Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#41

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Tästä tulee nyt vähän tämmöinen auton minipäiväkirja kai.... Noin 7000km tullut ostamisesta joulukuussa mittariin.

Vaihdoin eilen itse moottoriöljyt ja laatikkoöljyt. Muuta hankaluutta ei ollut kuin hankalassa paikassa tiukasti kiinni kierretty öljynsuodatin.
Oli tarkoitus laitaa vanhojen m-öljyjen sekaan puhdistusainetta, vartti käyttöä ja öljyt ulos, mutta unohdin jostain syystä. Vetelen nyt sitten syksyyn
Motoxeilla, heitän puhdistusaineen ja ¨paremmat¨ öljyt sisään talveksi.

Kiinanpoika näyttää valmistaneen tällä kertaa Motonetin laatikkosuodattimen, vanha oli ilmeisen proudly made in USA. Oudon heikosti vanha ja uusi siinä roikkuu paikallaan.
Öljykylpykö sitä kelluttaa turvallisesti tärinöissä estäen putoamisen? Gummitiiviste pohjaan oli mukana, vanha peltinen oli jo luovuttamassa jäljistä päätellen, eli putsattavaa tiivistyspinnolla riitti.
Yhtään liian aikaisin ei uudet öljyt tulleet, aika ruskeaa olivat vanhat ja itse asiassa alkoi näin herkkä mies kuin minä jo ajossa huomaamaan lieviä merkkejä vaihtotarpeesta.
Yksi pohjankiinnitysruuvi ei ottanut kierteille tiukkaa ja nyt pitänee seurata valuuko tippoja. En löytänyt Motonetistä Vantaalla isoja kanistereita MAGin öljyä jossa olisi lukenut tuo ATF+4
niin otin viisi pientä purkkia. Siinä oli vain tarjolla sitä MAGin Dextronia isommassa kanisterissa. Teboilin Fluid-S lupailee sopivuutta lähes kaikkiin laatikoihin, myös ATF+4:een. En uskaltaisi laittaa.
Samoin lupailee COMMA MVATF+: Täyssynteettinen automaattivaihteistoöljy eurooppalaisiin, amerikkalaisiin ja aasialaisiin autoihin.
Sopii käytettäväksi myös ohjaustehostimissa joissa vaatimuksena on punainen ATF. Täyttää luokitukset: Dexron® II, III and VI, Ford Mercon V, MOPAR ATF +3 and +4, VW G 052 162, MB 236.6/7/10/12/14, Mitsubishi, Hyundai, Kia SP-II/SP-III/SP-IV


Nyt katosi laatikosta pienetkin empimiset ja muutoinkaan ei ole ongelmia ollut. Kilometrejä nyt 368 550. Pohjasuojalle moottorin alle pitäisi jotain keksiä.
On kolmessa osassa joista yhtä en ole nähnytkään, eli osumaa on joskus ottanut ja iso pala keskeltä puuttuu. Keydancella on tosin kerran tullut näkyviin koodi P1130 joka kai viittaa ruiskutukseen. Vaihto lähestyy.
Jarrut täytyy tarkistaa edestä ja takaa ennen kuin mitään tuhansien kilometrien lomamatkoja suunnittelee.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#42

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Taas tapahtuu...

Auto alkoi etupyörästään pitämään yht'äkkiä ilman etukäteisoireiluja melkoista kirskuntaa, Motonetin pihasta lähtiessä. Voyageriin en ollut varaosia hakemmassa...
Itselle tuli laakeri ensimmäisenä mieleen, mutta on vähän omituinen sittenkin laakeriviaksi, kai. Nimittäin ääni hiljenee täysin kun oikein vauhdikkaasti ajaa mutkaan
ja paino menee oireilevalle puolelle. Jarruista johtuva tämä ei voi olla kun ei jarruttaminen vaikuta mitenkään ääneen. Omituisinta on se ettei ääniä kuulu ollenkaan
peruuttaessa, ainakaan vielä, mutta pienikin liike eteen päin niin heti alkaa metallinen kirskunta. Samaten renkaan pyöriessä on äänessä tietyssä kohtaa kierrosta sellainen hinkkaavampi sävy.
Ihan kuin roska hiertäisi jarrulevyä. Ääni oli pikku pakkasen jälkeen ilmojen lauhduttua pienen hetken poissa ja luulinkin jonkin sieltä sulaneen tai poistuneen. Vaan ei ollut pakkasista kyse.

Mulla ei kyllä ole ikinä omistamassani autossa vielä mennyt pyöränlaakeri vaihtoon, mutta kertahan se olisi ensimmäinenkin.
Tällä viikolla otan renkaan pois tiistaina tai keskiviikkona, autolle ei ole nyt tärkeää tarvetta, ja katson mitä sieltä löytyy.
Laakerihan se kai on tai sitten on jarrulevy löysässä, mutta miten se olisi mahdollista? :o Ei laahaa eikä kolise ja jarruttelu siis vaikuta mitenkään.

Arvailuja ja mielipiteitä saa esittää. Korostan äänen omituisuutta. Olen mä laakerivikaisia kuullut joskus mutten tällaista ihan. Mitään ei tule rakenteita pitkin jurinoita tai muuta.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#43

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Edessä on uudet palat ja levyt. Ei voi tästä johtua. Tai siis kuluneisuudesta, ellei ole joitain materiaalivikaa ja yllättävää kulumista ollut.

Tosin nythän on ollut semmoista liikkeellä että aivan uudet palat, huolloissa vaihdetut tai ajamattoman uuden auton
jarrut ääntelevät ilkeästi, enemmän tai vähemmän. Itse tiedän kolme tapausta viime vuodelta. Jotain materiaalirajoituksia kai tullut EUn alueelle?

Tämä mun kirskuntani selvinnee kohta. Menee se vapaapäivä näinkin. ....kele vaan kun ei ole käytössä tallia nyt johon auto mahtuisi kokonaan.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#44

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Semmoista tuli mieleen että vasen sivusuulake oven suuntaan ikkunalle. se pieni siis, puhaltaa mielestäni viileämpää kuin muut suulakkeet vaikkapa tuulilasille tai suoraan kabiiniin.
Olisiko ilmavuoto tai joku kohta putkistossa huonosti paikallaan...?

Ja sitten erittäin outo juttu: nyt kun termostaatti on kunnossa, niin auton tuulilasi ja etuovien ikkunat ovat joskus sisältä enemmän jäässä ja huurteessa kuin ulkoa! kun pakkasilmoilla autolle menee.
Ja muutoinkin huurtumista on viime talvea enemmän kylmänä etenkin. Mulla lienee jokin kosteusongelma, todennäköisesti se sisään päästävä letku tulipellin läpi joka on kai tyyppivaivoja.
Poistin viime kesänä etumatkustajan jalkatilan maton ja siellä sitä oli märkää lattialla. Johtuisiko tästä?
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#45

Viesti Kirjoittaja Gmies »

Kyllä auton sisällä oleva kosteus mielellään tiivistyy ikkunoihin ja jäätyy.
Meillä on autossa muutama paksu sanomalehtinippu tasaamassa kosteutta, ( esim. lunta tulee kengissä sisälle) hyvin pysyy ikkunat kuivana.
Jos esim. ilmastoinnin jäähdytyskennon kondenssivesi, tai jokin muu vuotovesi pääsee sisätilaan, on se myös lattian surma.
miccomus
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2016 11:35 am
Malli: Grand Voyager V
Vuosimalli: 2008

#46

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Siihen tulipellin kondenssivesireikään kantsii kyllä laittaa kiireesti jokin jatkoputki tms niin alkaa ikkunatkin pysyä auki :)
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#47

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Paremmin ei olisi voinut tämän kirskunnan korjaus mennä! Syylliseksi osoittautui jarrusatulaa paikalleen sitova peltijousi tai mikä se nyt on.
Oli pompannut yläpäästään ulos ja pääsi hiertämään vanteeseen. Ilmeisesti peruuttaessa jokin ripustuksissa muuttaa kulmia sen puoli milliä tai millin ettei silloin hinkannut?
Korjauskustannukset 0€, käytetty aika 5 minuuttia. Olinkin jossain vaiheessa ajatellut että irrotan renkaan paikallisen ostoshelvetin parkkihallissa ja tarkistan ettei ole vain tämmöinen pikku juttu.
En kyllä osannut kuvitella mikä se voisi olla, mutta hyvä näin.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#48

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Nyt on korjattu tuo talven toimimattomana ollut takaluukun painike.
On jo ainakin kertaalleen näköjään vaihdettu ja toimimattomuuden syy katkos toisessa johdossa joka oli liitännältään mallia metsäpioneeri.
Laitoin samalla tavalla takaisin kunhan ensin leikkasin tervettä johdon päätä esiin. Korjauskulut 30cm eristenauhaa kun laitoin varmuudeksi molemmat.
Seuiraavalla kerralla abikoilla. En mitään isoa ongelmaa kyllä näe tuossa kytkimen rakenteessa, lähdin kuitenkin aluksi sitä purkamaan, turhaa työtä.
Nyt on sitten vähemmän vesitiivis kai...
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#49

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

380 000km tulee huomenna mittariin, katsastus kuukauden sisään. Jos en väärin muista niin 362 oli joulukuussa 2015 ostaesssa.
Mitään isoa ei pitäisi olla, jarrut varsinkin toimivat hyvin. Ei oikeastaan kolise, välillä kuuluu ehkä ylhäältä joku satunnainen poikkeama.
Pakokaasuista ei kyllä sitten ikinä tiedä ilman mittausta. Rekisterikilven valot täytyy laittaa, myöhemmin keväämmällä katson instrumenttipaneelin polttimoita.
Sitten ilmojen kunnolla lämmettyä se vesivuoto apukuskin jalkatilaan, taidan uusia maton etuosaan kokonaan.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#50

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Hylky tänään katsastuksessa, tosin aivan odotettu semmoinen. Seisontajarru 73% eroa. Ei hätää, tutkitaan. Taitavat olla liian vähällä käytöllä. Toki aina silloin tällöin kytken ¨käsijarrun¨, mutta
toinen levy päässyt ruostumaan. Lukitsee kyllä mutta vasemmalla oli hieman alhainen voima. Ruostuneella puolella OK ja käyttöjarrut very OK!... Uudet osat paikalleen ja toivotaan parasta :P .

Sitten raidetangon sisemmät nivelet ulompien lisäksi... Lähinnä alkavaa väljyyttä. Onko paha rasti eli yltääkö sisemmän vääntämään irti ilman erikoistyökalua. Jota ei ihan heti myymäläliikkeistä näyttänyt löytyvän.
Muuta huomioitavaa? Haettu Moogin osat US Partsista. Paitsi takajarruosat vielä jostain ostettava...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija