97 voyager automaatti öljyn jäähdytin

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
veepee
Jäsen
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 6:39 am

#1

Viesti Kirjoittaja veepee »

No niin tulipahan taas eteen hetki että saatiin meidän perheeseen uusi laatikko vikainen kulkuväline.
turbiini kaput ja hilut kiertoon.

Nyt kun tutkailin niin joku aiemmista omistajista on näppärästi kytkenyt lauhduttimelle menevät putket yhteen.
kysymys herää miten kauan ajoneuvo toimii tuollaisella kytkennällä ja voiko tuohon olla muuta syytä kuin että syyläri olisi vuotanut öljyä ?
No tämä laite hajosi vuodessa mutta tuskin tuo aiheutti turbiini vaurion vai ???
mika65
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Syys 25, 2014 7:50 am
Merkki: Chrysler
Malli: GranVoyager
Vuosimalli: 2000
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#2

Viesti Kirjoittaja mika65 »

Periaatteessa laatikon/turbiinin pitäis kestää normaali käyttöä ilman lauhdutinta. Tulee mieleen lauhduttimen hajoaminen, väärillä öljyillä ajaminen, jonka vuoksi laatikko hajoaa. Niin ja pääseehän siinä 15€ halvemmalla kun ei vaihda suodatinta, entäs säästö öljyn hinnassa :roll:
En usko turbiinin vahingoittuneen ellei ole käytetty vääriä öljyjä. :?:
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#3

Viesti Kirjoittaja masiina »

mulla meni aikanaan 93-vojakkerista 3.3 kaksi laatikkoa,saksan tuonti.molemmilla kerroilla sama homma,turbiini paskana,pakat palanut,öljyt tyyliin kiehunu laatikossa.
toisen laatikon jälkeen lähti vaihtoon.ensimmäisellä kerralla luulen että otti siipeen kun hinasin 2000kg farmarijenkkiä n.100km.toisesta kerrasta en tiedä miks meni samal taval mut joku öljynkiertohäiriöhän siinä oli....syyläri/öljynlauhdutin meni kummiskin uusiksi ekan laatikon jälkeen.saksassa siihen oli laitettu joku helvetin lisä suodatin laatikolta lauhdittemelle menevän putken väliin mikä kerää ylimääräset metallihippuset talteen,eli oli varmaan jo saksassa alkan temppuilee...sen jälkeen ei ole yhtään saksan tuontia tullut eikä tule.oikeat öljyt oli muuten aina laatikossa.eikä öljynvaihtoväli keren tulla edes täyteen ku kajahti.onko sillä sun vojalla aikasemmin hinailtu mitään?
veepee
Jäsen
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 6:39 am

#4

Viesti Kirjoittaja veepee »

Mistäs tuon tietää mitä on edelliset 200000km tehty,.

Öljyt ja suodatin 10tkm vanhoja, nimimerkillä 2 lootaa jo kokeneena.
En tiedä mikä muu voisi olla kuin turbiini, renkaat ylhäällä lähtee vetämään ja jarrua painaessa sammuu, jos lisää kaasua alkaa sellainnen tättärää pellin alla että rautaa siellä on rikki.

Suomeksihan tuo tarkoittaa masterkitin + turbiininvaihtoa ja venttilipöydän purku, putsaus ja kasaus.
ala nyt tekemään sitä pihalla...

Että vaihtoloota tai uusivanha ajoneuvo, purkaamolta saisi 250tkm ajetun 800€ mutta vähän tulee sellainen olo vaihtaako kakan tulevaan samanlaiseen.
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#5

Viesti Kirjoittaja masiina »

öljypohja irti ja jos irtometallia havaittavissa suodattimessa peli on selvä...
ja jos vetari olisi menny laatikon juuresta poikki ni auto ei kyllä liikkuis kun nykimällä kauhealla metelillä. :roll:
veepee
Jäsen
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 6:39 am

#6

Viesti Kirjoittaja veepee »

Ei se vetari ole koska kun munkit on maassa ja vetää vaihdetta silmään, niiaa moottori puslissa ja sammuu.
eli suora veto kokoajan päällä = väkisinkin turbiini jumissa = jotain hilua kierrossa = entinen loota.

Mutta alunperin ihmettelin syyyhteyttä lauhdutuksen ohitukselle turbiinin hajoamiseen, eli ei todennäköistä.

Ehkä joku päivä otan pohjan pois ja toivon että turbiini jotenkin mystisesti vain hirttänyt kiinni ilman hajoamista. ( Samalla voin seurata kun naapurin lehmät lentää pellolla )
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#7

Viesti Kirjoittaja masiina »

tuo kuulostaa päinvastaiselta kun aikanaan omassa laatikossa 2x.mulla kävi sillee että kun painoi kaasua niin vinkuna kuului laatikosta ja auto ei kiihtynyt
mihinkään.kylmä laatikko ei liikuttanu autoa ollenkaan ja lämpimänä just sellasta kävelyvauhtia,kaasua kun painoi niin vähän kun olisi tyhjäkäynnillä painellu.
diagnoosi oli kummiskin molemmilla kerroilla sama,turbiini,pakat jne.voikohan tuollasessa tulla siihen vetolevyyn jotakin et jää suoraveto päälle?tää on vaan
ääneen ajattelua.... :roll: kenties momentinmuunnin?
wc80
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:52 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8
Varustetaso: Touring

#8

Viesti Kirjoittaja wc80 »

Voisko se parkkiasennon lukitusvipu lootan sisällä olla jumissa? Kunhan vaan tässä mietin.. Sehän lukitsee vetarit ja jos turbiini oliskin kunnossa, vois aiheuttaa sammumista..
veepee
Jäsen
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 6:39 am

#9

Viesti Kirjoittaja veepee »

Kuullostaa liian hyvältä, kysymys herää miksi sammuisi ?
eikös se ole ihan sama kuin olisi jarrupohjassa ja kyllähän silloin turbiini hoitaa työnsä.
wc80
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:52 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8
Varustetaso: Touring

#10

Viesti Kirjoittaja wc80 »

Joo kyllähän sen turbiinin pitäis sillon tosiaan luistaa. Mahtaisko tommonen ilmiö käudä jos turbiinin lukko jumittaa päällä...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 0 vierailijaa