Sebun lämmittävät kierrokset

Vapaa sana, ns. "Offtopic" -palsta.
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#1

Viesti Kirjoittaja yason » Ti Marras 05, 2019 8:01 pm

Olen havainnut lämmityslaitteessa jännän piirteen, olisko toi nyt vika vai ominaisuus. Kun kuormittaa konetta eli vaikkapa kiihdyttää hiukan pidemmälti, niin kabiiniin tulee hetkeksi erityisen lämmintä ilmaa, että sen ihan huomaa. Veden lämpötila on ihan ok ja lämmityslaite pelaa muuten normaalisti. Vaihdoin just jäähdytinnesteetkin, mutta sama ilmiö esiintyi vanhoilla nesteillä ja huuhtelun jälkeen myös uusilla.

Kierrokset siis laittavat veteen vauhtia ja kuormitettu kone lämmittää sitä lisää.

Mietin, olisko sisäkenno osin tukossa, mutta toisaalta kyllä sieltä tulee vaikka tyhjäkäynnillä todella kuumaa, jos laittaa lämmöt täysille.

Onko manuaali-ilmastoidussa Sebussa tietokoneen sähkömoottorilla ohjaama lämmönsäätöläppä vai vaikuttaako lämpötilan säätönuppi suoraan lämmönsäätöläpän akseliin? Jos vaikuttaa, niin se tietysti selittäisi hetkellisen kuumuuden.

Onko vesikierrossa jotain erillistä venttiiliä sisäkennolle, joka voisi jumittaa vai kiertääkö siellä kuuma vesi koko ajan ja lämpötilaa säädetään ohjaamalla ilmaa eri läppien kautta?

joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 132
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#2

Viesti Kirjoittaja joksa » Ti Marras 05, 2019 10:23 pm

Täällä on tämmöstä havaittu: viewtopic.php?f=27&t=1170

Jos löydät syyn/selityksen niin kerro ihmeessä :lol:

yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#3

Viesti Kirjoittaja yason » To Marras 07, 2019 8:54 am

joksa kirjoitti:
Ti Marras 05, 2019 10:23 pm
Täällä on tämmöstä havaittu: viewtopic.php?f=27&t=1170

Jos löydät syyn/selityksen niin kerro ihmeessä :lol:
Katos perkele, no enpä sitten ole ihan mielipuoleksi muuttunut, kun muutkin on havainneet tuollaista. :idea:

Tousta
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 204
Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2005

#4

Viesti Kirjoittaja Tousta » Su Marras 24, 2019 11:30 pm

Toisaalta kovilla kierroksilla tehdään enemmän työtä ja siitä johtuen moottoriin muodostuu enemmän lämpöä, joka siirtyy jäähdytinnesteeseen. Talvella ajellessa tuon tuntuu huomaavan paremmin kun lämmitys on päällä. Lämpömittari ei välttämättä reagoi muutaman asteen muutokseen kovinkaan näkyvästi, ihmisen iholla kuitenkin jo 2 asteen muutos tuntuu selvästi.

E: lämmön säätönappula ohjaa läppää elektronisesti.
2.4 L 2005 Sebring

joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 132
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#5

Viesti Kirjoittaja joksa » Ma Marras 25, 2019 3:24 am

Tämän puhallusilman lämpenemisen huomaa juurikin vasemmalle käännyttäessä esim valoista. Oikealle mennessä ei ainakaan oma tee samaa. Eikä tarvitse pitää käsiä suulakkeella vaan puhallus tuulilasille ja jaloille. Matalillakin kierroksilla tämä tapahtuu enkä usko että kierrosten aiheuttama lämpö ihan niin nopeasti siirtyy kabiiniin.

joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 132
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#6

Viesti Kirjoittaja joksa » Ma Maalis 09, 2020 2:31 pm

Semmoisen huomasin että paisari oli tyhjentynyt jostain syystä. Toki järjestelmä on voinut vajaaksi jäädä jakopään rempan jälkeen. Olivat pajalla lisänneet auton matkassa olleet liemet vaan paisariin. Kun järjestelmä on itsekeen ilmaantunut niin liekö jäänyt vajaaksi? Enihuu lisäsin jähynestettä, käyttelin lämpöiseksi enkä huomannut että vasemmalle käännyttäessä olisi puhaltanut senlämpöisempää kuin suoraankaan ajaessa.

Mopadi
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#7

Viesti Kirjoittaja Mopadi » Ti Maalis 10, 2020 6:29 pm

Ilmaa järjestelmässä?
- uusin tulokas: Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD Anniversary Edition (..auto pajalta ulos. Toimii ja kukkuu. Nähtäväksi jää onko liki kymppitonnin arvoinen kulkine..)
-Chrysler Voyager -99 2.4L piiiiitkiä kilometrejä..

joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 132
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#8

Viesti Kirjoittaja joksa » Ti Maalis 10, 2020 8:57 pm

Toivottavasti ei enää. Serviisimanuaalissakin tuo sanottiin että vaatii jokusen kylmä->lämmin kierroksen että ilmaantuu järjestelmä. Nolottaa myöntää mutta ei ole tullut kurkittua pellin alle kun kaikki on pelannu. Eikä ole normiajossa paljon flektit käyneet kun nesteen lämpö pitää olla 104°C että käynnistyy edes hidas nopeus. AC päällä tais olla 99°C. Tuli sekin testattua elm-327 ja torque appin kanssa.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: miccomus ja 1 vierailija