2.8 crd moottori öljy suosituksia?

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Tonttula
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 31
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 5:33 pm

#1

Viesti Kirjoittaja Tonttula »

Jaa mitähän sitä tähän italiaano moottoriin kuuluis laittaa?
286 tkm rullattu

Mikä laatu luokitus ja viskositeetti?

Mitä olette itse käyttänyt?

Vaihtoväli?

Haulla en löytänyt tätäkään
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#2

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Laita vähintään 10W-30 öljyä. Katso jos osuu hyvä tarjous kohdille, ei sillä merkillä niin väliä ole. Joidenkin dieselmoottorille tarkoitettujen öljyjen pitäisi olla parempia sitomaan epäpuhtauksia joita syntyy vanhoissa ja varsinkin paljon ajetuissa niin miksipä ei semmoista sitten valitsisi. Ei haittaa (suosittelen) käyttää 5W-30/40 öljyä, varsinkin talvella. Itselläni on parempi luotto ns. merkkiöljyjen lisäaineistuksen kestävyyteen kilometrien myötä. En siis sano etteikö vaikkapa Motoxin öljyissä (mulla koneessa nyt) olisi riittäviä lisäaineistuksia, mutta epäilen (en voi todistaa) niiden kärsivän joskus nopeammin kilometreistä. Tämä perustuu pitkälti siihen, että kun joskus venytin vahingossa vaihtovälin noin 15 000 km niin öljyt olivat mielestäni huonomman näköiset kuin vaikkapa Mobil Diamondit tai Shell Helixit ovat olleet suurin piirtein samoilla kilometreillä. Myöskin jotain testiä muistaisin joskus olleen.

Mun öljynvaihtopolitiikkani on ollut viime vuosina, tai pyrkinyt olemaan: talveksi tuoreet, jos kilometrit lähentelee 8-10 000 välillä marraskuu-toukokuu niin huhti-toukokuussa taas uudet, varsinkin jos käyttänyt halvempaa öljyä. Joskus ajanut ¨laadukkaimmilla¨ vuoden ja sitten talveksi uudet. Joskus myös vaihdan suodattimen öljynvaihtojen puolivälissä, varsinkin jos on tarkoitus venyttää sinne lähelle 15tkm vaihtoväliä. Suosittelen vaihtamaan kyllä jo aikaisemmin varsinkin jos tulee kaupunkiajoa ja tyhjäkäyntiä. Eli jos et venytä vaihtoa yli 10tkm, ainakaan paljoa, on melkein sama mitä sinne työnnät. Talvikäynnistyvyys on sitten eri juttu... En laittaisi longlifeja ja ajelisi 25-30tkm. Eli älä venytä, pikemminkin tihennä vaihtoja.
Itse siis tosiaan laitoin Motox 5W-40 öljyt + suodatin elokuun alkupuolella ennen yli 3000 km ruskaretkeä ja pitäisin niitä nyt 1/3- 1/4 käytettyinä.

Mutta mää oon mää. Joku voi olla eri mieltä.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#3

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Mulla on 2008:ssa Mobilin 5W-30, joskin mietin että olisko jäykemmät paremmat, vaikka 5W-40. Toki kylmäkäynnistys helpottuu mutta kesällä sais olla voitelevammat.

Muuta en osaa omalle kohdalle öljynvaihtoon enempää lisätä mitä I.A.T mainitti, auton hintahan pitkälti sanelee miten kannattaa menetellä, siksi suosinkin nyt vähintään merkkiöljyjä. Mutta sen oon kuullut että öljyä ei saa lisätä enempää kuin ylämerkkiin eli varoiksi-laitan-vähän-lisää kannattaa välttää. Kuuleman mukaan joissakin merkeissä menee se DPF tukkoon ja sehän sitten maksaa.. en tämän väitteen todenperäisyyttä sitten tiedä mutta ei mulla ole varaa ottaa siitä selvääkään :?

On mulla tuo vanhempi bensanpolttokonekkin, siihen laitoin bilteman olikohan 5W-40 öljyt. Voitelee hyvin. Ainut haittapuoli on että öljyä joutuu lisäämään normaalia enemmän mutta teksissä mainitaan 'matalakitkainen öljy'. Tämän huomaa moottorin lämmön laskuna myös. Kun uskaltaiskin uudempaan laittaa.. no eipä tuo enää muihin nähden halpaa olekkaan, nostivat hintaa 30e/10L yli neljänkympin noin vain :lol:
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#4

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Jos haluaa vuoden selvitä samoilla niin talviöljyksi sopivaa viskositeettia tietenkin ellei aina käynnistä autoaan tallista tai muutoin seisota montaa tuntia kovassa pakkasessa. 10W menee mun makuuni kovina talvina vähän kyseenalaiseksi tällöin CRD:ssä. Mulla sattui kerran huolimattomuutta jäämään 15W öljyt talveksi ja sen kyllä huomasi sitten käynnistäessä. Hoksasin vasta keväämmällä kun otin öljyt ulos ja etsin vanhan purkin johon niitä olin laittamassa keräykseen vietäväksi. Muutoinkaan kun tähän mahtuvat akut eivät anna paljoa ylimääräistä virtareserviä käyttöön niin voipi päätyä pakkasstrttit huonosti. Kesällä ajaa paksummallakin mutta edellyttää uusia öljyjä kaksi kertaa vuodessa, säästö kyllä jää pieneksi. Joillakin tuo 0W tai 5W kai aiheuttaa tihkumista joidenkin tiivisteiden tai männänrenkaiden ohi kai, itse en ole ikinä asiaan törmännyt omissa peleissäni. Alle 5W en käyttäisi CRD:en. DPF peleissä tietenkään ei ole toivottavaa ja tosiaankin se ylitäyttö varmuuden vuoksi yleensä tuppaa palamaan pakoputken kautta ulos. Katalysaattorit noin yleensäkään eivät siitä tykkää.
Tonttula
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 31
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 5:33 pm

#5

Viesti Kirjoittaja Tonttula »

Kaivelin tosissaan tota öljy asiaa.
Tämmöset löysin.
Tietääkö et on dpf muusta kun kurkkaamal auton alle vai onko jostain vuosimallista lähtien?

SAE 0W-40 Diesel Engine Oils confirming to
API (American Petroleum Institute) Quality
CI-4 or CJ-4. For countries that use the
ACEA European Oil Categories for Service
Fill Oils, use engine oils meeting the
requirements of ACEA C3 and approved to
MB 229.31 or MB 229.51.


♦♦♦ If equipped with a particulate filter, use SAE 5W-30 Diesel Engine Oils confirming to API (American
Petroleum Institute) Quality CI-4 or CJ-4. For countries that use the ACEA European Oil Categories for
Service Fill Oils, use engine oils meeting the requirements of ACEA C3 (LOW ASH) and approved to MB
229.31 or MB 229.51.

https://www.mobil.fi/fi-fi/b2b-product- ... isvrm=true
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#6

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Mistäs noin tarkkaa tietoa löysit? :D C3 taitaa löytyä nykyään kaikista öljylaaduista ja -merkeiltä.

Eipä tuota tarkemmin tiedä kuin tosiaan kurkkimalla auton alle. Sen pöntön tunnistaa kahdesta putkesta jotka menee pöntön molempiin päihin. Esim. tavallisessa katalysaattorissa niitä ei ole. Hajusta sen voi myös erottaa, mielestäni tuo on pakokaasujen osalta parhaiten onnistunut keksintö omana aikanaan, pysyy noet kurissa, sehän näkyy jo päästötestin lähellä nollaa pyörivistä luvuista myös.

Ja merkkiliikkeen nyt ainakin pitäis viimeistään sen pystyä osoittamaan onko vai ei.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
Tonttula
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 31
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 5:33 pm

#7

Viesti Kirjoittaja Tonttula »

juu tuo C3 laatuluokitus on varmaan kaikissa mutta tuo et MB eli mersun hyväksyntä 229.31 tai 229.51 kiinnitti huomiota ja JOS DPF on autossa pitäis käyttää tota 5w30 ölppiä.

Käsittääkseni DPF tuli vasta 5 koppaseen eli 2008 eteenpäin. Tämä ei varma tieto.
Tonttula
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 31
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 5:33 pm

#8

Viesti Kirjoittaja Tonttula »

Onko joku kiinnostunut moottoriöljyn yhteis hankinnasta? tässä turun seudulla. Ostetaan tynnyri porukalla?

Litra hinta noissa marketti purkeissa 10-20€ litra.

Jos litrahinnan sais tonne 7€ tai alle.
Tonttula
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 31
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 5:33 pm

#9

Viesti Kirjoittaja Tonttula »

vähän googlettelua ja litra hinta tippus tonne 5€ hujakoille. 4l pöntössä kotiin kuljetettuna suomesta. 5w-40.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 1 vierailija