni on, että alkuperäinen keulamaski (2001-2003) näytti paremmalta kuin facelift (2004-2006), mutta vähän ajetun löytäminen alkuperäisten joukosta lienee aika mahdotonta, joten katselisin facelift-mallia (itsellä oli vm. 2005 2,7L-moottorilla noin 7,5 vuoden ajan, ja vieläkin on sitä vähän ikävä...)
cs02
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: Su Kesä 26, 2016 4:09 pm

#15

Viesti Kirjoittaja cs02 »

Kävin eilen testaamassa tuollaista 2.7 koneella olevaa ja vm02 Sebringiä. Auto oli seisonut vajaa puoli vuotta, mutta oli mennyt nyt kesällä leimasta ongelmitta läpi. Ollut ennen nykyistä omistajaa yli 10 vuotta samalla omistajalla, ja huoltokuitteja on iso pino. Auton koeajolla ei ollut oikeastaan muuta moittimista kuin takaa varmaan koiranluu väljä ja koneessa kun oli veto päällä, niin kuului sellaisen todella vaimea ehkä jopa metallinen ääni, voisi jopa sanoa laakerin ääneksi tai vastaavaksi. Ääni hävisi heti kun päästi kaasun tyhjäkäynnille. Muuten ei autossa ollut niinkään moittimista ja se toimi hyvin. Autoon oli juuri vaihdettu kaikki jarrut ja iskarit. Ajettu oli noin 250 thkm.

Kuuntelin paikoillaan tyhjäkäynnillä jakoketjua ja ei siitä mielestäni silloin kuulunut mitään erikoista ääntä. Tai kun myyjä painoi kaasua, niin oli silloinkin mielestäni äänetön.

Ainut mikä jäi mietityttämään oli tuo metallinen ääni, kun kaasua painoi. Voisiko tuo olla merkki että vesipumppu olisi tulossa tiensä päähän?
Veli
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Loka 24, 2014 11:49 pm

#16

Viesti Kirjoittaja Veli »

Sebring meni jokin aika sitten kaupaksi. Ei tosin tarvinnut myyntipuheita pitää, kun oli huolto- ja korjauskuitit ajan tasalla. Hyvin pidetty menee aina kaupaksi eikä tule merkille vihollisia kun uusi omistaja saa ajaa huoletta alkuun. Silloin tällöin tulee vanha Sebu vastaan kaupungilla ja se näyttää edelleen komealta autolta. Ominaisuuksiensa ja varsinkin käyttömukavuuden puolesta on edelleen hienoin auto, joka mulla on ollut. Suosittelen.
cs02
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: Su Kesä 26, 2016 4:09 pm

#17

Viesti Kirjoittaja cs02 »

Kävin katselemassa tänään tuon aikaisemman Sebringin huoltokuitit ja kansion. Moottoriin oli tosi hyvin vaihdettu öljyjä ja laatikkoon kanssa. Muutenkin kaikki tuntui olevan huoltojen osalta kunnossa. Mutta ainut mikä jäi mietityttämään oli tuo pieni metallinen ääni, joka kuului kierroksilla. Mutta ei jos päästi kierrokset tyhjäkäynnille. Ääni oli tasainen ja ei voimistunut kierrosten kasvaessa.
Vesipumppua tai jakoketjua ei ollut vaihdettu kertaakaan tuon noin 250 thkm aikana. paljonkohan tuollaiseen maksaisi tuo remontti kaikkine osineen liikkeessä?
Pete The Finn
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 33
Liittynyt: To Syys 25, 2014 9:42 pm

#18

Viesti Kirjoittaja Pete The Finn »

Äänistä on vaikea sanoa mitään itse kuulematta, mutta ei mikään "metallinen" ääni minusta vaikuta 2.7l -koneelle ainakaan normaalilta. Omassani, joka oli minulla 9 tkm-105 tkm ja 7,5 vuotta, ei ainakaan ollut mitään ääntä jota kuvailisin tuolla tavalla. Harmitonta resonointia vaiko jotain vakavaa - mahdoton sanoa. Itse en ottaisi riskiä, vaan lähtisin hakemaan äänettömämäpää vaihtoehtoa. Noin pajon ajetussa autossa jakoketju- tms. remontin hinta varmaan herkästi ylittää auton arvon. Mutta kuten sanottu, itse etsisin muutenkin vähemmän ajettua.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa