Sebun lämmittävät kierrokset

Vapaa sana, ns. "Offtopic" -palsta.
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#1

Viesti Kirjoittaja yason »

Olen havainnut lämmityslaitteessa jännän piirteen, olisko toi nyt vika vai ominaisuus. Kun kuormittaa konetta eli vaikkapa kiihdyttää hiukan pidemmälti, niin kabiiniin tulee hetkeksi erityisen lämmintä ilmaa, että sen ihan huomaa. Veden lämpötila on ihan ok ja lämmityslaite pelaa muuten normaalisti. Vaihdoin just jäähdytinnesteetkin, mutta sama ilmiö esiintyi vanhoilla nesteillä ja huuhtelun jälkeen myös uusilla.

Kierrokset siis laittavat veteen vauhtia ja kuormitettu kone lämmittää sitä lisää.

Mietin, olisko sisäkenno osin tukossa, mutta toisaalta kyllä sieltä tulee vaikka tyhjäkäynnillä todella kuumaa, jos laittaa lämmöt täysille.

Onko manuaali-ilmastoidussa Sebussa tietokoneen sähkömoottorilla ohjaama lämmönsäätöläppä vai vaikuttaako lämpötilan säätönuppi suoraan lämmönsäätöläpän akseliin? Jos vaikuttaa, niin se tietysti selittäisi hetkellisen kuumuuden.

Onko vesikierrossa jotain erillistä venttiiliä sisäkennolle, joka voisi jumittaa vai kiertääkö siellä kuuma vesi koko ajan ja lämpötilaa säädetään ohjaamalla ilmaa eri läppien kautta?
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#2

Viesti Kirjoittaja joksa »

Täällä on tämmöstä havaittu: viewtopic.php?f=27&t=1170

Jos löydät syyn/selityksen niin kerro ihmeessä :lol:
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#3

Viesti Kirjoittaja yason »

joksa kirjoitti: Ti Marras 05, 2019 10:23 pm Täällä on tämmöstä havaittu: viewtopic.php?f=27&t=1170

Jos löydät syyn/selityksen niin kerro ihmeessä :lol:
Katos perkele, no enpä sitten ole ihan mielipuoleksi muuttunut, kun muutkin on havainneet tuollaista. :idea:
Tousta
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2005

#4

Viesti Kirjoittaja Tousta »

Toisaalta kovilla kierroksilla tehdään enemmän työtä ja siitä johtuen moottoriin muodostuu enemmän lämpöä, joka siirtyy jäähdytinnesteeseen. Talvella ajellessa tuon tuntuu huomaavan paremmin kun lämmitys on päällä. Lämpömittari ei välttämättä reagoi muutaman asteen muutokseen kovinkaan näkyvästi, ihmisen iholla kuitenkin jo 2 asteen muutos tuntuu selvästi.

E: lämmön säätönappula ohjaa läppää elektronisesti.
2.4 L 2005 Sebring
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#5

Viesti Kirjoittaja joksa »

Tämän puhallusilman lämpenemisen huomaa juurikin vasemmalle käännyttäessä esim valoista. Oikealle mennessä ei ainakaan oma tee samaa. Eikä tarvitse pitää käsiä suulakkeella vaan puhallus tuulilasille ja jaloille. Matalillakin kierroksilla tämä tapahtuu enkä usko että kierrosten aiheuttama lämpö ihan niin nopeasti siirtyy kabiiniin.
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#6

Viesti Kirjoittaja joksa »

Semmoisen huomasin että paisari oli tyhjentynyt jostain syystä. Toki järjestelmä on voinut vajaaksi jäädä jakopään rempan jälkeen. Olivat pajalla lisänneet auton matkassa olleet liemet vaan paisariin. Kun järjestelmä on itsekeen ilmaantunut niin liekö jäänyt vajaaksi? Enihuu lisäsin jähynestettä, käyttelin lämpöiseksi enkä huomannut että vasemmalle käännyttäessä olisi puhaltanut senlämpöisempää kuin suoraankaan ajaessa.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#7

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Ilmaa järjestelmässä?
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#8

Viesti Kirjoittaja joksa »

Toivottavasti ei enää. Serviisimanuaalissakin tuo sanottiin että vaatii jokusen kylmä->lämmin kierroksen että ilmaantuu järjestelmä. Nolottaa myöntää mutta ei ole tullut kurkittua pellin alle kun kaikki on pelannu. Eikä ole normiajossa paljon flektit käyneet kun nesteen lämpö pitää olla 104°C että käynnistyy edes hidas nopeus. AC päällä tais olla 99°C. Tuli sekin testattua elm-327 ja torque appin kanssa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija