Voyager 05 3.3l Laatikko ongelma

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Adee
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Elo 29, 2022 9:33 pm

#1

Viesti Kirjoittaja Adee »

Moikka,

Elikkä kyseessä siis vuoden 2005 voju jossa vaihdelaatikko alkanut temppuilemaan.
Välillä toimii niinkuin pitää mutta välillä taas vaihteiden vaihto todella takkuavaa eli esimerkiksi 2 -> 3 vaihto tapahtuu niin että vaihde vapautuu ja kierrokset nousee, hetken kuluttua uusi vaihde tosin kytkeytyy päälle. On myös tehnyt niin että kun laittanut pakin auto ei liiku mihinkään- Teki myös saman D asennossa suojatien eteen pysähtyminen ja uudelleen liikkeelle lähtö niin auto ei liikkunut mutta kierrokset kyllä nousi. Vaihteistoöljyt ja suodatin on vaihdettu 2v/15tkm sitten edellisen omistajan toimesta.

Tähän mennessä tarkastettu öljynmäärä joka näytti olevan oikea sekä vikakoodit luettu Delphillä, antoi koodin P0700 joka ilmeisesti vaan yleiskoodi. Kyseisellä testerillä ei pääse sen enempää tutkimaan. Mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan? ensimäisenä öljyt uudelleen vaihtoon? Mahdollisesti solenoidi vikaa? autolla ajettu noin 260tkm

Kiitokset etukäteen vastauksista!
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#2

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Ensin kannattaa tietenkin tarkistaa vaihteistoöljyn määrä, moottorin käydessä! Jos on vajausta täytyy selvittää mistä johtuu. Pieni vuoto ei aina jätä läikkää maahan, mutta parissa vuodessa ehtii vuotaa paljon. Tavallinen vuotokohta on tietenkin öljypohja, sen saa kieroksi tiivistepinnaltaan aika helposti. Pulttien ylikiristys voi myös rikkoa uuden tiivisteen. Kannattaa vaikka ruiskuttaa reilusti Bräkleenillä tai vastaavalla ja vähän pyyhkiäkin niin näkee sitten paremmin jos vuotoa on. Laatikon öljynjäähdyttimelle tulevat letkut ja etenkin liitoskohdat kannattaa myös katsella. Se on se pienin siinä etumaskin takana ensimmäisenä. Kaikki kosteus mitä näkyy voi olla öljyvuotoa joka kuitenkin haihtuu käytössä jättämättä läikkiä asfalttiin. Pistävää hajua tosin luulisi tulevan.

Sitten kannattaa tietenkin katsoa johtosarja ja liittimet, ihan irrottamalla. Paskanen/syöpynyt - putsaa. Lisäksi kohta jossa johtosarja taipuu, varsinkin metallia vasten, saattaa joutua hankaukseen ja ajan kanssa kulua. Tätä auttaa moottoritukien kumien kuoleentuminen ajan myötä.

Onko viimeksi käytetty oikeaa atf 4+ öljyä? Onko tehty vaihto huuhtelemalla (riskaabelia paljon ajetulla/ei tietoa öljynvaihdoista tapauksissa), mutta oireet tulevat käsittääkseni tavallisesti huomattavasti nopeammin kuin 15 000 km matkalla, mutta ei mahdotonta. Eli kököt lähtee liikkeelle, niitä on vaikea saada täysin pois edes huuhtelemalla, ja tukkivat solenoidipaketin pienimpiä öljynvirtausreittejä sitten. Huonosti pidetyssä/paljon ajetussa kannattaa kököt jättää sinne mihin ne ovat asettuneet, jos kaikki muuten toimii. Toisaalta auton/laatikon kilometrit ovat juurikin sitä luokkaa että niitä alkaa menemään ja monesti aikaisemminkin, ensioireena juurikin tuo pakki ei mene päälle, mutta muuten toimii normaalisti, jonkun aikaa.

Kun nuo helpoimmat jutut on katsottu voisi olla aika aukaista öljypohja ja katsoa löytyykö paljon ja miten karkeaa kappaletta öljyjen seasta. Maksaa itse tehtynä öljyineen suodattimen ja tiivisteen kanssa noin 50€ jos vielä kannattaa tehdä. Jos mitään hälyyttävää ei näy niin sitten voi miettiä sitä solenoidipaketin hommaamista. Näissä myöhäisemmissä laatikkomalleissa se on aika helppo vaihtaa verrattuna ensimmäisiin tekeleisiin sikäli että olen oikein ymmärtänyt ja muisti toimii.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#3

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Ja tietenkin jos vie auton osaavalle pajalle jossa katsotaan laatikon toiminta testerillä ajossa niin selviää paljon varmemmin jutut. Ei varmaankaan niin kallista ole etteikö varmuuden saamiseksi kannattaisikin.
SysleriMake
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 44
Liittynyt: To Kesä 18, 2020 5:30 pm

#4

Viesti Kirjoittaja SysleriMake »

Ääni täältä kanssa sille, että öljyt tarkistettu kone lämpöisenä ja koneen käydessä. Itsellä oli samaa vikaa vähän vakavampana, eli ei päässyt juuri pihasta ulos, kun veto katosi D:llä ja R:llä koko ajan (pari metriä saattoi päästä kerrallaan, sitten taas tyhjää, vaikka kuinka vaihteita renkkasi). Itsellä tikku oli kuiva kun lämpösenä mittasi. Öljyä kun lisäsi, niin oireet katosivat täysin.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#5

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Laatikon öljyvuodot tuppaa vielä monesti olemaan huomaamattomia. Hitaita ja ¨jälkiä jättämättömiä¨ sekä jonkin verran vaikeita tottumattomalle tarkistaa , tehdään jopa aivan väärin. Huomataan sitten aika myöhään kun on jo käynyt viikkojakin liian kuivana ja oireet isoja. Käy jopa tottuneemmillekin automaatilla ajajille.
kalliomatti
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Syys 02, 2022 12:37 am

#6

Viesti Kirjoittaja kalliomatti »

Scotty Kilmer (ytubettaja) suosittelee kokeilemaan Lucas Transmission öljyä, jolla mahdollisesti voi saada lisää "elinaikaa" temppuilevaan automaattilaatikkoon.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa