Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#221

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Kuulostaa varsin samalta kuin mun jenkkiautojen kanssa seikkailu. Kohta oon jo yhden arkillisen millistä peltiä upottanut niihin :lol: Ja useampi lankarulla ja hitsikaasua on hajettu usiamman kerran. Rälläkän katkaisu- ja hiontalaikoista puhumattakaan. Ja omistajan mielenkiinnon riittävyydestä :D

No, olis sitä menny varmasti muihinkin uskon. Mutta ompa saanut sitten huoletta ajaakkin kun tietää mitä perheen alla liikkuu :roll:
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#222

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Mopadi kirjoitti: Su Syys 25, 2022 4:03 pm Joo kyllä kulutus on helposti litralla-kahdella noussut. Ennen pääsi matka-ajossa helposti seitsemään, nyt huitelee jo 9,5 litraa sadalle kilometrille
Mustakin on alkanut tuntumaan etten ole enää päässyt maantieajossa alle 8 litran puhumattakaan alle 7 lukemiin. Tuo syksyn ruskareissu on viimeisin millä vähän pääsin tarkkailemaan asiaa. Nyt mietin ensikertaa voisiko noilla uusiutuvilla jakeluvelvoitteilla olla jotain tekemistä asian kanssa?
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#223

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

No kuule sitä samaa olen itsekkin miettinyt. Sillon kun tuota bioainetta alettiin Nesteen dieselpolttoaineeseen lisäämään, huomasin kyllä vanhassa japanilaisessa nissanissa käyntiäänen muutoksen. Sama juttu Dodge Ramin kanssa. Olen sitä ääneenkin monelle huomauttanut että kuinkakohan paljon se dieselin muuttaminen on vaikuttanut yleisesti esim kulutukseen ja pumppuihin/suuttimiin. Joskus sanoivat että vanhoissa alkoi suuttimet ja pumpun elementit hirttämään kiinni, josta syytettiin polttoainetta. Jonka Neste tietenkin heti torppasi.

Luulisi tosin että nämä uudemmat crd-koneet osaa säätää syöttöä sen mukaan. Mutta tuskin -08 juurikaan osattiin varautua näin suuriin jakeluvelvoitteisiin. Hieman alle 20% on tänä vuonna, vihriät haluaa nostaa sen jopa 34 prosenttiin. Toisaalta eihän se teho synny ellei muodostu riittävästi painetta..

PS: kun miettii että jos kulutus nousee kaikilla niin kuka siitä hyötyy eniten?.. :roll:
Jännä muuten, luin äsken netissä jutun helmikuulta, siinä sanottiin että Neste teki viime vuonna voittoa 1,2 miljardia. Valtio kuittasi siitä "hurjat" 200 miljoonaa :D No toki valtio kerää arvonlisäveroa samat miljardit vuodessa. Mutta kyllä sitä miettii että kenelle näitä rahoja lopulta maksetaan, ei ainakaan suomen omalle kansalle luulen. Raha ei palaa sinne mistä se on tullut vaan eksyy pois rajojen ulkopuolelle.

Menipäs politiikaksi :lol:
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#224

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Ja tänäänkö sitten sisäilmanpuhallin puhalsi viimeiset hönkäyksensä...?

Oireilluthan tuo on lievästi jo vuosia ja tuntuu että sitä hönkääkin voisi tulla voimakkaammin. Ei alkanut toimimaan käynnistettäessä tai 10 km matkan aikana. Uudelleen startatessa myöhemmin puhalsi hetken, mutta täytyi ensin takoa jalkatilan sivuseinää voimakkaasti. Kun sitten heti perään laitoin puhallusta pienemmälle niin lakkasi taas toimimasta eikä enää uudestaan aloittanut vaikka mitä teki. No, onneksi tuon saa reilulla viidelläkympillä Suomeen. Nimark näyttäisi haluavan 80,60€ heti hyllystä löytyvästä, kuvan perusteella sama kuin AutoDocin kallein malli Thermotec. Juuri nyt 35% alennuksella 53,34e.

Tuli lapsuuden talviset Kupla kyydit mieleen. Semmoista huurtuvia jäätyviä ikkunoita vastaan tappelua. Pitäisikö varustautua lähipäivät suolapusseilla? :lol:
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#225

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

No niin...

Se kopautus siihen jalkatilan sivuseinään oli tietenkin sikäli turha, että se itse moottorihan sijaitsee siellä apukuskin oikean jalan yläpuolella sen sisäilmankierron kytkevän moottorikotelon yhteydessä. Kävi sen yhden kerran tuuri... Apinan primitiivireaktio oli varmaan sen verran voimakas, että se puhallin olisi lähtenyt pyörimään vaikka apina olisi takonut vasenta sivuovea 8-) . Sen enempäähän siinä ei hoksottimia sitten tullutkaan käytetyksi. Mutta sitten oikeaksi syyksi toimimattomuuteen paljastui tänään suurella todennäköisyydellä huono kontakti liitännällä siihen vastukseen joka myös siellä majailee. Siltä ainakin nyt näyttää.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#226

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Mulla on nyt ollut tuo kännykkä Appi CDRBe Three tämän vuoden alkupuolesta käytössä ja sillä olen välillä tarkkaillut vaikkapa laatikon ja jäähdytysnesteen lämpötiloja. Auto kun on karvalakkimalli niin olen asentanut lisäksi jo aikoja sitten ulko- ja sisätilan lämpömittarit. Se sisätilan anturi on roikkunut johtonsa varassa niin, että sitä voi asetella haluamaansa paikkaan minne vain johto riittää ja aika usein työnnänkin sen tuuletuksen suuttimen sisään siihen ylhäällä keskellä kojetaulua olevaan etupenkkien väliin puhaltavaan. Ja aina ovat maksimilämmöt olleet alle 50 astetta, semmoiset 47-48C. Tänään sitten yllättäen nousi aina yli 50C:n, kävi ihan 53C:ssä. Että mitähän nyt on menossa... Toki tuo ei sinänsä haittaa, mutta ihmetyttää kun aika paljon kuitenkin asiaa seurannut. Tuskinpa noita lämppäreitä on tarkoitettu autoissa puhkumaan yli 55C eli samat maksimit mitä kotitalouksien raanasta saisi tulla...?
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#227

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Eikai näissä amerikan vehkeissä edes ole vesiventtiiliä, kylmän ilman määrällä kennon läpi säädetään sisälämpöä, kai siellä kennossa kiertää se sama lämpö kuin moottorissa :D

Jos sulla on sisäkenno alannu paremmin toimimaan, tuo enemmän lämpöä?
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#228

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Jotensakin noin tietenkin. Mähän huuhtelin tuon sisäkierron viime vuonna ja yhtään mitään kökköä tai edes värjäytymää ei niinku ulos tullut sen jälkeen kun pakkasnesteet oli ulos huuhdeltu. Kyllä mä ihan ilolla otan vastaan tuon muutaman asteen lämpimämpää jos se nyt pysyvästi sieltä on mahdollista saada. Toisaalta en ole vielä törmännyt autoon josta on mahdollista saada palovamma ilmankierrosta.....
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#229

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Noista nykyisistä polttoaineista:

Hyvin usein kun käy tankkaamassa niin tuntuu että auto on pirteämpi heti siitä mittarilta lähtiessä eli vastaa kaasuun aavistuksen iloisemmin kuin sillä ¨vanhalla¨ tankin sisällöllä. Joskus on vieressä istujakin asian havainnut ihan sanallisesti. Ehkä vähään aikaan selkein ero tuntui viime syksynä kun oltiin Lofooteilta tulossa pois ja otin tuoretta norjalaista dieseliä Svolvaerissa. En tiedä heidän sekoitussuhteistaan uusiutuvien kanssa. Tunnettuahan on että nykyisen dieselin säilyvyys on aivan eri luokkaa kuin mitä se ennen oli ja joissain paikoissa voi aine liikkua hitaammin. Mitään aikarajoja en tässä heitä ja enhän mä voi niitä säiliöiden täyttövälejä tietääkään edes useimmin käyttämieni asemien kohdalla. Kuitenkaan tämmöistä eroa ei esiinny joka tankkauksella. Enkä pidä ilmiötä aivan tuntemattomana bensiinin kohdallakaan. Jo monta vuotta sitten kiinnitin ajoittain huomiota asiaan, mutta harvemmin kuin dieselin kanssa. Ilmiö tuntuu yleistyneen muutaman viime vuoden aikana.

Tietenkin sitä voisi luulla että kun on lyönyt tankin täyteen niin kaasujalka on jotenkin reteämpi ja ilmiö selittyisi sillä. Sen verran kuitenkin kilometrejä takana että kyllä ne ajotavat ovat jo asettuneet ja vähän tietää mitä tekee.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#230

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

...keleen, .....keleen, ....kele!

Se on taas tuulilasi halki. Aika päivälleen 1 1/2 vuotta uusimisesta. Apukuskin puolelle alas ilmestyi halkeama sivusta listan alta. Minkäännäköistä kiveniskemää tai muuta kolhua ei ole havaittavissa. Tämän totesi autolasiliikkeen mieskin kun kävin näyttämässä. Ei myöskään silmämääräisesti nähnyt mitään virheitä asennuksessa.

Tuskin on mitään mahdollisuutta vedota materiaali- tai asennusvirheeseen enää tässä vaiheessa...? Mähän kyllä kuulin jonkinlaista ylimääräistä ääntä, semmoista nitinää, jo heti kun aikanaan ekan kerran starttasin asentaneen liikkeen pihasta. Mutta kun oli alkutalvi niin ajattelin ensin että jossain vähän jäätä ikkunoissa tai sitten ovat ajaneet pihalle hieman aikaisin ja silikoni ei ole vielä ihan asettunut. Ääniä kyllä sitten kuului aina silloin tällöin ja nimenomaan silloin tällöin sen talven aikana ja myöhemminkin. Nyt viimeisen puolen vuoden ajalta en muista niitä esiintyneen. Mutta halki on. Tähän on vielä niin ihanan halpa vaikkei mitään erikoista elektroniikkaa sisälly ohjelmaan.
...tun, ....ttu!

Lasivakuutusta mulla ei tietenkään ole kun tähän päivään mennessä se ei olisi ikinä maksanut itseään takaisin niin olen pärjäillyt ilman.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa