No kuule sitä samaa olen itsekkin miettinyt. Sillon kun tuota bioainetta alettiin Nesteen dieselpolttoaineeseen lisäämään, huomasin kyllä vanhassa japanilaisessa nissanissa käyntiäänen muutoksen. Sama juttu Dodge Ramin kanssa. Olen sitä ääneenkin monelle huomauttanut että kuinkakohan paljon se dieselin muuttaminen on vaikuttanut yleisesti esim kulutukseen ja pumppuihin/suuttimiin. Joskus sanoivat että vanhoissa alkoi suuttimet ja pumpun elementit hirttämään kiinni, josta syytettiin polttoainetta. Jonka Neste tietenkin heti torppasi.
Luulisi tosin että nämä uudemmat crd-koneet osaa säätää syöttöä sen mukaan. Mutta tuskin -08 juurikaan osattiin varautua näin suuriin jakeluvelvoitteisiin. Hieman alle 20% on tänä vuonna, vihriät haluaa nostaa sen jopa 34 prosenttiin. Toisaalta eihän se teho synny ellei muodostu riittävästi painetta..
PS: kun miettii että jos kulutus nousee kaikilla niin kuka siitä hyötyy eniten?..
Jännä muuten, luin äsken netissä jutun helmikuulta, siinä sanottiin että Neste teki viime vuonna voittoa 1,2 miljardia. Valtio kuittasi siitä "hurjat" 200 miljoonaa

No toki valtio kerää arvonlisäveroa samat miljardit vuodessa. Mutta kyllä sitä miettii että kenelle näitä rahoja lopulta maksetaan, ei ainakaan suomen omalle kansalle luulen. Raha ei palaa sinne mistä se on tullut vaan eksyy pois rajojen ulkopuolelle.
Menipäs politiikaksi