Voyager IV ABS- ja vikavalon sammumisjärjestys

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
nuottis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Marras 08, 2016 8:53 pm

#1

Viesti Kirjoittaja nuottis »

Moro,

Keltainen ABS-valo ja sen vieressä punainen huutomerkki -valo. Näiden syttymis- ja sammumisjärjestys kiinnostaa.

Eli,

1) kun kääntää virrat päälle, niin molemmat valot syttyy JA pitääkö molempien sammua hetken päästä?


Sitten,

2) kun vääntää auton käyntiin, niin molemmat ilmeisesti pitäisi syttyä hetkeksi ja sammua samontein?


Vaiko miten teillä nuo valot syttyy ja sammuu?

Potilas on IV-koppainen -07 2.8 crd ja kyllä, näillä kahdella valolla on nyt vaihtelevaa valoshowta päivästä ja tuulen suunnasta riippuen.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#2

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Tarkistan asian omasta viikonloppuna, mulla on -08 IV
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
nuottis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Marras 08, 2016 8:53 pm

#3

Viesti Kirjoittaja nuottis »

Mopadi kirjoitti: Ke Syys 01, 2021 5:41 pm Tarkistan asian omasta viikonloppuna, mulla on -08 IV
Moro,
Miten sinulla meni nuo syttymiset ja sammuilut?
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#4

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Nojoo meni muutama päivä yli kun unohdin tsekata omasta autosta valoshown.

Eli virrat päälle molemmat varoitusvalot syttyy, keltainen ABS ja punainen jarrujen huutomerkki ja sammuu hetken kuluttua ennen käynnistystä. Auton käydessä molemmat pysyy pimeänä.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
nuottis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Marras 08, 2016 8:53 pm

#5

Viesti Kirjoittaja nuottis »

Tänks!

Itsellä oli siis vähän seikkailua noiden valojen ja ABS-antureiden kanssa. Kerrotaan nyt koko sekava tarina..

Kevään ekana lämpöisenä päivinä alkoi vetää Voyagerista molemmat etujarrut jumiin, ja toki sellaisella pätkällä ettei ollut saumaa pysähtyä tien pieleen heti. Piti survoa vielä väkisin muutama sata metriä vielä sen jälkeen kun tajusi pahan jarrunhajun tulevan omasta autosta. Ei siinä, jäähdyttely pari tuntia ja varovasti kotio. Vaihdoin suosista levyt, sylkyt ja letkut. Vaan syttyi ABS-valo. Parin viikon päästä syttyi vikavalo, ja alkoivat palaa yhtä aikaa koko ajan. Vikavalo saattoi syttyä, sammua ja syttyä jääden päälle. Kävin testerissä. Molemmat ABS:n etuanturit mykät. Johtopäätös, että olivat ottaneet kuumasta kipeää. Siis jarrut kävi silloin kevätpäivän iltana niin kuumana että savu nousi ja levyt meni sateenkaaren sävyihin.

Auto on IV-koppainen vm 2007. Tilasin netistä anturit ja asensin. Ei sammunut ABS-valo, ja vikavalo jatkoi omaa showtaan. Piippasin ja lampputestasin kaikki johdot. Kunnossa olivat. Ei voinut kuin laskea housut kinttuun ja viedä auto fiksummalle tutkittavaksi. Pelkäsin ABS-yksikön hajonneen. Muutaman tunnin päänraapimisen jälkeen kaveri soitti ja kertoi, että asentamani anturit on väärät. Mun vm. 2007 on alkuvuoden auto, jossa on vielä vanhempi ABS-tekniikka ja juuri asentamani anturit on 2007 loppuvuoden ja siitä eteenpäin oleviin autoihin, joissa ABS mittaa pyöristä ihan jotain muuta kuin jännitepulssia. Päälle päin noiden antureiden eroa ei näe mistään, kun ovat täsmälleen identtiset liittimiä kiinnikkeitä myöten.

Joten eikun sitten tilaamaan varmuudella vanhemmat anturit, ja kas kun sammui ABS- ja vikavalot samontein.

Tuo 2007 on ilmeisen hankala vuosi, kun kaikenlaista vaihtuu kesken vuoden vaikka koppamalli olisikin sama vanha IV. No, vahingosta viisastuu.. sanotaan :-D
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#6

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Ai sulla on niinpäin? Mulla taas on kokonaan tuota IV-mallia (pitäis olla) mutta välistä jotkut osat on kuin vanhemmasta. Ei pitäis ikinä sekaantua noihin välimalleihin :D

Mulla veti myös etujarrusatulat jumiin tai aina sillon tällön. Sen jälkeen hajos laatikko, toki saattoi olla muussakin vika. Esim. asentajan kämmättyä pohjatiivisteen kanssa.. Nyt on takasatulatkin vaihdettu mutta tuntuu että ne ei vaan jotenkin aukee riittävästi, ettei olis vaijerit jotenkin jumittuneet? Tai sitten se jalkakäsijarrusysteemi ei palauta kunnolla. Ihan pöljä systeemi..
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
nuottis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Marras 08, 2016 8:53 pm

#7

Viesti Kirjoittaja nuottis »

Mulla on kokemusta vain 2006 ja 2007 vuosimalleista, mutta seisontajarrun linkkusysteemi rummun sisällä ruostuu ja vetää jumiin. Saa olla notkistelemassa melkein joka katsastukseen. Tai sitten täytyis käyttää seisontajarrua säännöllisesti.

Mäntien jumittaminen satuloissa on ymmärtääkseni tyyppivika.. Lisäksi ilmenee "normaalia" vanhojen jarruletkujen umpeen turpoamista.. eli neste ei pääse jarrutuksen jälkeen palaamaan normaalisti säiliöön päin.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#8

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Tuosta letkujen tukkeutumisesta viisastuneena vaihdoin nekin eteen samalla. Kävi mielessä vaihtaa ne teräspunosletkuihin mutta jäi tällä kertaa. No saahan nuo sitte myöhemmin vaikka.

Mulla on jo se käsijarru siinä satulassa. Mutta mitä ite oon todennut ja muutaman kaverin kautta kuullut niin menee ne jumiin muissakin merkeissä. Joskus mulla oli 04 Transporter, siinä oli hyvät takasatulat käsijarrulla, ei vedelleet jumiin. Saatto olla toki että tuli tehtyä nuorempana niitä käsijarrukäännöksiä enemmän :D
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa