Sivu 1/1

#1

Lähetetty: To Touko 07, 2020 11:02 pm
Kirjoittaja HarriG
Hommasin otsikossa mainitun auton viime kesänä. Olin ehtinyt ajella autolla muutaman tuhat kilometriä ennenkuin vaihdoin öljyt. Minulla oli siis aika selkeä mielikuva siitä miltä moottori kuulostaa normaalisti.
Vaihdon jälkeen käynnistyksen yhteydessä moottorista kuului kaksi kertaa huolestuttavan kova kilahdus. Sen jälkeen moottorin ääni normalisoitui. Pikkuhiljaa käyntiäänessä alkoi kuitenkin kuulua vaimea kilinä joka kuuluu arvioni mukaan puolella taajuudella moottorin kierrosluvusta.
Ääni kuuluu parhaiten vähän alle 2000 kierroksen tuntumassa pienellä kaasulla ja moottorijarrutuksella. Kaasun polkaisu häivyttää äänen kokonaan.
Tythjäkäynnillä ääntä ei kuulu.
Mistähän päin vikaa lähtisi paikantamaan? Itsellä on ollut mielessä kaksi vaihtoehtoa. Suutinvika tai alakerran laakerit.
Kiertokangen laakerit ja öljypohjan tiiviste on jo hommattuna. En ole vielä viitsinyt ryhtyä vaihtohommiin jos vika kuitenkin on suuttimessa.

Onko kenelläkään kokemusta kk-laakerien vaihdosta alakautta 2,8l CRD koneeseen?

Tässä videossa on vähän näytettä minkälaisesta äänestä on kysymys. (Moottorin vikavalo liittyy Webastoon.)

https://youtu.be/NWcbns1mwzY

#2

Lähetetty: Pe Touko 08, 2020 9:06 am
Kirjoittaja 1953
Moottorin vikavalo näyttää palavan selvitä mitä se haluaa kertoa.

#3

Lähetetty: Pe Touko 08, 2020 1:08 pm
Kirjoittaja HarriG
Moottorin vikavalo liittyy Webastoon. Kun autoa lämmittää Weballa ennen käynnistystä ja pitää sen päällä käynnistyksen aikana niin syttyy tuo häiriövalo. Muistaakseni P0113 eli Intake Air Temperature Circuit High Input. Aikaisempi omistaja sanoi sen liittyvän moottorinohjaukseen joka ei ymmärrä miksi moottori on lämpimämpi kuin ulkoilma. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa. Joka tapauksessa valo sammuu kun pari kertaa kun käynnistää kylmiltään.

#4

Lähetetty: La Touko 09, 2020 9:15 am
Kirjoittaja 1953
Laturin hihnan irtiottamalla poissuljet laturin ja alipainepumpun sekä ilmastointilaitteen hihnan irrottamalla kompuran . minusta tuo kuulostaa enemmänkin hankaavalta ääneltä eikä missään nimessä kampiakseliston laakerin ääneltä, jos kampiakselin/ kiertokangen laakerit ovat lopussa yön jälkeen käynnistettäessä kuuluu hyvin matala koputtava kolina ja lämpöisenä alkaa tyhjäkäynnillä vilkkumaan öljynpainevalo. Kuuntele nokkapelti auki mistä suunnasta vika kuuluu parhaiten, ylä, ala, ....

#5

Lähetetty: Ti Touko 12, 2020 11:45 pm
Kirjoittaja HarriG
En oikein usko äänen tulevan apulaitteista, koska äänen kuuluvuus riippuu moottorin kuormituksesta. Ajelin muutaman kymmenen kilometriä ja ääni tuntui voimistuneen. Jalkatilasta äänen kuulee parhaiten - auton ulkopuolelta sitä ei kuule. Tässä uusi ääninäyte:

https://youtu.be/knChSY72yGY


Tältä kuulosta rikkinäinen kiertokangen laakeri. Ajasta 0:18 alkaen. Omassa autossa ei ihan noin pahan kuuloinen, mutta taajuus ja sävy vastaavat melko pitkälle minun moottorin ääntä.

https://youtu.be/5M6S3Ki3bHg

Laitoin enkunkieliset kuvaukset videoihin kun ajattelin käydä jenkkien Jeeppifoorumilla kyselemässä. Mitä nyt vähän selailin mm. Lost Jeepsiä niin jokunen tapaus löytyi jossa CRD-koneeseen on jouduttu tekemään laakeriremonttia.

#6

Lähetetty: Ke Touko 13, 2020 8:05 pm
Kirjoittaja Mopadi
Itellä tulis mieleen hydraulinen venttiilinnostin (onko näissä edes sitä?), kun kerta öljynvaihdon jälkeen alkoi. Toinen vois olla nokka-akselin ajoituslaite (sehän toimii öljynpaineella) nokan päässä. Kolmas mikä käy vielä mieleen olis se koneen alapuolella makaava tasapainoakselihärdelli. Lähinnä kun kerran osuu tietylle kierrosalueelle. Ehkä otat mittatikusta öljypisaran valkoiselle paperille, jos näkyy onko metallia seassa sieltä kiertokangelta? Suuttimet vois tietysti tehdä myös tommosta, eihän oo ohivuotoa suuttimen juuresta ulos?

Vaihdoin omaan -08 öljyt ja suodattimen pari kuukautta sitten, mulla ei ainakaan alkanut sen jälkeen tuommosta. Ainut mikä tekee tuon tapaisen äänen on, kun tietokone pakottaa sen nokipolton päälle. Sekin alkaa yleensä vain kaupunkiajojen jälkeen maantieajossa ja kestää noin 15 - 20km.