Jarru laaha, vai laahaako...

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#11

Viesti Kirjoittaja masiina »

Osku kirjoitti:Mistäs olet rautaisen männän saanut tilattua?
Itse tilasin tänään tiivisteet satulaan. Mäntä ja satula sisältä todella siistit liukutapit hyvät, näyttävät käytännössä uusilta oli vaan männän kumi rikki. Taistellut kans ton jumittavan satulan kanssa mutta en varmaan osta uutta satulaa 260e hintaan
esim.www.varaosa24.fi tuolta saa rautamännät erikseen tai korjaus sarjana.satulakin näyttäisi olevan 123.60 kpl.postit olisko 9e.rekisterinumerolla saa suoraan oikeat osat ja chatissä voi varmistaa osien sopivuuden,suomeksi.

avaruosad.ee loistava paikka.siellä postit 14e.mutta siihen hintaan voit tilata levyt/palat/mitä vaan 25kiloon asti.löytyy trw/brembo/bosch/zimmerman yms.pilkkahintaan.noita et motonetista saa,siis kaikkia merkkejä mitä tuolla on.
Osku
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Su Heinä 03, 2016 12:50 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2004
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: Onhan noita

#12

Viesti Kirjoittaja Osku »

Alvadilta löysin ne kumit, avaru mestasta olisi näköjään saanut kumit ja männät samaan pakettiin, no laitanpa tilaukseen niin onpahan varalla. Jotenkin tuntuu hullulta että olisi ollut jarrut jumissa kun kaikki sen verran siistiä,
6.6 hommasin auton ja toimi nätisti, juhannus reissulta tultiin pois niin syttyi abs valo mutta ei mitään muuta. Tiistaina sitten jäin tien poskeen kun alkoi tuntua siltä että joku seisoo jarrun päällä, no tien poskeen tutkimaan asiaa niin levy liikkui kyllä sen mitä antaa myöten mutta ei sitten pyörä liikkunut joten päättelin laakeriksi. Vaihdoin uuden laakerin niin sama homma uudestaan tosin nyt lämpeni huomattavasti pahemmin, pölykapseli suli ja napa on sininen. Jarrut vaikutti edelleen toimivalta kun purin ainoastaan männän kumi revennyt. Luulisi että jos jarru lämpiää noin että napa vaihtaa väriä niin tapahtuisi satulan kumeillekkin jotain. Autona 2004 3.3Se automaatti grandi
Leppälän Manu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:28 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2007
Iskutilavuus: 2,8

#13

Viesti Kirjoittaja Leppälän Manu »

Mie tilasin rockautosta männät ja tiivisteet. Hintaluokkaa about 100€ kaikkiin pyöriin. Keraaminen mäntä tosiaan turpoaa ja ei peräydy enää jossain vaiheessa takaisin. Siitä johtuu laahaminen.
Osku
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Su Heinä 03, 2016 12:50 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2004
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: Onhan noita

#14

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jarru jatkaa vinoilua, kaikki osat vaihdettu kuskin etu satulaan ja jumiin jääminen jatkuu. Mistähän seuraavana alkais tutkii vikaa
diiseli
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:38 pm
Merkki: chrysler
Malli: gv
Vuosimalli: 1999
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: se

#15

Viesti Kirjoittaja diiseli »

tää voi ny kuulostaa tosi nuijalta, kun en laiskuuttani jaksanut lukea koko ketjua...
mut ootkos vaihtanut myös jarruletkut? muistan jonkun tälläkin foorumilla (tai sitten sillä vanhalla mikä katosi bittiavaruuteen.) törmänneen ongelmaan, jossa jarruletku oli jotenkin pyköny/kuoleentunu, turvonnut sisältä umpeen.. poljinta painettaessa painoi liemen väkisin läpi satulaan, muttei vapauttanu nestepainetta takaisin päin, ja jarru jäi kantamaan.
Osku
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Su Heinä 03, 2016 12:50 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2004
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: Onhan noita

#16

Viesti Kirjoittaja Osku »

Täytyypä vaihtaa. Jostain vaan löytää sellainen
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#17

Viesti Kirjoittaja Gmies »

Osku kirjoitti:Jarru jatkaa vinoilua, kaikki osat vaihdettu kuskin etu satulaan ja jumiin jääminen jatkuu. Mistähän seuraavana alkais tutkii vikaa
Kun asensit uuden männän ja tiivisteen sylinteriin, testasitko, että mäntä liikkuu sylinterissä, eli meni sisään kohtuullista sormivoimaa käyttäen? Jos mäntä tiivisteineen on liian tiukka, jää jarru laahaamaan kuten "turvonnut" mäntä.
eprofi
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: La Heinä 25, 2015 8:01 am

#18

Viesti Kirjoittaja eprofi »

Omassa Voyagerissa alkoi myös viimeisen vuoden aikana etujarrut jäämään jumiin ja tänä kesänä sitten vaihdoin männät ja tiivisteet molemminpuolin. Jarrujen herkistely ei enää auttanut. Kyseessä siis 2.8 CRD Voyager vm 2007 (kuuden istuimen malli) ja ajettu noin 217 000 km.

Alkuperäiset männät ovat keraamisia ja ne ajan saatossa turpoaa jolloin eivät enää palaudu takaisin. Ilmeni minulla yleensä pidemmän jarrutuksen jälkeen, pahimmillaan niinkin rajusti että sai ihan reilusti antaa kaasua jotta auto liikkui (kilometrin mittainen kotitie tuntuu tällöin pitkältä)... Tilasin uudet männät ja tiivisteet Ebayn kautta, tässä on linkki kyseiseen myynti-ilmoitukseen niin kauan kuin se toimii:

http://www.ebay.com/itm/FRONT-BRAKE-CAL ... 064417925?

Männät löytyivät siis "FRONT BRAKE CALIPER REPAIR KIT FOR CHRYSLER VOYAGER 2001-2007 DODGE CARAVAN" nimikkeellä. Hintaa näille tuli 70,89 eur + lähetyskulut 18,32 eur (UPS:lla) = 89,21 eur. Nämä uudet männät ovat rautaiset. Myyjä tarkasti vielä auton VIN koodin perusteella sopivuuden.

-----

Vanhat männät eivät liikkuneet kunnolla edes ilman tiivisteitä, aina takertui johonkin kiinni vaikka ulkoisesti kaikki osat oli "kuin uusia": ei raapaleita, tiivisteet ehjiä, ei naarmuja. Oheen laitan muutaman kuvan vaihdon ajalta. Männän päälle kannattaa se männäntiiviste laittaa ensin ennenkuin työntää sitä paikalleen, toisinpäin kokeiltaessa ei oikein onnistunut minulla. Vanhan männän saa helpoiten ulos paineilmalla ilmausruuvin kautta. Kunhan muistaa että ei jätä sormia männän ja satulan väliin, tulee meinaan ulos aika yllättäen ja voimalla sitten :D

Sellainen pieni huomio omalla kohdalla, että molemminpuolin jarrusatulan alempi liukupultti oli mahdollista saada väärille kierteille ja tällöin se jää vinoon joka voi haitata satulan liikettä. Tätä ei huomannut kuin siitä, että pultti ei kierry ihan yhtä pitkälle kuin ylempi ja saattaa jäädä huomaamatta kun kiristysvaiheessa ei juuri sen erikoisempaa vastusta kierteissä ollut. Minulla mahdollisesti oli toinen pultti ollut väärässä asennossa jo ties kuinka kauan. Oikean asennon näkee ainakin alakautta kun katsoo, että liukupultin kierteet häviää kokonaan satulan sitään.

Niin ja se liukupultin kuusiokoloavaimen koko on sitten 7 mm ;)

Satula ilman mäntää vanhat tiivisteet paikoillaan
Kuva

Sisäosat kuin uudet vielä
Kuva

Osat paketissa
Kuva
Kuva

Mäntä uuden tiivisteen kera, toinen tiiviste satulassa
Kuva
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#19

Viesti Kirjoittaja masiina »

mä olen aina irroittanut männät jarrupoljinta polkemalla,satula irrallaan.pumppaa sen verran ettei mäntä ihan tipahda paikoiltaan,ja loput sormin/pihdeillä.
elmeri
Jäsen
Jäsen
Viestit: 14
Liittynyt: To Loka 08, 2015 6:39 pm

#20

Viesti Kirjoittaja elmeri »

Tilailin omaan Voyageriin (-07 3,3 aut) etu- ja takajarrusatuloiden korjaussarjat sis männät ja tiivisteet avaruosad -verkkokaupasta. Homma pelasi hienosti, mutta etusatuloiden kanssa törmäsin ongelmaan männän haitaritiivisteen kanssa. Se ei vaan kertakaikkiaan mene paikalleen ilman prässiä ja tässäkin tapauksessa luulen että tulee vahinkoa tiivisteeseen. Sylinterin sisäpuolelle tulevan kehän halkaisija on noin 2mm isompi kuin itse "pesän" mihin tiivisteen pitäisi asettua, osien valmistaja Frenkit. Tavallaan nuo tiivisteet ovat aina menneet paikalleen hiljalleen naputtelemalla ja alkuun on päässyt ihan vaan sormin painelemalla. Puhdistelin tietenkin kaikki pinnat viimeisenpäälle siisteiksi ennen uusien osien asentelua. Oikeat osat minulla on uskoakseni lähetetty kun männän mitat täsmäsivät. No huomenna töiden jälkeen kaupasta vähän remonttijuomaa ja kokeilen kunnostella takasatulat.

Onko muilla ollut vastaavaa murhetta?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa