Lisälämmitin päällä koko ajan?
-
- Tietäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: Su Loka 14, 2018 8:22 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2005
- Iskutilavuus: 2.8
#1
Eli kyseessä 2.8crd voyager ja tuo lisälämmitimen valo palaa oikeastaan aina. Pois lukien kesä. Onko normaalia? lämmöt vajaa puolen välin ja puhaltaa kyllä lämmintä kabiiniin.
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2006
- Iskutilavuus: 2.8 CRD
#2
Lämmöt säätimessä vai vedellä?
Jos lämmön vääntää täysille niin se lisälämmitinkin kytkeytyy ja on päällä noin 5 minuuttia vaikka vääntäisit ltäysin kylmälle.
Lisälämmitin käynnistyy mulla siinä noin klo 14 asennon jälkeen olkoon moottori lämmin tai ei. Ja myös aikalailla pysyykin päällä ellei lämpöä säädetä alas päin. Näin siis ainakin halpisversioissa.
Mukavahan se on että lämmintä tulee. Jos malttaa laskea säätimen sinne alle klo 14 asentoon niin lisälämmittimenkin pitäisi mennä pois päältä.
Mulla ei kyllä kabiinissa vielä siinä vaiheessa lämmöt riitä vaikka ulkona olisi vähän plussankin puolella. Polttoainetta säästääkseni kyllä
alan kääntämään pienemmälle yleensä ja annan lämmetä omaa tahtiaan kovimpia pakkasia lukuunottamatta tai jos on enemmän porukkaa autossa.
Ja tosiaan, jos taas väännät takaisin isommalle niin sekäynnistyy taas ja polttoaika on sitten aina se noin 5 minuuttia. Eli voi kannattaa kuitenkin pitää ihan täysillä niin kauan kunnes puhaltaa selvästi lämmintä jos sitä toivotaan mahdollisimman nopeasti, mitään uutta 5 minuutin jaksoa ei ala vaan lisälämmitinkin sammuu kun lämmönsäädintä kiertää tarpeeksi alas. Tietenkin se voi alkaa automaattisesti taas toimimaan jos moottorinohjausjärjestelmä päättelee koneen käyvän viileänä.
Jos lämmön vääntää täysille niin se lisälämmitinkin kytkeytyy ja on päällä noin 5 minuuttia vaikka vääntäisit ltäysin kylmälle.
Lisälämmitin käynnistyy mulla siinä noin klo 14 asennon jälkeen olkoon moottori lämmin tai ei. Ja myös aikalailla pysyykin päällä ellei lämpöä säädetä alas päin. Näin siis ainakin halpisversioissa.
Mukavahan se on että lämmintä tulee. Jos malttaa laskea säätimen sinne alle klo 14 asentoon niin lisälämmittimenkin pitäisi mennä pois päältä.
Mulla ei kyllä kabiinissa vielä siinä vaiheessa lämmöt riitä vaikka ulkona olisi vähän plussankin puolella. Polttoainetta säästääkseni kyllä
alan kääntämään pienemmälle yleensä ja annan lämmetä omaa tahtiaan kovimpia pakkasia lukuunottamatta tai jos on enemmän porukkaa autossa.
Ja tosiaan, jos taas väännät takaisin isommalle niin sekäynnistyy taas ja polttoaika on sitten aina se noin 5 minuuttia. Eli voi kannattaa kuitenkin pitää ihan täysillä niin kauan kunnes puhaltaa selvästi lämmintä jos sitä toivotaan mahdollisimman nopeasti, mitään uutta 5 minuutin jaksoa ei ala vaan lisälämmitinkin sammuu kun lämmönsäädintä kiertää tarpeeksi alas. Tietenkin se voi alkaa automaattisesti taas toimimaan jos moottorinohjausjärjestelmä päättelee koneen käyvän viileänä.
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 248
- Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2008
- Iskutilavuus: 2.8 I4
- Varustetaso: Limited
#3
Siis.. ymmärsinkö oikein että näihin on saanut tehdaslaisia polttoainelämmittimiä? Vai onko kyseessä jälkiasenteinen? Ja onko kyse IV vai V-koppa? Himottais semmonen laittaa omaan V-koppaan, onnistuiskohan alkuperäisen asennus näin jälkeenpäin.. voi tosin olla että sellanen yleismalli olis helpompi asentaa..
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
-
- Tietäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: Su Loka 14, 2018 8:22 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2005
- Iskutilavuus: 2.8
#5
Jos olen oikein ymmärtänyt nii tehtaalla asennettu tuo webasto, mutta voin olla väärässäkin tämä auto on IV-koppanen 2005 2.8crd grand voyagerMopadi kirjoitti: ↑Ma Maalis 02, 2020 7:42 pm Siis.. ymmärsinkö oikein että näihin on saanut tehdaslaisia polttoainelämmittimiä? Vai onko kyseessä jälkiasenteinen? Ja onko kyse IV vai V-koppa? Himottais semmonen laittaa omaan V-koppaan, onnistuiskohan alkuperäisen asennus näin jälkeenpäin.. voi tosin olla että sellanen yleismalli olis helpompi asentaa..
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2006
- Iskutilavuus: 2.8 CRD
#6
Mä, niin kuin on varmaan selvinnyt puhun, täysin manuaalisista IV-mallin lämmityssäätimistä. Siis perinteisistä väännettävistä namiskoista ilman astelukuja. Mikä taas ei vaikuttane itse webaston käyttöön ja ominaisuuksiin, tuo 5 minuutin pakkopoltto on tietenkin laitettu sen takia ettei se laite karstottuisi vajaapoltolla, lämpenisi siis aina varman päälle kunnolla. Senhän pitäisi jäädä humisemaan vaikka auton sammuttaisikin jos se 5 minuuttia ei ole täyttynyt. Joissain malleissa lienee kello-ohjattavissakin...?
Tehdasvarustuksena itsekin olen tätä pitänyt, onko sitten aivan kaikilla markkina-alueilla ollut asennettuna jo ensimmäisissäkin kokoonpannuissa dieseleissä en osaa sanoa. Autotehtailla kun on joskus tapana huomata ettei tämä nyt toimikaaan kaikilla markkinoilla ihan tällaisenaan ja sitten parannellaan.
Tehdasvarustuksena itsekin olen tätä pitänyt, onko sitten aivan kaikilla markkina-alueilla ollut asennettuna jo ensimmäisissäkin kokoonpannuissa dieseleissä en osaa sanoa. Autotehtailla kun on joskus tapana huomata ettei tämä nyt toimikaaan kaikilla markkinoilla ihan tällaisenaan ja sitten parannellaan.
#7
Itsellä auto-ac ja viime talvena teki samaa tuo lisälämmitin, paloi oikeastaan aina talvella. Onko manuaali-ac:ssä keskikonsolissa yläosassa ilmaröörien keskellä tuo lämpötilatunnistin? Sen avulla kikkailin viime talvena eli lämmin sormi anturin päälle ja yleensä sammui sitten tuo lisälämmittimen valo ja hurina Tuo lisälämmitin siis mielestäni haistelee lämpötiloja: kabiinin lämpötila, haluttu lämpö, ulkolämpö ja niiden perusteella jollakin mahtavalla algoritmilla päättelee isketäänkö sitä lämmitintä päälle.
Tänä talvena ei ole samaa sormi-temppua enää tarvinnut tehdä, vaan tuo sammuu yleensä melko pian ajon jälkeen. Muuta tuohon liittyvää en ole tehnyt kuin vaihtanut syylärin, mutta en usko että sillä on vaikutusta. Muut muutokset on talven leutoisuus sekä ilmastoinnin haluttu lämpötila. Aiemmin pitänyt jossakin 28-29 astetta kun muka lämpeni siten nopeammin. Tänä talvena ollut melko vakiona asetettu lämpötila 23 asteeseen.
Mutta siltikin vaikka tuo toimii nyt paremmin, haluaisin silti vaikka katkaisimen tuolle viritettyä millä sen saisi otettua pois käytöstä kokonaan.
Tänä talvena ei ole samaa sormi-temppua enää tarvinnut tehdä, vaan tuo sammuu yleensä melko pian ajon jälkeen. Muuta tuohon liittyvää en ole tehnyt kuin vaihtanut syylärin, mutta en usko että sillä on vaikutusta. Muut muutokset on talven leutoisuus sekä ilmastoinnin haluttu lämpötila. Aiemmin pitänyt jossakin 28-29 astetta kun muka lämpeni siten nopeammin. Tänä talvena ollut melko vakiona asetettu lämpötila 23 asteeseen.
Mutta siltikin vaikka tuo toimii nyt paremmin, haluaisin silti vaikka katkaisimen tuolle viritettyä millä sen saisi otettua pois käytöstä kokonaan.
Grand Voyager 2.8 CRD 2006
Grand Voyager 3.3 2001 (RIP)
Grand Voyager 3.3 2001 (RIP)
#8
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa