Uudet jarrulevyt ----) pyörä lukkiutuu

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#1

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Alkukesästä olin tekemässä isompaa remppaa autoon. ( vaihdoin Gränin takaisin pätkään) Tuli vaihdettua:

- Iskarit taakse +koiranluut
- Imusarjan tiivisteet, ylempi ja alempi
- PCV
- Öljynpaineanturi
- Ylävesiletku
- Alavesiletku+myös metallinen pätkä
- Jäähdytysnesteet+jäähdyttimen korkki
- Termostaatti
- Vaihteistoöljyt + suodatin
- Moottoriöljyt +suodatin

Jarrurempan tein myös, jossa vaihdoin eteen uudet satulat, levyt ja palat.(myös nesteet) Sama homma myös taakse, jolloin ongelmat alkoivat.
Ensinnäkin takana vasemmalla puolella oli jo joskus väännetty kierteet paskaksi satulan kiinnitysreijistä (jarrukilvessö) ja laitettu irtokierteet. No, toinen kierre tuli aukiruuvauksen yhteydessä mukana. Sain sen korjattua. Oikealla puolella sama homma, tai toisessa kierteessä oli irtokierre, mutta toinen oli sökönä ja itse kiersin paskaksi lopun uuden satulan kiinnityksen yhteydessä.Nooh satula pois, ja tekemään kierretapilla uutta kierrettä jolloin sain katkaistua tapin jarrukilven reikään :x Ostin 40 euron terän, jolla olisi kuulemma pitänyt saada katkennut tappi pois. En saanut, niinpä tilasin perkele uudet jarrukilvet jenkkilästä. ( tässä vaiheessa siis vasemmalla puolella oli jo uudet uudet satulat, palat ja levyt paikallaan).

Tilausta odotellessa, aloin irroitella oikealta puolelta laakeri/jarrukilpisysteemiä. 3 päivää meni liotellessa rosoffilla ja pikkuhiljaa taltttaamalla laakeria irti jarrukilvestä. Olipa ikävä operaatio. Uudet kilvet tulivat ja laiotoin siis uuden vaan oikealle puolelle. Vanha laakeri ja uusi jarrukilpi paikoilleen ja siihen uudet palat, levy ja satula. So far, so good. Kaikki paikoillaan, uudet nesteet ja ilmaukset tehty. Pyörät kiinni, jolloin ongelmat alkoivat. Kun kiristin pyörän paikoilleen ja pyöräytin pyörää, niin ei liikkunut oikeastaan mihinkään :shock: ( auto oli siis pukeilla ja ilmassa). Sama homma myös oikealla puolella jossa uusi jarrukilpi. Tosin siinä rengas pyörähti pari kertaa vapaasti. Renkaat pois ja ihmettelyä. Otin satulan pois ja kiinnitin levyn kokeeksi yhdellä mutterilla ja hups. Levy meni sillä jo jumiin, eikä pyörinyt hyvin. kun kiristi toisen mutterin, meni enemmän jumiin...

Silloin ehkä valkeni, mistä johtuu. Nimittäin auto on saanut jonkinmoisen tällin oikealle taakse. (tämä oli siis tiedossa ostaessa ja ei auto maksanutkaan kuin 750). Laitoin vanhat levyt takasin ja ei mitään ongelmaa. (oli muutenkin pakko päästä auto katsastaan) Eli onko nyt niin, että runko on hieman kierossa ja uusien levyjen kanssa menee ne kiristäessä lukkoon?? Tämä kuulostaisi loogiselta selitykseltä. Onkohan tähän ongelmaan mitään ratkaisua? Pitäisikö uusille levyille tehdä jotain?? Sorvata? Mulla on nyt 2 paria uusia takalevyjä joille ei tällä hetkellä käyttöä :x No, vähän toiseen tuli ruostetta kun oli paikoillaan viikon verran.

Tämän pitkän alustuksen myötä kysyn, mikä kyseiseen ongelmaan olisi ratkaisu?
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
hevy84
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 130
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2017 1:14 pm

#2

Viesti Kirjoittaja hevy84 »

Voisi vaikuttaa että vaatisi jonkin näköistä shimmi levyä jarru kilven ja laakerin väliin ? 🤔
Onko vanhassa levyssä shimmi levyä sisäpuolella ?
Onko uudet levyt tasan saman paksuiset kun vanhat?

Ajatuksia vaan 🤔
hevy84
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 130
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2017 1:14 pm

#3

Viesti Kirjoittaja hevy84 »

Rockautosta löytyy sellanen kuin rotor shim jollaista juurikin tarkoitin.
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#4

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

hevy84 kirjoitti: Su Syys 06, 2020 2:43 pm Voisi vaikuttaa että vaatisi jonkin näköistä shimmi levyä jarru kilven ja laakerin väliin ? 🤔
Onko vanhassa levyssä shimmi levyä sisäpuolella ?
Onko uudet levyt tasan saman paksuiset kun vanhat?

Ajatuksia vaan 🤔
Joo, hyviä ajatuksia. Tuollainen "tiiviste" saattaisi muuten olla ratkaisu ongelmaan. Vanhoissa ei ollut mitään shimmejä. Katsoinkin heti tuolta rokiauton svulta. Näemmä taakse tulevat ovat varastosta loppu. Oli kahta eri kokoa! Vanhat ovat tietty jonkin verran ohentuneet, ettei ihan suoraan voi verrata niihin. Käsittääkseni uusien paksuus on kuitenkin oikea. Tilasin autodocista ekan parin ja vielä hain motonetistäkin kokeeksi toisen parin. (olivat millilleen saman paksuiset) Edellisiin pirsseihin olen aina laittanut motonetin levyt ja ei ole vastaavia ongelmia ollut. Laitoin ilmoituksen tulemaan sähköpostiini noista shimmeistä, kun ovat rokkiautossa saaneet niitä varastoon.
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
Kimpe
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: To Kesä 25, 2015 10:11 am

#5

Viesti Kirjoittaja Kimpe »

Onko varmasti keskitetty, hyvin? Pyöriikö ilman käsijarru kenkiä.
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#6

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Kimpe kirjoitti: Su Syys 06, 2020 6:16 pm Onko varmasti keskitetty, hyvin? Pyöriikö ilman käsijarru kenkiä.
Sorry, tyhmä kysymys, mutta minkä keskittämisellä ja mihin tarkoitat :roll: Laitoin vanhat kulahtaneet käsijarrukengät putsattuna takaisin. Tarkoitus on ensikesänä vaihtaa uudet kengät. ( en ehtinyt tilaamaan osia jenkkilästä) ja auto piti katsastaa. En siis ole kokeillut ilman kenkiä renkaan pyörimistä. Mutta ongelman huomasi siis heti kun laittoi pelkän levyn paikoilleen. Kun levy oli laitetu napaan, ja siinä tiukasti napaa vasten käsin painettuna, niin pyöri ihan hyvin. Mutta kun kiristi esim. pari mutteria pinnapulttiin, niin lakkasikin jo pyörimästä :shock: Vanhoilla levyillä ei ongelmaa.

Eli kun levyn kiristää napaan, niin se jumittuu. Joten toi edellisissä viesteissä ehdotettu shimmi voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu. Niin juu, ja se pyörä jumittuu täysin sillä puolella mitä ei ole edes aukaistu. Toiselle puolelle laitoin sen uuden jarrukilven, niin sillä puolella ei mene täysin jumiin :roll:
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
hevy84
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 130
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2017 1:14 pm

#7

Viesti Kirjoittaja hevy84 »

Mittaa levyn sisä puoli. Eli siis syvyys mihinkä käsijarru hilppeet menee ja pyörän napa. Uudesta levystä ja vanhasta
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#8

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

hevy84 kirjoitti: Ma Syys 07, 2020 3:08 pm Mittaa levyn sisä puoli. Eli siis syvyys mihinkä käsijarru hilppeet menee ja pyörän napa. Uudesta levystä ja vanhasta
Joo, enpäs muuten ole mitannutkaan tota syvyyttä. Kaikkea muuta olenkin, mutta toi syvyys on mittaamatta :oops: Täytyy ottaa siltä puolelta auki missä on uusi jarrukilpi, koska vaarana on että toinen puoli korkkaa siitä kilven kiinnityskorvasta millä jarrusatula kiinnitetään. Joo, tämän mä teen jahka saan inspiraation ja olkapää kestää paremmin vääntämistä ja nostamista. Kiitos ja palaan asiaan kun on tiedotettavaa :D :D
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 1 vierailija