Sivu 1/1

#1

Lähetetty: Ti Elo 08, 2017 1:08 pm
Kirjoittaja jsr85
Moro, oon tässä puolivuotta taistellut saadakseni vikavalot pois mittaristosta joka aiemmin sammui testerillä mutta syttyi aina jonkin ajan kuluttua uudelleen, eli vikakoodi on tuo P0138 joka on ilmeisemmin katalysaattorissa oleva lambda anturi. Vaihdoin ensin uudet tulpat, tulpanjohdot, ja nyt viimeisimpänä denson lambdan. Vika on ja pysyy edelleen päällä. Irroitin lambdan liittimen ja mittasin lämmityspuolen jännitettä joka on n.8v virrat päällä, eli auto sammuksissa?.

Oisko mitään ehdotuksia mistä alkaa hakea vikaa?

#2

Lähetetty: Ma Elo 21, 2017 2:37 pm
Kirjoittaja Ripa
Mulla on tommonen googlekääntäjällä tulostettu vikakoodilista P0138 = sensori korkea voltti... mitä lie tarkoittaa.

#3

Lähetetty: Ke Elo 23, 2017 11:10 am
Kirjoittaja are_81
P0138-O2 SENSOR 1/2 VOLTAGE HIGH, eli taaemman sensorin perusteella seoksessa on happea liian vähän. Korkea jännite viittaa rikkaaseen seokseen.

Upstream O2 sensori (1/1) on pakosarjassa ennen katalysaattoria.
Downstream O2 sensori (1/2) on katalysaattorin takaosassa.

Molemmissa sensoreissa 1-pinniin tulee 12v ja 2-pinni menee PCMlle heater controllille, mutta tuo vikakoodi aiheutuu viasta on signaalipiirissä.
Molemmissa sensoreissa PCMn signaali tulee 4-pinniin ja paluutieto PCMlle lähtee 3-pinnistä.

Syynä vikavalon syttymiseen on tietyin reunaehdoin (mottorin lämmöt sopivat, akussa riittävästi jännitettä jne). se, että kahdella matkalla (matka on moottorin käyttö niin kauan että auton diagnostiikka ehtii monitoroimaan kaikki järjestelmät) sensorin jännite ylittää 3,99v 30s ajan.

Ensin olisi hyvä testata mitä jännitettä 02-sensori tarjoilee auton ollessa käynnissä ja lämpöjen normaalit. Pitäisi olla alle 3,7v. Testerillä (ainakin DRBIII) tuon näkee suoraan, mutta muuten Voi olla aika hankala mitata (ehkä jotkut hyppykaapelit liittimen ja sensorin väliin, joista mittaus). Todennäköisesti jännite silti on korkeampi, kerran valon sytyttää tai sitten vika jossain muualla järjestelmässä.

Johtosarjan kuntoa voi mittailla vaikka seuraavasti:
Sensorin liitin irti ja auto käyniin. Mitataan sensorin johtosarjan signaaliliittimestä (pin 4) jännite. Pitäisi olla alle 5,2v. Mitataan maata vasten, eikä muita pinnejä vasten. Jos on suurempi, viittaa jänniteen vuotoon signaalipiiriin.
Jos signaalipuolen arvo oli alle 5,2v auto sammuksiin ja PCMn C1 liitin irti. Autoon virrat päälle, mutta ei startata.

Mitataan signaalipuolelta vastus ja jännite maata vasten
- pin 4 sensorilta PCMn C1 liittimen pinniä 31 vasten mitataan vastus, jota ei pitäisi olla
- pin 4 sensorilta maata vasten, ei pitäisi olla jatkuvuutta eikä jännitettä.

Mitataan paluupuoleleta vastus ja jännite
- pin 3 sensorilta PCMn C1 liittimen pinniä 32 vasten mitataan vastus, jota ei pitäisi olla
- pin 3 sensorilta maata vasten, ei pitäisi olla jatkuvuutta eikä jännitettä.

Tarkista samalla liittmien kunto/puhtaus.

Yksi ohje on yhdistää sensorille tulevan johdon pinnit 3 ja 4 hyppykaapelilla ja kääntää autoon virrat päälle (ei startata). 02 sensorin jännitteen tulisi olla 2,3-2,7v testerillä. Jos on jännite on tällä välillä hyppylangalla, viittaa siihen että sensori olisi rikki ja vaihtoa vaille.

Itse veikkaisin viallista anturia, mutta sen sanoit vaihtaneesi. Jonkun tiedon mukaan NTK olisi oem-anturin valmistaja, mutta olisiko niin nirso? Voisiko osasyynä olla Upstream anturi? Sinälläänhän nuo anturit ei Rockautossa paljoa maksa.

Luulisi että syy vikaan voi olla muuallakin. Esim. ensimmäisessä 02-anturissa, jonka mittaus on epätarkka ja tämän vuoksi katalysaattori ei riitä korjaamaan tilannetta ja taaempi sensori raportoi liian vähän happea. Kai vika olla myös katalysaattorissa, joka toimii vajaalla teholla.

Onko päästömittaukset olleet ok? Antaisi vähän viitettä katalysaattorin toiminnasta...

Jos vika jossain kauempana niin luulisi muitakin valoja syttyvän. Tästä ei välttämättä ole apua, mutta onpahan jotain mitä tutkia.

Edittiä:
Syyt kyseiseen koodiin pitäisi olla:
- O2 SENSOR VOLTAGE ABOVE 3.7 VOLTS
- O2 SENSOR SIGNAL CIRCUIT SHORTED TO VOLTAGE
- O2 SENSOR RETURN CIRCUIT SHORTED TO VOLTAGE
- O2 SENSOR
- O2 SENSOR SIGNAL CIRCUIT OPEN
- O2 SENSOR RETURN CIRCUIT OPEN
- PCM

Eli jos sensori(t) on ehj(i)ä ja johdotukset kunnossa, viittaa PCMn tai siihen että pakokaasussa on liian vähän happea. PCM vian aiheuttajana voisi johtua esim. siitä että PCM saa ensimmäiseltä anturilta väärää tietoa. Jos ensimmäinen anturi on myös kunnossa, niin itse epäilisin katalysaattorin vajaatoimintaa. Toisaalta silloin molemmat 02-sensorit lähestyisivät toisiaan ja antaisi myös vikakoodia katalysaattorin tehokkuudesta, mutta tuo voi vaatia että katti on jo melko huonona. Jos jotain isompaa niin luulisi olevan muitakin koodeja mm. liittyen rikkaalla käyntiin.

ps. Testaukset toimii molempiin antureihin.

#4

Lähetetty: Ke Elo 23, 2017 6:33 pm
Kirjoittaja I.A.T
Ei lieneisi ensimmäinen kerta kun koodi ohjaakin aivan toiseen päähän ilmankulkua.
Eli (MAF) ilmamassamittarin kuntokin tulisi varmistaa.
Paljon on vaihdettu lambdoja, ensin yksi, sitten toinen.
Tarvikkeen tilalle hommattu sitten alkuperäinen. Ja ei vaan tule kuntoon...

Koodihan vain kertoo ettei lambda voi tehdä työtään kunnolla.

#5

Lähetetty: To Elo 24, 2017 9:38 am
Kirjoittaja are_81
I.A.T:ltä viisaita sanoja.

Tuo ilman saantihan on kokonaisvaltainen juttu ja nyt takimmainen anturi kertoo että alhainen happimäärä ahdistaa. Mikäli vika on MAFissa niin sehän on kanssa noita epäsuorasti PCMn aiheuttamia vikakoodeja. PCM saa toiselta anturilta (MAF) väärää tietoa ja ohjaa suuttimia väärin, jonka seurauksena takimmainen lambda hälyttelee. Etummainen lambda voi vielä olla tilanteeseen tyytyväinen, jos arvot rajoissa. Omaan kokemuspohjaan perustuen nuo MAF-viat olleet yleensä niitä joissa kone on saanut liikaa happea, kun sensori on mitannut alakanttiin. En tiedä mitä tapahtuu jos kylmenee kokonaan.

Tuon ikäisen Voikun bensakoneessa ei kyllä taida edes MAFia olla vaan MAP (eli ilmanpainesensori) ja IAT (eli imuilman lämpötilasensori). En tiedä onko tuolla sitten vielä jotain muuta millä ilmamäärää arpoo, mutta aika hyvinhän noillakin pärjää. MAPin paluun voisi ehkä mitata ja samoin tuon lämpötila-anturin että testailla vaikka hiustenkuivaimella lämmittämällä muuttuuko arvot.

Ps. MAFin puutos vahvaa mutua. Ei ole itsellä kokemusta tuon ikäisistä bensavehkeistä, mutta näin muistan jostain lukeneeni.

#6

Lähetetty: Ti Syys 05, 2017 3:42 pm
Kirjoittaja jsr85
Kiitoksia asiallisista vastauksista. On ollut kiireita ja nyt lähdössä käymään nosturilla missä pääsen mittailemaan. Tosiaan tuo p0138 on ainoa vikakoodi mitä näyttää. Ilmoittelen taas havainnoista.