Sivu 1/2

#1

Lähetetty: La Tammi 05, 2019 12:28 am
Kirjoittaja morgan
Tervehdys.
Perhe kasvoi yllättäen siten, että tuli akuutti tarve 6h kuljetuksille. Tästä johtuen kipaisin ostamaan -03 voyagerin, jossa mittarissa 200tkm.
Auto ei ole eka jenkki minulla eikä edes eka mopari, pari kesää oli -99 mallin avo sebringi. Tai eikait nämä oikeita "jenkkejä" ole..
Täytyy ekana todeta, että aika paljon autoa noissa voikuissa saa ykköstonnin hintaan. Ajoltaan tosi hyvä ja mukava, kone ja laatikko toimii kaikin puolin hyvin. 3.3 bensa siis tämä.
Kotiin ajellessa toki vikoja ehti jo löytyä. Abs-valo näköjään jää palamaan satunnaisesti startin jälkeen. Tähän lueskelin jo täältä ohjeita. Täytyy käydä nuo liittimet ja liitokset läpi näin alkuun
Myynti-ilmoituksia lueskellessa huomasin, että lähes jokaisessa on sähkölasit rikki, niin myös tuossa omassa apparin lasi ei laskeudu kuin sentin verran. Yllätyin, että en löytäny mitään keskustelua aiheesta. Mikä noista yleensä menee rikki?
Apukuskin puolen valossa ei toimi korkeudensäätö, joten täytynee irrottaa umpio ja tutkia mikä siinä on vikana.
Takalasin lämmitys ei näytä toimivan.

Huoltokirjakin on. Josta ei tosin selviä juuri muuta kuin että leimoja on lyöty. Laatikkoöljyt on vaihdettu 140tkm kieppeillä ilmeisesti viimeksi. Öljyt on punaiset ja kirkkaat, joten sikäli hyvältä näyttää. Meinasin aluksi tehdä ison huollon, jossa vaihtelen kaikki öljyt ja suodattimet, tulpat jne. Olis sitten kiintopiste josta lähteä laskemaan kilsoja..
Muissa ei liene ihmeempiä, mutta miten laatikon öljynvaihto olis viisainta tehdä, öljypohja pois ja suodatin +4l öljyä vaiko huuhdella lauhduttimen letkusta?
Entä tulpat? Lienee hankalat vaihtaa, joten mitä sinne kannattaa laittaa? Ngk:t maksaa vitosen kipale, ja denso iridiumia näyttää olevan viittä eri sorttia..
Sitten vielä, himoitsen grand voyagerin keskikonsolia tuohon. Käytettynä noita löytyykin, mutta onnistuuko semmosen tökkääminen tavan voyageriin? Se näyttää olevan irrotettavaa mallia, jossa on sähkötöpselit jne. Sisällä.
Oiskos noissa muuta mitä pitäis tsekata heti "uutuuttaan"?

#2

Lähetetty: La Tammi 05, 2019 11:27 am
Kirjoittaja Ripa
Laatikon pohja irti vaan mutta ainakin mulla liimattu tosi tiukkaan kiinni, vaatii väkivaltaa että irtoaa. Vaihda suodatin samalla. Takimmaisten tulppien vaihto vaatii akrobatiaa tai kynegologin kädet. Laita lootaan vain moparin öljyä on aika kallista mutta toimiipa sit ainakin.

#3

Lähetetty: La Tammi 05, 2019 11:28 am
Kirjoittaja Gmies
Paljon jo kirjoittelit. :D Aloitetaan apseista, antureiden metallikehät kerää ruostetta ja muuta moskaa, jotka ajan kanssa saattaa murtaa, tai vääntää anturin pois paikoiltaan, eli myös hammaskehien puhdistus.
Tavalliset , tehtaan suosittelemat tulpat, esim. CHAMPION RE14PLP5, kestävät sen 140 000 – 170 000 km.
Iridiumeista ei vastaavaa hyötyä. Tulpanvaihdossa pitää ottaa se konepeiton takana oleva muoviosa pois, saa tulpat vaihdetuksi asiallisesti, ilman ”konstailua” ja vahingon vaaraa.
Ikkunoista en osaa sanoa mitään, meillä toiminut moitteettomasti.

#4

Lähetetty: La Tammi 05, 2019 9:14 pm
Kirjoittaja morgan
Kiitos vastauksista. Täytyy ensi viikolla alkaa huoltamaan.
Lisävikojakin löytyi tämän päivän ajelujen saldona.
Raitisilmasuodattimen kansi on kadonnut, ja suodatin roikkuu puoliks ulkona, ja puhaltaa tietysti kylmää apparin jaloille. Jos joltakulta löytyis niin ostaisin pois.
Parkkitutka huutelee omiaan, piipittelee ihan miten sattuu. Tallissa tutkin, ja yhden sensorin maali oli kupruillut. Rapsutin sen pois, ja tallissa tuntui toimivan. Liekö sitten tuosta kiinni vai sotkeeko pakkanen toimintaa.

Ilmeisesti noita abs-vikakoodeja ei saa ilman lukijaa esille? Esim. Sillä keydance-trikillä? Onko noissa perus odb-lukijoissa sellaista, joka osais lukea voikun vikakoodit, vai onko merkkiliikehommia? Edullisen lukijan vois investoidakin, epäilen jotta noita koodeja joutuu lukemaan vielä tulevaisuudessakin..

#5

Lähetetty: Ti Tammi 08, 2019 5:54 pm
Kirjoittaja masiina
Jos viitsit selata aikaisempia ketjuja sieltä löytyy tarkat ohjeet tulppien vaihtoon pyyhkijän vivuston irroituksesta lähtien. Jotkut vaihtanut ala kautta/ylä kautta nivelillä mutta tuo vivusto lähtee helposti irti ja lienee tarkoituksella että koneen taakse saa tilaa. Kannattaa tsekata samalla takimmainen venttiilikopan tiiviste vuotaako. Itse laitoin NGK:t, en tykkää. Yleensä kun autoon vaihtaa uudet tulpat tehopiikin huomaa ensimmäisillä kiihdytyksillä, noilla tulpilla ei sitä tullut. Mitä mieltä näistä? SP303917AC Mopar original genuine tehdas tulpat. Maksaa posteineen 6 kpl n. 40e. Champion lienee vastaava? Noita moparin tulppia löytyy monella eri koodilla kun googlettaa. Sähköikkunat näissä varmaan toimii niinkuin useimmissa "uudemmissa" eli ikkuna liikkuu kiskoilla ristiin menevien vaijereiden välityksellä. Ikkuna lepää klipsien päällä jotka menevät kiskoja pitkin. Saattaa siellä olla jotain häikkää. Yleensä nuo lähtee pakettina irti kiskot/vaijerit/moottori. Itsellä kanssa kaikki ikkunat toiminut aina voyagerissa. Tuttujen erimerkkisiin autoihin niitä korjaillut. Laatikon huuhtelua en lähtis tekemään, lähtee kaikki pinttyneetkin paskat liikkeelle. Perus vaihto ja kuten toverit mainitsi suodatin ja oikeat öljyt kaiken A ja O !! Abs:ssään liittyviä juttujakin täällä riittää, koodien luku kunnon lukijalla auttaa paljon.

#6

Lähetetty: To Tammi 10, 2019 9:13 pm
Kirjoittaja morgan
Kiitos vastauksista.
Kysyisin vielä tyhmiä. Mulla olis grandin keskikonsoli, jonka haluisin tuohon etupenkkien väliin laittaa. Alunperinhän se on jotenkin pikakiinnityksellä kiinni, joita minun autossa ei tietenkään ole. Maton alla tuntuu tunnustellen jotain pehmeää, ikäänkuin kouru joka kulkee keskellä autoa. Mitähän siinä mahdollisesti kulkee? Meinasin nimittäin tyrkätä tuon konsolin vaan ruuveilla maton läpi pohjapeltiin kiinni. Ei kuitenkaan viittis tietämättä sokkona porata, johonki sähköjohtoon tms. Se menee kuitenkin. Matto näyttää olevan tukevasti penkkien alla kiinni, muuten oisin sitä irrottanu ja kurkannu alle.

#7

Lähetetty: Su Tammi 13, 2019 3:05 pm
Kirjoittaja morgan
Onko noissa tyypillistä tuo takaliukuoven etuyläkulman seutuvilta kuuluva suhina? Justiinsa sattuu kuskin korvaan kuulumaan tosi selvästi. Koetin säätää liukuovea sisäänpäin, muttei vaikuttanut. Tiivisteet on kanssa ehjät jok puolelta. Muuten olis niin hiljainen auto.

#8

Lähetetty: Su Tammi 13, 2019 5:21 pm
Kirjoittaja Gmies
Eipä suhise meidän auto, olisko kumminkin tiivisteessä pieni rako? Testaa pitkällä, ohuella vaahtomuovisuikaleella tiivisteen ja oven väliin.

#9

Lähetetty: Su Tammi 13, 2019 6:15 pm
Kirjoittaja morgan
Ok, täytyy tutkia vielä tarkemmin. Voiskohan kattotelineet aiheuttaa mokomaa? Autossa on alkuperäiset telineet. En keksinyt, miten ne saa irti. Lukitusvivun avaamalla liikkuu kyllä eteen/taakse, muttei nouse pois paikoiltaan.

#10

Lähetetty: Su Tammi 13, 2019 6:36 pm
Kirjoittaja Gmies
Juu, kyllä kattoteline vinkuu, manuaali kertoo, että siinä sivukiskossa on merkki, johon ne telineet siirretään, jos haluaa vähemmän melua. Manuaali kertoo myös, että ne telineet voi tarpeen vaatiessa ottaa pois, jos ei ole käyttöä, mutta ei kerrota miten poistetaan.
Itse otin pois heti auton hankinnan jälkeen, mutta en muista miten. Olisinko ottanut pois sieltä kiskojen päistä.

edit: oikein, kiskon päästä otetaan pois muoviosa, joka on kiinni niks-naks, eli purista muovin reunat sisään päin ja nosta pois