Ajovalopolttimon vaihto
#1
Neljännen karran neljän vuoden aikana paloi etuvalon polttimo. Ei siis kovin usein. Entisessä Opelissani paloi joka toinen kuukausi. Laitetaan tähän vaihto-ohje uusia Sebring-kuskeja ajatellen. Konepelti ylös ja umpio irti. Umpio on kiinni kahdella ruuvilla, jotka ovat pystyasennossa. Ulommainen on lyhyt ja syylarin puoleinen on piiiiiitkä. Ruuvien irrottua vedetään umpio määrätietoisesti irti aloittaen kyljen puoleisesta päästä. Kun se on liikahtanut paikoiltaan, vedetään syylarin puoleinen pää irti. Saattaa joutua painamaan muovipuskurin reunasta alaspäin, jotta umpio mahtuu pois. Kun umpio roikkuu johtojen varassa puskurin päällä, irroitetaan polttimo kiertämällä siivekkeistä. Polttimon kannassa, johon johdot tulevat, on punainen liuku, joka vedetään ulospäin. Polttimo irtoaa sen jälkeen vetämällä se ulos kannastaan. Kiinnitys sitten sama takaisin päin. Umpiota kiinnitettäessä kyljen puoleisessa päässä on muovinen pallopäinen nasta, jonka pitää osua kehyksessä olevaan reikään. Alle 10 minuutin homma, kun sen on ensin opetellut. Polttimotyyppi on H13, joka maksaa n. 13€ (marmoritiskillä n. 23€).
-
- Ylläpito
- Viestit: 208
- Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
- Merkki: Chrysler
- Malli: Sebring
- Vuosimalli: 2005
#3
Käyttöautolla oli yksi kappale n. 70 euroa. MoPar polttimo joten jätin sinne. Motonetin polttimoilla olen itse jonkin aikaa tässä mennyt ja kironnut, kun tuntuvat kestävän vain niin vähän aikaa. Hintakin tosin 9,90 e / kpl joten eivät mitään huippuhalpojakaan ole
Tuo sylvania h13 (9008) tuntuu olevan ulkomaillakin kallis. Ainakin kestonsa puolesta luulisi olevan parempia nuo alkuperäiset kun itselläkin kesti alkperäiset polttimot monta vuotta ja nämä motonetin peruspolttimot (AU-lite) tuntuu olevan melkoista kulutustavaraa. Polttimon korvat ei myöskään kestä kiristämistä umpioon vaan halkeavat ennenkuin polttimo lukittuu
Tuo sylvania h13 (9008) tuntuu olevan ulkomaillakin kallis. Ainakin kestonsa puolesta luulisi olevan parempia nuo alkuperäiset kun itselläkin kesti alkperäiset polttimot monta vuotta ja nämä motonetin peruspolttimot (AU-lite) tuntuu olevan melkoista kulutustavaraa. Polttimon korvat ei myöskään kestä kiristämistä umpioon vaan halkeavat ennenkuin polttimo lukittuu
2.4 L 2005 Sebring
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 33
- Liittynyt: To Syys 25, 2014 9:42 pm
#4
En todellakaan väitä, että tämä perustelisi alkuperäispolttimon posketonta hintaa, mutta itsellä oli kummassakin umpiossa tehtaalta tulleet H13-polttimot, kun myin oman facelift-Sebun 7,5 vuotta ja 105 tkm ajettuna eteenpäin. Auto on nyt lähisukulaisella, eikä polttimoita käsittääkseni vieläkään ole tarvinnut vaihtaa, autolla nyt ikää 9 v. Lähes uskomatonta. Tietysti huonommalla tuurilla sitä maksaa orkkispolttimosta 70,- ja se palaa heti
En ole varma "Mopar"-polttimon valmistajasta, muistaakseni niissä saattaa lukea Sylvania (= eurooppalaisittain Osram).
En ole varma "Mopar"-polttimon valmistajasta, muistaakseni niissä saattaa lukea Sylvania (= eurooppalaisittain Osram).
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 2 vierailijaa