Grand Voyager 2005 CRDI Nivomatit

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
are_81
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2016 8:40 pm

#1

Viesti Kirjoittaja are_81 »

Onko kenelläkään kokemuksia Nivomatien korvaamisesta muilla iskareilla?

Kävin eilen tekemässä leima-anomuksen konttorilla tulevaa vuotta varten ja katsuri tuumasi että takaiskarit olisi syytä vaihtaa. Kurkistelin auton alle ja olin kovasti tyytyväinen kun vanhat iskarit eivät olleet ainakaan Nivomatit, vaan näyttivät tälle. Ensin ajattelin noiden olevan vakioiskarit, mutta rupesi tuo jousi iskarin ympärillä hämäämään ja näyttäisi että tuossa alapäässä saattaisi olla jokin korkeussäätökin. Soitin sitten huoltoon ja katsoivat valmistenumerolla autoni olevan varustettu automaattisella tasonsäädöllä (myyntikoodi SER). Pengoin auton mukana tulleita papereita ja sieltä löytyi maininta iskareiden vaihdosta 2013. Kuvien perusteella tulee mieleen onko joku edellisistä omistajista korvannut rikkoutuneet Nivomatit jollain säädettävällä alustasarjalla? Periaatteessahan tuo kai voisi toimia, sillä jousella iskariin saanee kuormankantoa. Tosin on nyt kestänyt sen 4 vuotta.

Kyselin Nivoille hintaa ja haitari oli 520€-709€/kpl. Ei viitsisi paaliin laittaa, mutta ei kyllä kiinnostele hirveästi reilua tonnia iskareista maksaa. Alkuperäiset Nivomatithan ovat osanumerolla 4743234AA ja käytännössä kyseessä on Sachs 444 217. Jostain tuota Sachsia taisi löytyä vähän alle 400€/kpl, mutta on vähän liikaa siinäkin. Tavallisia iskareitahan tuo taas ei kestä laittaa, kun lehtijouset on "miedommat" Nivojen kantaessa osan kuormasta.

Selailin Rockautoa ja hirveästihän siellä ei ole ylipäänsä RG-Voyagerin (Euroversio) osia, vaan painottuu RS-malliin (Town & Country). RS-mallissa Nivojen osanumero on hivenen eri, eli 4743230AA. Kiinnitys näyttäisi kuitenkin olevan täysin identtinen RS- ja RG-mallien välillä. RS-mallin nivoja Rockautosta sitten löytyykin huomattavasti paremmin. Huomio kiinnittyi Monroen 58620 iskareihin joissa kyllä tuotekuvauksessa sanotaan ettei autoihin Nivomatilla, mutta ovat silti kuorman mukaan säätyvät ja tarkemmassa kuvauksessa mainittu käyvän noiden RS-nivojen tilalle. Voisihan tuolta Rockautosta tilata toki Sachsin Nivotkin, mutta silloin pitäisi jo melkein olla 100% varma soveltuvuudesta RG-malliin osanumeroiden eroavaisuudesta riippumatta. Nuo Monroet ovat hinnaltaan sellaiset että kestäisi vielä tilata kokeeksi.

Onko kellään kokemusta kyseisistä Monroen iskareista tai tietoa vastaavista kuormaa kantavista iskareista? Muitakin hyviä ideoita Nivojen korvaamiseksi vaihtamatta jousia jäykempiin otetaan vastaan (esim. nykyisen kaltaiset Coil Overit tms.)
are_81
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2016 8:40 pm

#2

Viesti Kirjoittaja are_81 »

Itselleni vastaten. Päädyin tilaamaan nuo Monroe 58620 tolpat. Täytyy katsoa miten toimivat Nivoon tarkoitettujen lehtijousien kanssa. Jos eivät toimi, vaihdetaan Nivottomasta purkuautosta jäykemmät jouset tilalle.
are_81
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2016 8:40 pm

#3

Viesti Kirjoittaja are_81 »

No niin. Nyt olisi iskarit vaihdettu.

RS-mallissa (jenkkimarkkinat) Nivomatien osanumero poikkeaa hivenen euromallista. Jenkkimallin Nivoja oli ehkä paremmin saatavilla, mutta niissäkin hintaa vielä vähän turhan paljon ja tilatessa olisi lisäksi tullut tullit ja alvit. Päädyin tilaamaan jo aiemmin mainitut Monroe 58620:t Rockautosta. Haettaessa automallilla kyseisten iskareiden kohdalla on maininta "Load Adjusting; Sold In PairsRear; FWD; w/o Nivomat Rear Suspension; Except Models w/ Height Sensing Rear Brake Proportioning Valve". Ovat siis tämän mukaan tarkoitettu Nivottomalle mallille, jossa jarruvoiman säätö tapahtuu perän korkeutta haistelevan venttiilin avulla. Varsinaisella tuotesivulla mainittiin kuitenkin kyseisten Monroen tolppien korvaavan OE-numero 4743230AA, joka on tuo Jenkkien Nivomat. Tilailin testimielessä, sillä hinta n. 85€/pari + postikulut oli melko edullinen ja jäi lisäksi tullirajan alle, joten kustannuksia tuli kaikkiaan noin 155€.

Autoon oli tosiaan iskarit vaihdettu edellisen omistajan toimesta ilmeisesti neljä vuotta sitten ja samalla iskareiden pultteihin oli ruiskittu kuparitahnaa, joten itse vaihto oli aika näppärä tehdä. Perä ilmaan tunkilla ja toisella tunkilla kannatteli akselia. Hivenen kummastusta herätti kun sain vanhan tolpan käteeni ja siinä oli Volvon logo. Osanumeroa kun googlailin ja kuvia vertailin, tulin siihen lopputulokseen että autossa oli takaiskareina FH-Volvo kuoma-auton hytin vaimennukseen tarkoitetut iskarit.

Pikaisella testailulla Monroet vaikuttavat olevan ok. Leimalla meni hyvin läpi ja töyssyissä vaikuttaa melko jämäkältä. Perä putosi iskareiden vaihdon yhteydessä hivenen, mutta kaarissa on silti enemmän tilaa kuin keulassa. Varsinaista vertailukohtaahan minulla ei ole. Nuo FH-volvon iskarit ovat hieman Monroen tolppia lyhemmät, mutta jouset ovat melko jäykät, joten kantoivat perää korkeammalla. Varsinainen iskunvaimennus ainakin nyt vuotaneina oli silti olematonta. Uusilla iskareilla perä ei jää "soutamaan" hidastetöyssyissä ja kesti hyvän matkaa yli 100kg asentajan hyppiä vetokoukulla niiaamatta pahasti.

Jäykemmät ja kuormaa kantavammat nuo nyt jousien takia ovat joka tapauksessa kuin tavalliset iskarit. Sen onko kantokykyä tarpeeksi verrattuna Nivoihin saa aika näyttää. Jos ei ole, niin saattaa olla että seuraavaksi vaihtuvat lehtijouset jostain purkuautosta, mutta nyt ainakin tuntuu hyvälle.

Kuvia löytyy tuolta
Razur
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 1:45 pm
Merkki: Eurooppalaisia

#4

Viesti Kirjoittaja Razur »

Samaa hommaa olisi edessä, 2006 malliseen stow & go. En ole vielä alle möyrinyt, mutta oletan että kyseessä on jokatapauksessa nivomatit. Leimalla pomppasi iskareista, joten kaikki uusiksi. Ei vain lompakko anna myöden kävellä ryslerin tiskille hakemaan alkuperäistä. Olisiko se kenties tuo sasch 444 217?

Pitää käväistä alle tutkimassa, mutta mistäs tuo helpoiten selviää, onko nivot vai normit? Osanro varmaanki, jos se vielä vanhoista näkyy.
Razur
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 1:45 pm
Merkki: Eurooppalaisia

#5

Viesti Kirjoittaja Razur »

Tuli laitettua myös nuo rock auton Monroe 58620. Samalla etupäähän uudet monroen iskarit. Nyt auto taas paljon rauhallisempi ajella, ei enää huoju ja pompi siihen malliin.

Eipä vaan tullut kovin tarkkaa luettua tilauksessa, että nuo myydään tuolla rock autossa pareittain, nyt jäi toinen pari ylimääräiseksi. Jos jollain tarvetta nivomattien korvaavaksi, niin minulta löytyisi yksi uusi pari noita. 120€ niin vaihtaa omistajaa.
Matti85
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 1
Liittynyt: To Joulu 03, 2020 11:36 am

#6

Viesti Kirjoittaja Matti85 »

Eihän sattuisi olemaan noita monroeta vielä
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa