Pyöränlaakeri vai joku muu?

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Grandhes
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 52
Liittynyt: Su Loka 14, 2018 8:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 2.8

#1

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

moro

Ajaessa suoraan ja kääntäessä vasemmalle kuuluu huminaa. Tästä olettaisin, että oikealta puolelta laakeri rikki, mutta kun nostin pyörän ilmaan ja koitin heiluttaa niin antoi periksi ainoastaan kun kädet oli kello 9 ja 3, mutta ei pysty suunnassa eli kello 12 ja 6. Onko vika varmasti laakerissa vai jossain muualla? kiitos

ja allekirjoituksen auto kyseessä
Grandhes
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 52
Liittynyt: Su Loka 14, 2018 8:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 2.8

#2

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Silversebring kirjoitti: Ke Kesä 26, 2019 1:00 pm Laakeri voi ääntää vaikka ei väljää tuntuisikaan. Kokeilitko myös toisen puolen? Jänniä nuo laakeriäänet, kun ei välttämättä ole ihan äänestä pääteltävissä se puoli.
Mitenkäs raidetangon pää? kuvailemasi voisi olla oire raidetangon väljyydestä. Pitäisi kyllä tuntua pyörää heiluttamalla ja raidetangon niveltä samalla kiinnipitämällä. Välys kyllä tuntuu sormiin, tai sitten se sisäpää on väljä.

Itse pyöränlaakerin välyksen toteamiseen on vanha automekaanikon kikka. Nosta pyörä ylös, pidä toisella kädellä kiinni jousesta samalla kun toisella kädellä pyöritän pyörää. Laakerin välys tuntuu jousen kautta sormiin selvänä värinänä/jurinana.
Kokeilin molemmat puolet ja toisella puolen vain tuntui välystä ku heilutteli rengasta. Kokeilin myös tuota kikkaa, että pyöritin rengasta ja kokeilin jousta mutta en tuntenut mitään. Raidetangonpäät tuntu löysiltä ne menis samalla vaihtoon. Oiskohan se humina sitten siitä johtuvaa...
Grandhes
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 52
Liittynyt: Su Loka 14, 2018 8:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 2.8

#3

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

noh ehkä koitan sit ekana sitä, että vaihdan raidetangonpäät ja katson onko eroa. Vaikuttaako muuten iskarin vaihto suuntaukseen? koska eteen pitäs nekin vaihtaa kun toinen vuotaa, mutta jos ei vaikuta niin voisin vaihtaa iskarit myöhemmin.
Grandhes
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 52
Liittynyt: Su Loka 14, 2018 8:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 2.8

#4

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Silversebring kirjoitti: To Kesä 27, 2019 4:34 pm Minä vaihtaisin samalla, kun kuitenkin, niin raidetangon päiden, kuin iskareiden vaihdon jälkeen pitää suuntaus tehdä.
jeps kerta se näin on niin sama vaihtaa. Käyn vielä huomenna katsastuksessa, katsotaan mitä kaikkea laitettavaa tulee.
Grandhes
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 52
Liittynyt: Su Loka 14, 2018 8:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 2.8

#5

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

katsastuksesta tuli oletetusti hylsy, mutta syy oliki yllätys. Eli toinen takaiskarin sökö. Tuossa on nyt nivomatit nii tilalle vissii sit normi putket, koska ei perse kestä ostaa nivomatteja. Vai onko autossa jotain kiinnityseroja että ei normi iskari kävisi suoraan?
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#6

Viesti Kirjoittaja Gmies »

Grandhes
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 52
Liittynyt: Su Loka 14, 2018 8:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 2.8

#7

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Gmies kirjoitti: La Kesä 29, 2019 12:48 pm Tuolla niitä vaihtoehtoja; https://www.rockauto.com/en/catalog/chr ... orber,7556
joo laitoin tilausta sisään noista monroe 58620:sta. Katellaan milon saapuvat perille...
Grandhes
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 52
Liittynyt: Su Loka 14, 2018 8:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 2.8

#8

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Grandhes kirjoitti: Ma Heinä 01, 2019 9:45 am
Gmies kirjoitti: La Kesä 29, 2019 12:48 pm Tuolla niitä vaihtoehtoja; https://www.rockauto.com/en/catalog/chr ... orber,7556
joo laitoin tilausta sisään noista monroe 58620:sta. Katellaan milon saapuvat perille...
Iskarit saapu eilen eli ei niissä menny ku viikko. Ajelin viikonloppuna semmosen 300km lenkin ja se humina oli kyllä aika kauheeta, Noh kotia ku pääsin nii vielä nostin jokaisen pyörän erikseen ilmaan kokeilin oliko väljyyttä tms niin ainut mahdollinen vikakohta oli oikea eturengas. Tilasin siihen pyöränlaakerin, toivottavasti humina häviää sen vaihdon jälkeen.
Grandhes
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 52
Liittynyt: Su Loka 14, 2018 8:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 2.8

#9

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Onko jollain tietoa löytyykö kiristysmomentit jostain netin syövereistä? esim.etu pyöränlaakerin lukkomutterin momentti? ehkä 244Nm?
Subbe99
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2017 9:47 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#10

Viesti Kirjoittaja Subbe99 »

Ens alkuun 135 Nm (100 ftlbs) ja loppukiristys jarrut päällä 244 Nm (180 ftlbs).
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija