Omassa Voyagerissa alkoi myös viimeisen vuoden aikana etujarrut jäämään jumiin ja tänä kesänä sitten vaihdoin männät ja tiivisteet molemminpuolin. Jarrujen herkistely ei enää auttanut. Kyseessä siis 2.8 CRD Voyager vm 2007 (kuuden istuimen malli) ja ajettu noin 217 000 km.
Alkuperäiset männät ovat keraamisia ja ne ajan saatossa turpoaa jolloin eivät enää palaudu takaisin. Ilmeni minulla yleensä pidemmän jarrutuksen jälkeen, pahimmillaan niinkin rajusti että sai ihan reilusti antaa kaasua jotta auto liikkui (kilometrin mittainen kotitie tuntuu tällöin pitkältä)... Tilasin uudet männät ja tiivisteet Ebayn kautta, tässä on linkki kyseiseen myynti-ilmoitukseen niin kauan kuin se toimii:
http://www.ebay.com/itm/FRONT-BRAKE-CAL ... 064417925?
Männät löytyivät siis "FRONT BRAKE CALIPER REPAIR KIT FOR CHRYSLER VOYAGER 2001-2007 DODGE CARAVAN" nimikkeellä. Hintaa näille tuli 70,89 eur + lähetyskulut 18,32 eur (UPS:lla) = 89,21 eur. Nämä uudet männät ovat rautaiset. Myyjä tarkasti vielä auton VIN koodin perusteella sopivuuden.
-----
Vanhat männät eivät liikkuneet kunnolla edes ilman tiivisteitä, aina takertui johonkin kiinni vaikka ulkoisesti kaikki osat oli "kuin uusia": ei raapaleita, tiivisteet ehjiä, ei naarmuja. Oheen laitan muutaman kuvan vaihdon ajalta. Männän päälle kannattaa se männäntiiviste laittaa ensin ennenkuin työntää sitä paikalleen, toisinpäin kokeiltaessa ei oikein onnistunut minulla. Vanhan männän saa helpoiten ulos paineilmalla ilmausruuvin kautta. Kunhan muistaa että ei jätä sormia männän ja satulan väliin, tulee meinaan ulos aika yllättäen ja voimalla sitten
Sellainen pieni huomio omalla kohdalla, että molemminpuolin jarrusatulan alempi liukupultti oli mahdollista saada väärille kierteille ja tällöin se jää vinoon joka voi haitata satulan liikettä. Tätä ei huomannut kuin siitä, että pultti ei kierry ihan yhtä pitkälle kuin ylempi ja saattaa jäädä huomaamatta kun kiristysvaiheessa ei juuri sen erikoisempaa vastusta kierteissä ollut. Minulla mahdollisesti oli toinen pultti ollut väärässä asennossa jo ties kuinka kauan. Oikean asennon näkee ainakin alakautta kun katsoo, että liukupultin kierteet häviää kokonaan satulan sitään.
Niin ja se liukupultin kuusiokoloavaimen koko on sitten 7 mm
Satula ilman mäntää vanhat tiivisteet paikoillaan
Sisäosat kuin uudet vielä
Osat paketissa
Mäntä uuden tiivisteen kera, toinen tiiviste satulassa