Outo(?) johto akkukotelon pohjasta.

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#1

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Huomasin tuossa uutta akkua laittaessa, kun päätin putsata paikkoja vähän paremmin, että sen muovisen akkutelineen pohjasta lähtee sähköjohto jonnekin. Johto tulee telineen alapinnalle jonkinlaiseen liittimeen ja siitä sisällä on ikään kuin vaatimattoman näköinen painokytkin(?). Oikeastaan se näyttää enemmänkin pari senttiä läpimitaltaan olevalta muoviselta koritulpalta, semmoiselta jolla vaikka antennin reikää piilotetaan, mutta on n. millin puolitoista kohollaan.

Ikinä en ole tuommoista huomannut missään autossa, mutta enpä ole muovisia alustojakaan irroitellut. Niin että mikähän se on?
jukra
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2001
Iskutilavuus: 3.3V6
Varustetaso: SE

#2

Viesti Kirjoittaja jukra »

Ihan arvauspohjalta heitän, että oisko akun lämpötilaa mittaava anturi?
turboapc
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 352
Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3,3
Varustetaso: Limited

#3

Viesti Kirjoittaja turboapc »

Akkuteline toimii samalla alipainesäiliönä, ettei olisi kyseessä alipaineletku?
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#4

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Ihmettelen jos sen muovinastan läpi jotain lämpöä mitattaisiin, eikö tuo onnistuisi paremmin vaikka suoraan akkukaapelista?
Paineitakaan tuskin. Sähköjohdolla. Menee sinne alas sitten nesteenjuoksutusputkikin telineen pohjasta. Noin 30 cm letku.

Mihin sitten tarvittaisiin vaikka tietoa siitä että akku on paikallaan...
Täytyy ottaa ja laittaa kuva tänne vaikka ei se kai siitä sen enempää selviä.
jukra
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2001
Iskutilavuus: 3.3V6
Varustetaso: SE

#5

Viesti Kirjoittaja jukra »

Oliko tuon näköinen https://www.ebay.co.uk/itm/CHRYSLER-GRA ... 2400580314
Tuo on diesel koneessa käytetty malli, bensavehkeissä akun lämpöanturi on PCM:n sisäänrakennettu, eikä siten erikseen näkyvillä.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#6

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Hyvinkin tuommoinen. Siis lämpöanturi?!
Mihin tarkoitukseen noin niin kuin oikeasti?
Antaa tietoa mihin käyttöön? Ja reagointi missä tapauksessa mikä?
jukra
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2001
Iskutilavuus: 3.3V6
Varustetaso: SE

#7

Viesti Kirjoittaja jukra »

Huoltomanuaalissa kerrotaan tämmöstä:
BATTERY TEMPERATURE
SENSOR
DESCRIPTION
The PCM incorporates a Battery Temperature Sen-
sor (BTS) on its circuit board.
OPERATION
The PCM uses the temperature of the battery area
to control the charge rate. This temperature data,
along with data from monitored line voltage, is used
by the PCM to vary the battery charging rate. The
system voltage is higher at cold temperatures and is
gradually reduced as temperature around the battery
increases.
The function of the battery temperature sensor
(BTS) is to enable control of the generator output
based upon ambient battery temperature. As battery
temperature increases, the charging rate should
decrease. As battery temperature decreases, the
charging rate should increase. The sensor functions
similar to the ECT sensor with one major difference,
the ambient sensor does not have a dual temperature
range program. The PCM maintains the optimal out-
put of the generator by monitoring battery voltage
and controlling battery voltage to a range of
13.5-14.7 volts based on battery temperature.
Eli akun lämpötila vaikuttaa yhtenä tekijänä latausvirran suuruuteen.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#8

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

No näinpä tietenkin. Ja dieseleissä järjestetty yleisemminkin ukopuolisella anturilla?
En kyllä usko tuollaisella kyettävän lämpötilaa tarkkailemaan ainakaan suoraan akusta.
No, auto on ensimmäinen dieselini. Ja tuossahan kyllä sanotaan ¨ambient¨ eli mittaisi ympäristöä, ei akun sisäistä
lämpöä, olettaen akun lämmön olevan vallitsevan ympäristön lämpötilan. Eikös vaan.
jukra
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2001
Iskutilavuus: 3.3V6
Varustetaso: SE

#9

Viesti Kirjoittaja jukra »

Osimmoilleen näin. Ja bensa-voyagereissa tuo lämpöanturi on sisäänrakennettuna PCM purkkiin, joka sijaitsee akun vieressä. Se mittaa siis vielä epäsuoremmin akun ympäristön lämpötilaa. Joissain malleissa kai sama info otetaan jopa imuilman lämpötilasta moottorin imuilmasta. Että kai se melko suurpiirteisesti riittää tieto ulkoilman lämpötilasta, vaikka anturin nimessä akku mainitaankin. :mrgreen:
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#10

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Mun autossani ei ole edes ulkoilman lämmön näyttöä...

Olenkin itseasiassa yrittänyt löytää turhien (eli olemattomien) penkinlämmittimien nappuloiden paikalle
pieniä 12v lämpömittreita. Yhden lupaavan löysin, mutta en tiennyt tarkkoja mittoja ja nyt ei ole tässä irroitettua palikkaakaan.

Joku tämmöinen: https://www.ebay.com/itm/Car-Auto-Mini- ... 365?_ul=HN

Tai:https://www.antstore.net/shop/en/climat ... eters.html Liimais vaikka sivupeiliin. :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa