Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#191

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Raportoin nyt tuosta vararenkaasta sen verran, että viiden hengen kuormalla ja auto todella täynnä matkatavaraa + ylimääräinenkin täysikokoinen vararengas takamontussa, saatiin se laskettava kolahtamaan semmoisessa lyhkäisen mallisessa hidastustöyssyssä joita on monesti ennen suojateitä. Tällä kuormalla lienee lähtenyt maavarasta useita senttejä. Samassa paikassa ei aikaisemmin osunut.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#192

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

461 000km.

Turbon öljyn paluuputki tihkuttelee, veikkaisin että on kiero tiivistepinnaltaan ja itse tiiviste ei sitten pysty oikein tiivistämään.
10mm ruuveilla ei kannata hirveän paljon yrittää ylimääräistä kiristää... Tuo osahan kehotetaan vaihtamaan turbon vaihdon yhteydessä, en vaihtanut. Löytyykö edes uutena? Ainahan on vaihtoehtona hommata pelkkä laippa ja laittaa siitä putki alas. Aika vakio tavaraahan näissä turboissa käytetään. Täytyy ainakin irrottaa ja katsoa onko mahdollinen kierous oikaistavissa.

LIsälämmittimen vesiputki tihkuttaa myös. Vuoto lienee siinä kohtaa jossa pohjan asennusrauta on liitettynä. On aika ruosteessa muutoinkin noilla tienoin. Vaatii nopeampaa korjaamista kuin turbon vuoto. Nestettä on kulunut nyt noin puoli litraa vajaassa kuukaudessa jonkin aikaa. Luultavasti vain leikkaan poikki ja laitan letkua tilalle, pieni ongelma toki on se että vuotaa juurikin tukiraudan kohdalta. Saattaa olla että laitan ainakin väliaikaisesti pelkän menon ja paluun yhdistävän u-letkun tuohon kohtaan ja unohdan kaiken siitä taakse päin olevan mm. itse lisälämmittimen toistaiseksi. Sehän ei ole toiminut ainakaan viime talvena enää. Voisi sitten joskus ottaa irti ja puhdistaa ja katsoa vieläkö saa toimintakuntoiseksi ennen talvea.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#193

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Kuva

463 000 km

Nyt on sitten vihdoinkin vaihdettu hehkurele toimivaan. Kuvassa vanha ja tuo pohjan kärähtäminen on ollut kyllä tiedossa jo pari vuotta mutta toimintaa en ole ikinä tarkistanut. Nyt mittailin ja eihän sieltä sähkö läpi kulkenut. Jokohan ensi talvena starttaa ilman tolppaa kun pakkaset on kaksinumeroisia lukuja?

Varaosakeskuksessa 119€. AutoDoc ja vastaavat eivät oikein tunne osaa. Mun on uusvanha 2007 mallisesta purkuautosta. Otin samalla kolme ehjää ovitiivistettä. Pieni nuorennusleikkaus siis... :D
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#194

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Löysin pari päivää sitten tämmöisen itselleni ennestään tuntemattoman osien myyjän kuin Konekorjaamo Marjakangas Oy https://www.konekorjaamo.fi/ josta tämäkin IV- mallin hehkurele löytyy ja vielä ihan siedettävään hintaan 45€. Sikäli että oikeasti on hyllyssä... Myyvät kai myös jonkin verran käytettyä osaa.
Kuva
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#195

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Turbon öjyn paluuputken vuoto ilmeisesti onnistuneesti korjattu. Lähdin varmuuden vuoksi hakemaan uutta tiivistettä jos tälle viime syksynä laitetulle käy vaikka samalla tavalla kuin edelliselle, menee palasiksi putkea irrottaessa. Kerroin turbopajalla ongelmani ja arvelin syyksi kieroa laippaa. Hieman heput, kaksi herraa, epäilivät tätä. Antoivat sitten KAKSI tiivistettä ja jonkun vanhan laipan ILMAISEKSI mukaan! No siitä lähti kääntö väärään suuntaan ja putkikin oli huomattavasti lyhkäisempi eli letkua olisi joutunut vetämään jonkun 20 cm enemmän. Mulla sitä ainakin on vaan vajaa 10 cm siellä öljypohjan päässä, kaukana kuumana käyvästä turbosta. Lähdin sitten siitä kiitollisena irrottamaan osaa ja kuinka ollakaan, kierohan se oli:

Kuva
Setä oli oikeassa.

Kuvasta ei ehkä ihan parhaalla mahdollisella tavalla selviä että se kantaa päistään ja on siitä putken kohdalta sitten väljimmillään. Ja helvetin kovaa terästä tuntuisi olevan. Eikä tuossa ole paljoa rakoa mutta ei se tiivistekään ole mitään vaahtomuovia joka kivasti sinne muotoutuisi pienet epätasaisuudet paikkaamaaan. Kotipajalla en suosittele ihan miten vaan tuota lähteä hiomaan, voi tulla huonompi. Itse hioin lasia tai itse asiassa peiliä vasten hiekkapaperilla. Mulla vaan ei ehkä ollut tarpeeksi karkeita ja se osoittautui aika työlääksi hommaksi. Kyllästyttyäni päätin että kyllä se nyt laitetaan takaisin, mutta tiivistetahnan kanssa. Sitähän ei suositella tuonne rakoon, vaarana paluuvirtauksen tukkiminen....


En varsinaisesti ole käynyt auton alla tarkemmin tutkimassa tihkuuko jotain vielä, tippoja asfaltilla ei ole enää näkynyt. Ja kun en nyt ala tätä ilmaisia osia lahjoittanutta pajaa palkatta mainostamaan niin kerron että se paja on lähellä Malmin lentokenttää.... Heti melkein siinä autoihin, työkoneisiin ja veneisiin sähköosia ja tarvikkeita myyvän liikkeeen naapurissa.... Josta mä hain starttimoottorin kerran...
Foorumilla selostus...
Viimeksi muokannut I.A.T, La Elo 06, 2022 7:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#196

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Seuraavaksi menee vaihtoon ainakin oikea alatukivarsi ja kallistuksenvakaajan puslat, taas. Tukivarren taaimmainen kumi on menossa palasiksi. Auto onkin jo hyvän aikaa ollut vähän enemmän paimennettava maantiellä. Ei paha, mutta ei tuo enää katsatuksestakaan läpi mene lokakuussa niin täytyy tehdä mitä täytyy tehdä. Ja tietenkin lisääntynyt kolina ottaa päähän. Ensin luulin, että se on ne puslat vaan taas. Syyskuussa tulee taas ruskaretki pohjoiseen, ehkä jopa lähemmäs kolme viikkoa kestävä, niin kiva olisi olla auton kolinaton. Lemförderiä ajattelin asentaa.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#197

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Se tuntuu olevan tyyppivika näissä vojakkereissa nuo kallistuksen vakaajan puslat. Kolmoseen ne oon kerran jo vaihtanut ja taas kolisee, nyt on alkanut vitoskopassa kolisemaan. Hylkyä ei kastastuksessa niistä tullut mutta ärsyttäähän se, varsinkin pienissä vauhdeissa. En oo oikein vielä keksinyt mikä sen aiheuttaa, liittyykö mahdollisesti normaalia suurempaan leveyteen. En muista muiden merkkien onistajien sellasesta valittaneen, koiranluista kylläkin.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#198

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Auton oston jälkeen 12/2005 mullakin meni ainakin kaksi katsastusta läpi ettei nuo puslat menneet vaihtoon. Sitten kun käskettiin vaihtamaan niin hain nopeasti Motonetista uudet jotka vaihdoin jo seuraavana vuonna vapaaehtoisesti uusiin kolinan takia. Tilasin maailmalta Moogit jotka oli myös auton mukana tulleet, mutta ei nekään kestäneet sitten kuin sen vajaan vuoden. Taisivat vielä olla malli jossa on muoviholkki sisäputkena. Hieman olin hämilläni. Seuraavana vuonna menivät nekin uusiksi. No nyt on taas ollut Motonetin puslat viime vuodesta ja hyllyssä odottaa vastaavat alle laittoa.

Meinaan vielä lähemmin katsoa noiden tukivarsien puslien ja pallonivelten kunnon molemmin puolin. Jos tilaisikin pelkät gummit.... Jos selviäisi pelkillä taaimmaisilla, niin säästyisi sekä työtä että rahaa. Mutta jos näyttää siltä , että kohta menee keskipusla ja etenkin pallonivel vaihtoon niin voisi jo ottaa koko uuden tukivarren.


Nyt ei olisi oikein aikaa odotella välillä hitaita AutoDoc toimituksia kun asentamiseenkin pitää joku rako löytää niin katson jos Eestin pojilla olisi tavaraa. Pari kertaa jotain tilannut ja parissa päivässä tavara saapunut.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#199

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Vaihdoin tänään öljyt ja suodattimen sekä katselin tarkemmin tukivarret. Mannin filtteri odotellut ylimääräisenä hyllyssä jo varmaan pari vuotta. Siinä onkin vain neljä niitä ympyriäisiä virtausreikiä kun yleensä mun hommaamissani on ollut kuusi. Onko ne nyt sitten ulosvirtauspuolella? Joku vanha muistikuva jostain testistä olisi, että tuommoinen malli ei menestynyt niin hyvin. Siis nelireikäinen. On sitten jäänyt kai kummittelemaan aivon takaosaan...

En mä kyllä varmaankaan laita kuin niitä puslia näihin vanhoihin. Jos tilaisi molemmat taaemmat ja laittaisi ainakin sen hajonneen oikeanpuoleisen ja jos menee sutjakkaasti niin sitten voisi harkita sen toisenkin asentamista samalla kertaa. Mun rasvapyssyni ei oikein aukaise nippaa vaan rasva pursuaa ulos rasvattavan kohteen ympäristöön. Jotain on nyt pois paikaltaan tai puuttuu kokonaan letkun suuttimesta. En sen enempää jäänyt nyt ihmettelemään. Olisin rasvannut raidetangon päät ja oikean pallonivelen kun niissä on nipat. Vasemmassa pallossa ei ole.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#200

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Tyhmä kysyy mutta oot muistanu pitää sen rasvaprässin pään suorassa siihen rasvanippaan nähden? Ovat aika vaativia sen suhteen, joskus ei taho olla edes tilaa suoristaa sitä päätä riittävästi että tivistyis, sillon menee kyllä nipan muutostöiksi :) sehän on suunniteltu irrotettavaksi vinottain. Oon tosin kyllä sitä mieltä että jatkokehittelyä kaipais mokoma, se ei vaan toimi aina ja kaikkialla eikä aina edes ihanteellisissa olosuhteissa :lol:

Kai tuo auto keikkuu sen verran sivuttain että kuluttaa ne vakaajan puslat soikeiksi normaalia nopeammin, jos siis sitä tarkotit puslalla? Uretaanista nuo jotkut puhuu mutta lie sitten vasta koliseekin..

Onko muuten neloskopan dieselkoneessa se öljysuodatin siellä koneen takana puolen käsimitan päässä? Patruunasuodatin? Oon ostanut nyt rekisterinumerolla boschin öljynsuodattimia paikallisesta ei-motonetistä ja kaikissa on sellanen tutti päässä jossa pieni o-rengas. En oo oikeen keksinyt että mikä sen virka on ja tietenkin pelottaa jos se o-rengas lähtee kiertoon. En edes tiedä kuuluisko tuossa vitoskopassa olla sitä natsaa, leikkaisin sen pois mutten oikeen osaa sanoa. Välillä tulee vastaan auton tiedoilla ihan pahvipäätyisiä suodattimia joissa sitä natsaa ei tietenkään ole. Täytyis kai merkkiliikkeestä tarkistaa.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 2 vierailijaa