-01 Grand Voyager 3.3 kansivikako?

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Toye
Jäsen
Jäsen
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Loka 31, 2018 6:23 pm

#1

Viesti Kirjoittaja Toye »

Melko tuoreena Voyagerin omistajana tuli sitten puolen vuoden ajon jälkeen diagnoosi kansiviasta, mutta onko sittenkään vika kannessa/kannentiivisteessä. ..

Ensimmäinen oire oli että auto alkoi ruikkia jäähdytysnestettä jäähdyttimen vasemmasta yläkulmasta, tämä huomattiin kun pellin alta aina silloin tällöin alkoi nousta höryä. Tämä tapahtuu vasta lämpimällä koneella termarin auettua tai siltä ainakin vaikuttaa. Tämän jälkeen jäähdytinnestettä lisäiltiin aina silloin tällöin ja ja samalla huomasin että jäähdytysneste oli oudon ruskeaa ja ja säiliössä oli myös hieman ruskeaa töhnää. Jäähdyttimen korkin avattuani huomasin että kaikki letkut ja myös jäähdytin oli enemmän tai vähemmän tuollaisen ruskean kerroksen peitossa. Syylärin korkki vaihdettiin myös - > ei vaikutusta.

Paikallinen korjaamo diagnosoi tämän kansiviaksi tutkittuaan asiaa ja myös termari otettiin pois ja jäähdytysnesteet vaihdettiin, no nyt auto ei ainakaan lämpeä kunnolla, tosin heti en ainakaan huomannut että olisi enää nestettä ruikkinut ulos.

Lämmöt on pysyneet kurissa koko ajan ja koneen öljykorkissa ei ole sitä kuuluisaa valkoista töhnää. Öljyäkin kuluttaa mielestäni suht normaalisti. Jäähdytysnestettä alkoi vasta kuluttaa sen jälkeen enemmän kun näkyvästi alkoi ruikkia sitä ulos.

Asiantuntijoiden mielipiteitä, onko varma kansivika ja pistetään autoa suoraan paaliin? Vai voisiko pelkkä jäähdyttimen vuotaminen aiheuttaa oireet tai kenties joku muu vika?
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#2

Viesti Kirjoittaja Gmies »

Jäähdyttimen vasempaan kulmaan tulee vesiletku. Jäähdytysjärjestelmä on suljettu systeemi, jos sieltä jostain ruikkii nestettä ulos, on systeemissä vuoto. Eikö korjaamolla tarkastettu vuotoa? Miksi termostaatti otettiin pois?
Oliko moottorin lämmöt normaalit ennen termarin poistoa?
Onko moottori päässyt ylikuumenemaan (hälytysvalo syttynyt), jos jäähdytysneste on ollut vähissä?
Toye
Jäsen
Jäsen
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Loka 31, 2018 6:23 pm

#3

Viesti Kirjoittaja Toye »

Sitä en tiedä miksi tuota vuotoa ei tarkemmin tutkittu, kun vein korjaamolle vein sen koska vuotaa jäähdytysnestettä. Termostaatti otettiin pois ilmeisesti siksi että saataisiin lämmöt pysymään alhaalla, koska tuota ruikkimista esiintyi vain kun moottori lämmennyt.
Moottorin lämmöt oli normaalit ennen termostaatin poistoa, mitä nyt pientä seilaamista oli havaittavissa kun moottori tavoitti normaalin käyntilämpötilansa, laski lämpötila hieman mutta nousi taas normaaliin pienen hetken päästä ja tuota teki lähes koko ajan.
Moottori ei ole minun omistusaikanani missään vaiheessa päässyt ylikuumenemaan, eikä mittarin mukaan ole missään vaiheessa noussut normaalin käyttölämpötilan yläpuolelle.
Mites nuo jäähdytysjärjestelmän mönjät ja ruskeat kertymät, voiko olla myös pelkästään korroosion aiheuttamaa?
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#4

Viesti Kirjoittaja joksa »

Ne mönjät voi olla syylärin paikka-ainetta aka syylärisementtiä ja ruostetta. Vuoto voipi johtua syylärin muovipäädyn löystymisestä. Laittaisin itse uuden termarin paikalleen, seuraisin tarkkaan mistä vuotaa sekä pulputtaako paisarissa. Vuotopaikan löytyessä tarvittavat toimenpiteet eli tässä tapauksessa uusi syyläri todennäköisesti ja jäähdytysjärjestelmän huuhtelu. Halvempaa jos pystyy iyse tekemään. Aloittajan käyttämää pajaa en käyttäisi jos pitää jossain teettää.
Toye
Jäsen
Jäsen
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Loka 31, 2018 6:23 pm

#5

Viesti Kirjoittaja Toye »

Sen verran nyt on paikallistettu tuota vuotoa että tulee syylärin yläkulmasta (sieltä mistä ylävesiletku menee sisään) muoveja kun ottaa pois edestä niin koko yläkulma muoveineen on aivan jäähdytysnesteessä.
Miten tuota järjestelmää on paras huuhdella? Eli huuhdellaanko puutarhaletkulla, mistä sisään ja mitä letkuja irti? Kannattaako käyttää jotain puhdistusaineita?
Tässä Voyagerissa tuonne paisarin/säiliön sisään ei juuri näe, on niin kaikessa moskassa sisältä ja sijoitettu tuonne alas ja pitkällä kaulalla, joten jos korkin avaa niin nestepintaa mahdoton nähdä. Ajaako saman asian jos avaa syylärin korkin?
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#6

Viesti Kirjoittaja joksa »

Kunhan avaa syylärin korkin kylmänä niin ei huolta. Eikä tuntikaupalla niitä kuplia oottele. Huuhtelua on montaa tyyliä, yksi tapa on käyttää kone lämpöiseksi niin että nesteenä pelkkää vettä ja laskea nesteet pihalle, termari olisi hyvä olla olemassa että kone varmasti lämpenee. Tätä voi toistaa kunnes neste alkaa jäämään kirkkaammaksi. Sitten vasta 50/50 seos sisään. Ilmaukset pitää tietenkin muistaa! Sitten voi kierrättää vettä järjestelmässä letkut irti syyläristä ja tämä ilman termaria. Tässähän ei siis syylärissä kierrätetä mitään ja tämä molempiin suuntiin ylä- ja alavesiletkuists jos vaan onnistuu. Fiksummin kirjoitettuja ohjeita lie netti täynnä :)

Hurjimmat laittaa astianpesutabletin sekaan mutta alumiiniosien vuoksi huuhtelun pitää olla joutusaa.
Toye
Jäsen
Jäsen
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Loka 31, 2018 6:23 pm

#7

Viesti Kirjoittaja Toye »

Onko tuon jäähdytinjärjestelmän ilmaukseen mitään kikkaa/mitä pitää ottaa huomioon?
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#8

Viesti Kirjoittaja joksa »

En ole elläissään 3.3 konetta ilmannut niin vaikea itse ottaa kantaa. Voihan sieltä katsella että löytyykö ilmausruuveja jotka on venttiilinhatulla peitetty tai ihan ilmausnippaa? Google osannee neuvoa, tai juutuupi.
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#9

Viesti Kirjoittaja masiina »

Muutaman kerran posahtanut motarilla vesiletku täyskiihdytyksessä, ja nesteet pihalle. Lämppärille meneviä sekä webastolle meneviä letkuja. Kertaakaan ei ole lämmöt noussut punaiselle vaikka jatkanut matkaa seuraavalle rampille. ( useampi kilsa). Korjaukset onnistunut aina tien päällä ja kertaakaan ei ole tarvinnut ilmata tms. Uudet nesteet vaan sisään ja matka jatkunut täysin normaalisti. Lämppärit tietty täysille että neste kiertää kaikki paikat läpi. En tiedä jääkö tuonne moottorin sen verran nestettä kiertämään ettei pääse keittämään, mutta ei ole ollut lähelläkään vaikka syyläri ja paisari tyhjänä. Ja kertaan vielä ettei minkäänlaista ilmausta tarvi.
Toye
Jäsen
Jäsen
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Loka 31, 2018 6:23 pm

#10

Viesti Kirjoittaja Toye »

Ei tästä nyt taidettu ihan puhtain paperein selvitä, kuplaa tulee jäähdyttimeen aika reippaasti kun syylärin korkki auki ja kone käynnissä, alla oleva kuva otettu parin minuutin käynnin jälkeen ja kone käynyt pari kertaa edestakaisin n. 3000rpm. Heti käynnistyksen jälkeen myös kuplii aika reippaasti.

Muutama video seuraa kunhan tuo photobucket herää.

http://i1160.photobucket.com/albums/q48 ... j0hunf.jpg
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija