Millä renkailla ajelet talven?
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 33
- Liittynyt: To Syys 25, 2014 9:42 pm
#5
Tää kuuluisi ehkä paremmin "autot ja autoilu" -foorumiin, mutta väliäkö tuolla.
Continental ContiVikingContact -kitkat oli Sebringissä viimeiset vuodet, samoin kuin nykyisessä autossa. Eli saatiin äänestykseen ainakin yksi kitkojenkin käyttäjä.
En sinänsä suhtaudu kovin kiihkeästi tähän kitkat/nastat -kysymykseen, molemmissa hyvät ja huonot puolensa. Aiemmin ajoin nastoilla, ja paremminhan ne monissa olosuhteissa pitää, mutta kitkoja kokeiltuani yllätyin, miten hyvin niilläkin pärjää...ehkä nastat jopa tuudittaa vähän liialliseen turvallisuuden tunteeseen...
Continental ContiVikingContact -kitkat oli Sebringissä viimeiset vuodet, samoin kuin nykyisessä autossa. Eli saatiin äänestykseen ainakin yksi kitkojenkin käyttäjä.
En sinänsä suhtaudu kovin kiihkeästi tähän kitkat/nastat -kysymykseen, molemmissa hyvät ja huonot puolensa. Aiemmin ajoin nastoilla, ja paremminhan ne monissa olosuhteissa pitää, mutta kitkoja kokeiltuani yllätyin, miten hyvin niilläkin pärjää...ehkä nastat jopa tuudittaa vähän liialliseen turvallisuuden tunteeseen...
-
- Jäsen
- Viestit: 29
- Liittynyt: To Syys 25, 2014 7:50 am
- Merkki: Chrysler
- Malli: GranVoyager
- Vuosimalli: 2000
- Iskutilavuus: 3.3 V6
- Varustetaso: SE
#6
GV:ssa Nordman 205/65 15 nastat, jos jaksan laittaa alle. Jos en jaksa niin nastattomat talvirenkulat Volvossa 185/65 15 Nordman nastat... Täällä korvessa kun asuu niin on pakko varautua, GV:n mukana vielä ketjut....
-
- Tietäjä
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:52 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Town&Country
- Vuosimalli: 2005
- Iskutilavuus: 3.8
- Varustetaso: Touring
#8
Nokian hakka 5 tuli hankittua. Edelliseen käyttöautoon vaihdoin kitkat alle ja täytyy sanoa että olin kyllä pisitiivisesti yllättynyt. Pk-seudun talvessa pärjäsi tosi hyvin. Ehkä yksi tekijä siinä oli se että kun oli kitkat heittänyt alle aika aikaisessa vaiheessa, niin huomasi hyvin miten niiden kanssa oli kuivallakin asfaltilla sellainen "tasaisen huonohko" pito verrattuna kesärenkaisiin. Sen seurauksena tietysti ajotyyli tuli vähän niinkuin automaattisesti rauhoitettua ja sillä rauhallisella tyylillä pääsi valoista hienosti liikkeelle vaikka olis ollut liukastakin. Sitten jos vähänkään sai pehmeää lunta renkaiden alle niin kyllähän rupes pitoa löytymään.
Pitkään mietin vojaankin, kummatko hankkisi mutta jostain syystä nyt päädyin nastoihin. Ei niissä mitään vikaa ole eikä se ajettavuus tietenkään kuivalla asfaltilla ole lähelläkään kesärenkaita, joten siinä suhteessa aika lähekkäin ovat mun mielestä. Kyllähän se pito jään päällä on nastoilla ihan toista kuin kitkoilla, mutta kaupungissa pystyy monesti itse "valitsemaan", pysähtyykö liikennevaloissa jäälle (ajouriin) vai ajaako vähän kaistan reunassa paremmalla lumella. Toki sitten ääritilanteissa ei tätä valintaa pysty tekemään ja silloin voi olla merkitystä kummat on alla.
Ehkä kyllä jatkossa saatan kallistua kitkoihin uudestaan kun se renkaiden allelaitto ei sitten ole niin tarkkaa. Jos siltä tuntuu ja sopii aikatauluihin niin helpompi vaan käydä heittämässä kitkat alle vaikkei vielä ihan talvista oliskaan. -Ja sohjohan tukkii molemmista kuviot jos niikseen tulee eli kyllä molemmilla varmasti ihan yhtä hyvin pärjää kunhan vaan muistaa että alla ei ole ne kesärenkaat ja sovittaa ajamisensa sen mukaan.
Pitkään mietin vojaankin, kummatko hankkisi mutta jostain syystä nyt päädyin nastoihin. Ei niissä mitään vikaa ole eikä se ajettavuus tietenkään kuivalla asfaltilla ole lähelläkään kesärenkaita, joten siinä suhteessa aika lähekkäin ovat mun mielestä. Kyllähän se pito jään päällä on nastoilla ihan toista kuin kitkoilla, mutta kaupungissa pystyy monesti itse "valitsemaan", pysähtyykö liikennevaloissa jäälle (ajouriin) vai ajaako vähän kaistan reunassa paremmalla lumella. Toki sitten ääritilanteissa ei tätä valintaa pysty tekemään ja silloin voi olla merkitystä kummat on alla.
Ehkä kyllä jatkossa saatan kallistua kitkoihin uudestaan kun se renkaiden allelaitto ei sitten ole niin tarkkaa. Jos siltä tuntuu ja sopii aikatauluihin niin helpompi vaan käydä heittämässä kitkat alle vaikkei vielä ihan talvista oliskaan. -Ja sohjohan tukkii molemmista kuviot jos niikseen tulee eli kyllä molemmilla varmasti ihan yhtä hyvin pärjää kunhan vaan muistaa että alla ei ole ne kesärenkaat ja sovittaa ajamisensa sen mukaan.
-
- Tietäjä
- Viestit: 55
- Liittynyt: Ke Joulu 17, 2014 11:05 am
- Merkki: Chrysler
- Malli: Sebring
- Vuosimalli: 2002
- Iskutilavuus: 2,7 V6
- Varustetaso: Luxury
#10
Voyager:in alla 215/65/15 Hankook Nastarenkaat
Sebring:in alla 225/55/16 Michelin X-ICE NORTH 3
Sebring:in alla 225/55/16 Michelin X-ICE NORTH 3
Chrysler Sebring LX 2,7 V6 vm. 2002 (isännän)
Chrysler voyager LX 3.3 V6 vm. 2007 (emännän)
Chrysler Neon 2,0 Vm. 2001 (ex)
Chrysler Grand Voyager LX 3,3 V6 vm.1996 (EX)
Chrysler voyager LX 3.3 V6 vm. 2007 (emännän)
Chrysler Neon 2,0 Vm. 2001 (ex)
Chrysler Grand Voyager LX 3,3 V6 vm.1996 (EX)
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa