Chrysler NEON 2000 Tyyppiviat

Uuden sukupolven Neon, vm. 2000 eteenpäin
Cybrema Commander
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: La Huhti 18, 2020 9:44 pm

#1

Viesti Kirjoittaja Cybrema Commander »

Pari tyyppivikaa tullu eteen.

Moottorin ja akkupaikan välissä koneen päädyssä neljällä pultilla kiinniolevan cam-anturin kotelo hajoilee viimeistään n. 100tkm - 160tkm ajetussa neonissa niin, että anturin muovinen kotelorakenne halkeaa, ja anturin sisäiseen tilaan pääsee hieman öljyä, jolloin ko. anturin toiminta alkaa ns. jätättää. Tuosta aiheutuu yleensä useampi vikakoodi, sillä samassa virtapiirissä on ilmeisesti muitakin laitteita. Moottorin käynti on traktorityyppistä, epätasaista, jos cam -anturi on hajonnut. Uusi anturi netistä tilattuna ei ole kovin kallis, eikä anturin vaihtaminenkaan ole näppärältä äijältä iso homma. Vikakoodit häipyvät yleensä itsestään.

Toinen tyyppivika on ollut tulppien suojaputket, jotka löystyvät, ja öljyä alkaa päästä putkien välistä tulppaputkiin. Suojaputket on laitettava kiinni lukitteella, jotta vuotoja ei synny.

Sitten tyyppivika, joka ilmenee keväällä, kun kosteutta kondensoituu etenkin tavaratilaan verhoilun alle, etenkin oikeaan ja vasempaan laitaan. Tämä homma on hoidettu poraamalla reikä, josta vesi pääsee valumaan pois.

Sitten olisi asia, joka hieman ihmetyttää elektroniikan kanssa touhunnutta, eli kojelaudan viiksikytkimien kontaktipinnoilla näyttäis olevan vakiona jonkinlainen rasva, joka vanhemmiten alkaa sisältää kontaktipinnoilta irronnutta kuparipölyä tms., jonka vuoksi tuo rasva aiheuttaa toisinaan lievää oikosulkua kytkinten kontaktikärkien välissä, laidoissa, ja jopa harhajohtumista ko. kohdanteissa. Lisäksi tuo rasva kontaktipinnoilla mittauksien perusteella on hieman vastustavaa, joten sähkö ei kulje puhtaasti vanhan rasva-aineksen lävitse. Yleensä kytkinten kontaktipinnoille ei laiteta rasvaa, joten sen voi puhdistaa pois, ja tarkkailla miten homma pelittää ilman rasvoja kontaktien välissä.

On varmaankin muitakin tyyppivikoja, joista kannattaa kertoa, jos tietää sellaisia.

Se on hyvä auto, kun tyyppiviat on korjattu.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa