GV Mk4 lisää valoa keulalle?

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#1

Viesti Kirjoittaja korgie »

Jops,

Millaisia lisävaloja olette asentaneet Voyageriin? Itse en niinkään kaipailisi lisätehoa pelkästään kaukovaloille, vaan myös parempia lähivaloja.

Miten määräykset nykyään menee - jos asentaa sellaiset lisävalot joissa on sekä pitkät että lyhyet, pitääkö auton omat lyhyet kytkeä pois - lähivalojahan ei kai saa kahdentaa? Ja pitääkö lisävaloissa olla korkeudensäätö jos auton omissakin valoissa on?
Subbe99
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2017 9:47 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#2

Viesti Kirjoittaja Subbe99 »

Lähivaloja ei näin tuoreissa saa kahdentaa ellei ole tehdasasennettu ledivalopaketti samassa umpiossa jotka katsotaan yhdeksi valoksi.
Raja menee vuodessa 1980 tai 1981.
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#3

Viesti Kirjoittaja korgie »

Jep, ei saa kahdentaa. Kysymys olikin, saako laittaa lisävalot myös lyhyille, jos auton omat lyhyet kytkee pois käytöstä...?
Subbe99
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2017 9:47 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#4

Viesti Kirjoittaja Subbe99 »

Et ellet poista umpioita. Kaikkien valojen pitää toimia autossa.
Subbe99
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2017 9:47 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#5

Viesti Kirjoittaja Subbe99 »

10 §
Valoja ja heijastimia koskevat yleiset määräykset ja määritelmät

2. Kaksi tai useampia samaan toimintaan tarkoitettua samanväristä valaisinta katsotaan yhdeksi valaisimeksi, jos niiden valaisevien pintojen projektiot ajoneuvon pituusakselia vastaan kohtisuoralla pystytasolla täyttävät vähintään 60 prosenttia mainittujen valaisevien pintojen projektioiden ympäri piirretyn pienimmän suorakulmion alasta. Mahdollisuus katsoa valaisimet yhdeksi valaisimeksi tämän momentin mukaisesti ei kuitenkaan koske lähi-, kauko-, huomio-, etusumu- eikä lisäjarruvaloa.

Ainoa valaisin jossa asetuksen mukaan riittää johdon irroitus on toinen takasumuvalo.;)
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#6

Viesti Kirjoittaja korgie »

Ok, eli johtopäätös, ei ainakaan helposti saa laillisia lisävaloja lyhyille. Lähinnä sitten täytynee pohtia, saako auton omien lyhyiden valotehoa jotenkin parannettua. LED/Xenon-muunnossarjat ei liene tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä. Mahdollista on että 14 vuotta vanhassa autossa voi olla jo umpion heijastuspinnatkin heikentyneet, ja varmaan niitä halogeenipolttimoitakin on hyviä ja huonoja.

Yksi mitä olen pohtinut tässä pimeinä iltoina, että olisi mukava saada myös lisää näkyvyyttä peruutukseen. Voiko sinne peruutusvaloihin suoraan vaihtaa jonkun LED-polttimon? Ja toinen, saako henkilöautoon laittaa "työvalot", jotka valaisee auton sivuille? Niitä tietenkään ei saa kytkeä rinnan peruutusvalojen kanssa, vaan kytketään päälle erikseen omasta katkaisijastaan.
Subbe99
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2017 9:47 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#7

Viesti Kirjoittaja Subbe99 »

Tuosta lukemaan, sivu 17 käsittelee työvaloja:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1368512 ... muksia.pdf

M-luokan ajoneuvoon saa laittaa työvalot vain erikoistapauksessa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija