GV -06 2.8 diesel ei starttaa, miksi...?
#1
Jops,
Eli nyt olisi sitten mielenkiintoisempi pähkinä purtavaksi, mikä saa aikaan sen että ei starttaa, ja hetken päästä kaikki voi taas olla ok.
Kolme viikkoa sitten Voyageri hyytyi Prisman parkkihalliin. Startti ei sanonut mitään. Jännitteet akussa ok, yleismallin OBD-lukijalla ei vikakoodeja. Kokeilin vaihteenvalitsinta ronklata eestaas, startata P:lläja N:llä, ei vaan sano mitään. Kokeiltiin myös toista avainta - ei voittoa. Auto vietiin lopulta hinurila pajalle. Kun hinuri oli laskenut etutassut alas, ajattelin että kokeilenpa huviksi vielä kerran pyöräyttää avainta virtalukossa... ja kas, autohan hörähti käyntiin. No, vaihdettiin siihen kuitenkin uusi starttimoottori sillä reissulla.
No, eipä tainnut loppujenlopuksi vika sitten kuitenkaan olla siinä starttimoottorissa, koskapa on nyt taas muutaman kerran metkuillut samaan malliin. Pari kertaa oire poistui sillä, kun auton päästi mäessä vapaalla rullaamaan parikymmentä senttiä - sen jälkeen starttasi normaalisti. Nyt kolmannella kerralla sattui olemaan sellaisessa paikassa että ei ollut mäkeä mihinkään suuntaan, eikä ollut aikaa jäädä heti työntelemään ja tutkimaan. Myöhemmin muutaman tunnin päästä kun kokeilin uudelleen, lähti käyntiin normaalisti, vaikka ei ollut autoa liikuteltu mihinkään suuntaan.
Vaihteistoöljyt katsoin tuossa illemmalla - on oikea määrä, ei haise palaneelle ja on vielä punaista.
Onko hyviä ideoita, mistä lähteä vikaa seuraavaksi jäljittämään?
Eli nyt olisi sitten mielenkiintoisempi pähkinä purtavaksi, mikä saa aikaan sen että ei starttaa, ja hetken päästä kaikki voi taas olla ok.
Kolme viikkoa sitten Voyageri hyytyi Prisman parkkihalliin. Startti ei sanonut mitään. Jännitteet akussa ok, yleismallin OBD-lukijalla ei vikakoodeja. Kokeilin vaihteenvalitsinta ronklata eestaas, startata P:lläja N:llä, ei vaan sano mitään. Kokeiltiin myös toista avainta - ei voittoa. Auto vietiin lopulta hinurila pajalle. Kun hinuri oli laskenut etutassut alas, ajattelin että kokeilenpa huviksi vielä kerran pyöräyttää avainta virtalukossa... ja kas, autohan hörähti käyntiin. No, vaihdettiin siihen kuitenkin uusi starttimoottori sillä reissulla.
No, eipä tainnut loppujenlopuksi vika sitten kuitenkaan olla siinä starttimoottorissa, koskapa on nyt taas muutaman kerran metkuillut samaan malliin. Pari kertaa oire poistui sillä, kun auton päästi mäessä vapaalla rullaamaan parikymmentä senttiä - sen jälkeen starttasi normaalisti. Nyt kolmannella kerralla sattui olemaan sellaisessa paikassa että ei ollut mäkeä mihinkään suuntaan, eikä ollut aikaa jäädä heti työntelemään ja tutkimaan. Myöhemmin muutaman tunnin päästä kun kokeilin uudelleen, lähti käyntiin normaalisti, vaikka ei ollut autoa liikuteltu mihinkään suuntaan.
Vaihteistoöljyt katsoin tuossa illemmalla - on oikea määrä, ei haise palaneelle ja on vielä punaista.
Onko hyviä ideoita, mistä lähteä vikaa seuraavaksi jäljittämään?
#5
Samanlainen auto. Täsmälleen samat oireet. Vika oli että startin "heräte" johto hapettunut liittimen sisältä poikki. Ensi kerralla kun oire päällä niin koita heilauttaa startin pikkujohtoa esim. lumiharjalla ja kokeile auttaako. Jos auttaa niin johto juuresta poikki ja perus abiko päähän.
#6
Moi,Kimpe kirjoitti: ↑La Syys 05, 2020 11:01 am Samanlainen auto. Täsmälleen samat oireet. Vika oli että startin "heräte" johto hapettunut liittimen sisältä poikki. Ensi kerralla kun oire päällä niin koita heilauttaa startin pikkujohtoa esim. lumiharjalla ja kokeile auttaako. Jos auttaa niin johto juuresta poikki ja perus abiko päähän.
Onko tämä se piuha jota tarkoitat? Vai tarviiko muovinen moottorin peite irroittaa ennenkuin piuhaan pääsee käsiksi?
#7
Ei oo toi. Keskellä autoa ja vähän alempana. Sellainen väli et käsin just voi yltää ku oikein tunkee. Ihan näkyvillä kaikki muovit paikoillaan. Viereen tulee paksu punainen johto. Voin yrittää huomenna illalla ottaa kuvaa jos muistan.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa