Grand Voyager -06 diesel, kone kuumenee raskaalla kuormalla

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#1

Viesti Kirjoittaja korgie »

Hei,

Onko hyviä ideoita, mistä lähteä etsimään vikaa, kun raskaalla kuormalla (asuntovaunua vetäessä) moottorin lämmöt nousee? Ilman vaunua pystyy ajamaan, tosin silloinkin saattaa moottoritienopeuksissa viisari nousta hieman yli vaakatason.

Mainittakoon, että samaa vaunua on autolla vedetty edellisinä kesinä ongelmitta, joten jokin on nyt muuttunut. Nesteet pysyy sisällä ja ilmeisesti jotain kiertoakin siellä täytyy olla, koska ei kuumene normaalisti ilman vaunua ajaessa.

Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan? Vesipumppu? Termari? Jäähdytin?
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#2

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Se jäähdytysveden lämpömittari ei sitten ole kovinkaan tarkka osoittamaan lämpötiloja niin että siitä voisi tulkita varman päälle luotettavasti mitään. Pitäisi päästä katsomaan oikeita lämpötiloja obd-portin kautta.

Mulla se mittari on aika tarkasti samassa kohtaa on se lämpö sitten 80C tai 96C. Ja sadan asteen satunnainen pieni ylityskään ei ole vielä semmoista mistä tulisi turhan paljon huolestua. Mutta toki jos on mittarin käytös muuttunut niin sitä kannattaa selvitellä. Voisiko olla, että termostaatti ei enää aukea kunnolla? Jäähdytin saattaa myös olla tukkeutunut alaosastaan, näkynee riittämättömänä lämpöerona infrapunamittarilla mitatessa yläosaan verratessa. Lisäksi tietenkin kannattaa tsekata tulo- ja lähtöputkien lämpöero, sitä olisi hyvä olla reilusti. Ja muitakin vedenkierron kohtia. Kannattaa myös varmistaa että molemmat puhaltimet lähtevät pyörimään tarvittaessa. Nämä eivät sitten ole todellakaan mitään herkkiä starttaamaan! Yllättävän kuumaksi päästävät veden ennen kuin jotain tapahtuu, voin kaivaa parametrit esiin myöhemmin jos kiinnostaa. Vesipumppuvikakin voi olla mahdollinen. Alkuperäinen metallisiipinen vesipumppu ei ole kuitenkaan huonossa maineessa. Jostain heikommasta tarvikepumpusta on aika saattanut syödä materiaalia.

Oikeasti kannattaa olla huolissaan vakituisemmin kuormia vedettäessä niistä automaattilaatikon lämmöistä! Ja tämä erittäin vakavasti sanottuna.
Mitä useammin ja runsaammin ne käyvät yli 70C:ssä niin niiden käyttöiästä lähtee vastaavasti erittäin runsaasti pois. Jotkut myös sanovat että pitäisi vetää vain pakkokolmonen päällä ainakin jos ei pääse tasaista 80+ nopeuksia ajelemaan.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#3

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Lisään vielä että jos termostaatin ikää ei tiedä tai se alkaa olemaan yli viisi vuotias niin jo noiden vetoharrastuksien vuoksi kannatta harkita vaihtamista. Itse vedenlämpötila-anturikaan ei ole kauheissa hinnoissa jos antaa vaikka väärää raporttia. Vaikuttanee kyllä sitten jo muihinkin asioihin semmoinen kun tarpeeksi pahaksi pääsee.
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#4

Viesti Kirjoittaja korgie »

I.A.T kirjoitti: Ke Heinä 26, 2023 9:50 pmOikeasti kannattaa olla huolissaan vakituisemmin kuormia vedettäessä niistä automaattilaatikon lämmöistä! Ja tämä erittäin vakavasti sanottuna.
Mitä useammin ja runsaammin ne käyvät yli 70C:ssä niin niiden käyttöiästä lähtee vastaavasti erittäin runsaasti pois. Jotkut myös sanovat että pitäisi vetää vain pakkokolmonen päällä ainakin jos ei pääse tasaista 80+ nopeuksia ajelemaan.
Ok, kiitos näistä vinkeistä. Näkeeköhän nuo lämpötilat ihan jollain yleismallin OBD-lukijalla, vai tarviiko olla merkkikohtaiset softat?

Ja "vakituisemmin", käytännössä asuntovaunua on vedetty yleensä maksimissaan noin 1000 kilometriä kesässä, ja aina pakkokolmosella - korkeintaan pitkässä alamäessä saatan antaa hetkeksi vaihtaa neloselle. Vaihteistoon liittyvät riskit on tiedossa, ja selvää on - oli sitten vetoautona mikä tahansa - että silloin ei hirveästi revitellä kun on mökki kiinni koukussa, ellei ole tarkoitus tietentahtoen hajottaa vetoautoa.

Aikalailla maksimikuormalla mennään silloin kun on autossa 6 hlö + kaksi mäyräkoiraa + perässä kokonaismassaltaan 1600kg vaunu. Aikaisempina kesinä ainoastaan pitkiä ylämäkiä ajaessa on saattanut lämmöt nousta noin 3/4-osaa mittarin asteikosta - muutoin pysynyt vaunua vetäessäkin aikalailla viisari vaakasuorassa. Nyt nosti melkein punarajalle jo Hyrylästä Nukariin ajaessa, missä nyt ei vielä edes kovin pahoja mäkiä ole, joten on siellä jokin muuttunut.

Tosiaan tuo infrapunalämpömittari tai lämpökamera kertoo varmaan aika paljon - vielä enemmän kertoisi sitten jos olisi mahdollista verrata toiseen saman mallin autoon, miltä lämpökuvan pitäisi näyttää.
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#5

Viesti Kirjoittaja korgie »

I.A.T kirjoitti: Ke Heinä 26, 2023 9:50 pm Se jäähdytysveden lämpömittari ei sitten ole kovinkaan tarkka osoittamaan lämpötiloja niin että siitä voisi tulkita varman päälle luotettavasti mitään. Pitäisi päästä katsomaan oikeita lämpötiloja obd-portin kautta.
Tuli vielä mieleen, onko se anturi joka on epätarkka vai mittarin näyttämä? Eli tuleeko se OBD-liitännän kautta näkyvä lukema samalta anturilta kuin mittaristolle tuleva, vai onko sille eri anturi?
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#6

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Lähinnä se mittari jättää toivomisen varaa vaikka anturi olisikin kunnossa. Anturin tietoa toki tarvitaan moneen asiaan joista polttoaineen oikea ruiskutus ei ole vähäisimpiä, mutta varmaan pelaa aika pitkällekin vaikka olisikin hieman pielessä. Kulutus sitten vaan kasvaa. Toki monenlaista muutakin voi seurata. Yleensä näkyy sitten käynnistymisessä ja käynnissä muutoinkin. Voi myös polttaa reiän mäntään. Juurikin nämä 04-06 mallit ovat mun käsitykseni mukaan niitä hankalimpia vuosia halvoille obd-skannereille. Edes kaikki keskihintaisetkaan eivät toimi joka kohdassa toivotulla tavalla. Ja mun testeissäni ne kännykkä applikaatiot ei sitten näytä juurikin tuota jäähdytyksen lämpötilaa vaikka vaikkapa kierrosluku saattaakin tulla. Mutta näistä ei varmasti osaa sanoa kuin testaamalla tai netistä tietoa kaivamalla. Ja sitä on todella vähän CRD koneilla ko. vuosimalleista. Lisäksi mun kokemuksieni mukaan se moottorin vikavalokaan ei ole mikään herkkä syttymään.

Aikaisemmin olen kertonut että itse olen nyt käyttänyt -Chrysler DRBe THREE- sovellusta joka ne näyttää ja toimii myös bensamalleissa. Toki on rajallinen kyvyiltään mutta ei maksakaan kuin 20-30€. Lisäksi tarvitsee tarpeeksi hyvän palikan siihen obd2-Liitäntään. Sivuiltaan löytyy testatut mallit joiden varmasti pitäisi pelata yhteen. Palikkahan sitten toimii muissakin autoissa että kannattaa kyllä hieman satsata siihen. Joku Motonetin halpis ei todennäköisesti saa yhteyttä maidän tietokoneeseen, mullakin on yksi semmoinen. Meidän obd-protokollassa on jotain jännää. Tässä ei kannata ottaa sitten riskejä.... Itse olen sitä käyttänyt juurikin noiden lämpötilojen tarkkailuun ja nyttemin myös takaluukun aukaisuun kun se painike on taas ollut toimimaton jo toista vuotta kun en ole uutta saanut tilatuksi.


Ja vielä kerran haluan korostaa kaikille vetohommia harrastaville että tarkkailkaa niitä laatikkoöljyjen lämpöjä. Kerran kun tutustuu taulukkoon jossa kerrotaan öljyn vanhenemisen tahti eri lämpötiloilla niin joutuu aika äkkiä toteamaan että voi vaikka vaihtaa joka kaudelle uudet öljyt. Vähintään..... Halvempaa kuin laatikon korjaaminen. Tietenkään sitä ei osaa murehtia jos ei ole tietoa siitä lämpötilasta... Se toinen puhallinkin muistaakseni lähtee käymään niin korkeassa jäähdytinnesteen lämpötilassa ettei se ole sitten kerennyt auttamaan sitä laatikkoöljyn jäähdytystä oikein ajoissa. Ja se kennokin siihen hommaan on aika pieni isolle autolle täydellä kuormalla ilman vaunun kiskomisiakin. Se toinen hieman alimitoitettu komponentti akum lisäksi. Jenkit kun ei näillä kisko kuormia ja dieselmoottoreita ei niillä näissä ole.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#7

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Ja kun on aika usein on sitten sitä pakkokolmostakin käytettävä niin ei silläkään välttämättä ole jäähdyttäviä lisäominaisuuksia laatikkoöljyille.
Luisto toki pahempaa. Sinänsä ainakin IV-mallin CRD-koneella voi normaaliajossa vaikka ottaa ne puhaltimet pois autosta, jopa kesäksi, niin jäähdytysnesteitä ei saa helposti ylikuumiksi! Eikä tartte silloinkaan ajella pelkästään alamäkiä Pohjanmaalla.
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#8

Viesti Kirjoittaja korgie »

Hei,

Mistäpä sen laatikkoöljyn lämpötilan näkee, muutoin kuin OBD-softan kautta?
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#9

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Eipä sitä oikein voi katella kuin sillä infrapunamittarilla öljypohjasta jos ja kun autossa ei ole tarkoitusta varten asennettua mittaria ja anturia jo tehtaalta tai itse laitettuna. Ajaessa se onkin sitten jo vähän hankalaa...
Ja kun auton systeemit sen kuitenkin tietävät koska tarvitsevat itsesuojeluominaisuuksienkin takia tätä informaatiota niin miksi emme sitten sitä sieltä obd-portista noutaisi jos tuntuu että tarvetta on? En ole tietoinen onko yhdessäkään CRD-mallissa tätä mittaria valmiina ollut kojetaulussa tai valikosta haettavissa.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#10

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Itselläni on yhdellä reissulla, viime syksyn erittäin mutkaisella, kapealla ja jyrkässä nousussa Norjassa kuumentuneet laatikkoöljyt sen verran että myöhemmin näkyi vikatiedoissa vaihteiston ¨suojausohjelman¨ tai vastaavan kytkeytyneen päälle. En muista tarkkaa sanamuotoa enklanniksi. Tämänkin tiedon löysin sitten monta viikkoa myöhemmin kun vikakoodeja lueskelin. Ihan varmasti en nyt muista sanoa mutta kun asiaa selvittelin niin taisi käytännössä tarkoittaa lähinnä että molemmat puhaltimet oli laitettu pyörimään täysillä. Älkää siteeratko tuota kun en ole enää 100% varma asiasta. Näkyi siis vikakoodina. Eipä siinä paljoa muutakaan ole tehtävissä kun ei ole mitään ekstra jäähdytysväyliä käytettävissä. Tuolloin oli ulkoilman lämpö semmoista vajaata 10C:tä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija