Sivu 1/3

#1

Lähetetty: Pe Kesä 29, 2018 9:34 am
Kirjoittaja Birchshell
Päivää. Vaihdelaatikko toimii pehmeästi ja sujuvasti kuin pumpuliunelma. (2005 3.3 Grand Voyager) Toimii silti, vaikka edellinen omistaja on jo 2 kertaa laatikkohuollon yhteydessä laittanut Comma MVATF plus-öljyä ko. vaihdelaatikkoon. Ekan kerran reilu 50 tuhatta kilsaa sitten, ja seuraavaksi parisen vuotta sitten, eli ajoi itse vielä niillä öljyillä muutaman tuhatta, ja mä olen ajanut lisäksi nyt sitten suunnilleen 17 000 kilsaa. (232 000 taitaa olla nyt mittarissa.)

Tuo Comma on muka sopivaa Dexronille, Fordeille, Chryslerin atf+4:ään jne, EIKÄ ole MoParin hyväksyttyjen öljyjen listalla. Auton oston jälkeen, kun selvisi että (mulle vierasta) öljymerkkiä oli kätetty, EIKÄ enää uusissa samanlaisissa Comma MVATFplus-purkeissa ole mainintaa Chrysleristä, (nettisivuillaan kyllä on) otin tekniseen neuvontaansa yhteyttä, ja kysyin että pitääkö/kannattaako nyt kuitenkin vaihtaa öljyt vaikka Moparin omaan tms. Sieltä vastattiin, että tuo heidän öljynsä täyttää Chryslerin vaatimat speksit eikä syytä huoleen ole. Hyvin tuntuukin toimivan, ei sen puoleen.

Kysymys: Kun sitten joskus seuraavaksi vaihdan öljyt, imaisen tikunreiästä mahd paljon, ja loput laatikon pohjan kautta, ja täytän mahd. tarkkaan saman määrän kuin tuli poiskin, niin tarkoitukseni oli laittaa kuitenkin MAG atf+4 tai MoParin omaa. Näin kuitenkin turbiiniin jne. jää vielä tuota Commaa. Onkohan Comman ja MAGin sekoittuminen ongelma, ja pitäiskö jatkaa tuolla Commalla, kun kerran on hyvin toiminut?? Mieluiten laittaisin "varmuudella" oikeata eli vaikka MAGia. Tuo taitaa olla vasta ensi kesän projetktina, nyt kai seuraavaksi tulpat ja johdot. Niistäkin saa antaa suosituksia, jos tietoa on.

#2

Lähetetty: Pe Kesä 29, 2018 2:39 pm
Kirjoittaja samil696
vaihat huuhtelemalla lauhuttimen letkun kautta niin tulee kaikki comma pois

#3

Lähetetty: Pe Kesä 29, 2018 3:30 pm
Kirjoittaja Birchshell
Ok...

#4

Lähetetty: Pe Kesä 29, 2018 7:57 pm
Kirjoittaja masiina
Itse vaihdoin NGK:n iridium tulpat. Rock autosta saa pilipalihintaan iridiumeja. Jotenkin tuntuu ettei tuo ole kumminkaan ihanteellinen merkki jenkkiautoon. Jos nyt saisin valita laittaisin jotkut densot tai vastaavat. Kärkiväki noissa NGK tulpissa on aika iso. Tiedä sitten miten vaikuttaa.

#5

Lähetetty: Ke Heinä 11, 2018 9:47 am
Kirjoittaja Birchshell
En nyt viitsinyt laatikkoasiasta aloittaa uutta topikkia, mutta pientä käytännön neuvoa kaipailisin. Joskus, mutta harvoin, kun auto on pysäytettynä ylä-tai alamäkeen, ja loota on P-asennossa, ja luonnollisesti myös seisontajarru on pohjaan painettuna, niin liikkeelle lähtö on aika "hankalaa". P-asennosta siirrettäessä kuuluu melko voimakas kolahdus kun pykälä vapautuu, ja koko auto heilahtaa. Siis niin, että jo vähän hirvittää....Ymmärrän, että liittyy siihen mäkisen alustan ja painovoiman yhteisvaikutukseen, mutta onko muille tuttua, ja miten toimitte ko. tilanteessa? Muutoin vaihteet vaihtuvat todella pehmeästi, ja tuota paukahdusta ei tapahdu aina, mutta toki aika usein. Toki koetan välttää mäkeen pysäköimistä, mutta joskus vaan on pakko. Luulenpa, että välilllä kun huomaan, että Park-asennosta on jäykkää tai hankalaa sitä vaihdekeppiä siirtää, niinn jalka pois jarrulta,ja ikäänkuin uusiksi alusta, niin hommma menee vähän pehmeämmin, mutta vapaallekaan sitä ei useinkaan saa (mäessä) ilman sitä kolahdusta.

#6

Lähetetty: Ke Heinä 11, 2018 2:15 pm
Kirjoittaja marko
Itse ainakin toimin mäkeen pysäköidessä siten, että kytken seisontajarrun ennenkuin laitan vaihteenvalitsimen P:lle. Tällöin vaihteisto ei jää Parkkisalpaa vasten. Ja vastaavasti liikkeelle lähtiessä laitan vaihteenvalitsimen ajoasentoon ensin ja sitten vasta vapautan seisontajarrun.

#7

Lähetetty: Ke Heinä 11, 2018 4:18 pm
Kirjoittaja I.A.T
Ei sen siltikään tulisi paukkua....

Moni aski on toiminut upean tasaisesti ja sitten aivan yllättäen, ¨oireilematta¨, sanonut sopimuksen irti, ihan tuosta vaan,
Toivotaan kuitenkin ettei näin ole käymässä.

#8

Lähetetty: Ke Heinä 11, 2018 8:45 pm
Kirjoittaja masiina
Silversebring kirjoitti: Ke Heinä 11, 2018 1:57 pm Ei tuu kolahduksia, kun mäkeen pysäköitäessä N-asenolla polkaisee seisonta jarrun päälle ja vasta sitten laittaa P-asentoon ja sammuttaa. Liikkeelle lähtiessä sitten taas auto käyntiin ja D-asentoon jarrupoljinta painaen ja vasta sitten vapauttaa seisontajarrun.
Mikäli pysäköitäessä tai liikkeelle lähtiessä päästää "valahtamaan" sen parkkilukkokynnen varaan vaihteiston huomaa sen heti vaihdetta päälle laittaessa.
Itse komppaan tätä, ei laatikko pamahtele mäessä. Käyttöjarru pohjassa, N asentoon ja käppäri päälle. Kun auto pysyy paikallaan pelkällä käppärillä N asennossa, ilman käyttöjarrua, sitten vasta parkki vaihde silmään.

#9

Lähetetty: To Heinä 12, 2018 12:39 am
Kirjoittaja Birchshell
Kiitos, juuri jotain tällaista tarvitsinkin. =) Tyhmä mikä tyhmä, mutta näillä eväillä
seuraavat mäkiparkit.

#10

Lähetetty: To Heinä 12, 2018 9:25 am
Kirjoittaja Gmies
Parkkilukko saattaa jäädä niin tiukasti jumiin, ettei saa parkkiasennosta pois muuten kuin tunkkaamalla vetopyörät ilmaan ja siten vaihteiston kevennetyksi …. jyrkässä mäessä, tai huoltopukeilla ryssiessä näin saattaa käydä.
Mistäkö tiedän? :roll: