300M '99 ABS-ongelma (ratkaistu)

300C, 300M..
KolluM
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 9:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: 300M
Vuosimalli: 1999
Iskutilavuus: 2.7 V6

#1

Viesti Kirjoittaja KolluM »

Noniin, tein sitten uudestaan käyttäjän, koska näytti olevan vanha keskustelupalsta kadonnut kuin tuhka tuuleen :cry:
Muistatte, tai ette muista, kun laitoin, että Chrysyssä paloi ABS-valo & TRAC OFF-valo, ja siellä vanhalla palstalla kyselin mahdollisia syitä.

Auto kävi etujarrulevyjen- ja -palojen vaihdossa korjaamolla, ja samalla luettiin vika auton "tietokoneesta".
Viaksi paljastui takaoikealla oleva ABS-anturi, jota nyt ei olla vieläkään sitten mistään tilattu, hyvinhän tuolla pärjää ilman absiakin :roll:
(keltaset valot vaan ois kiva saada pois kojetaulusta :|) toivottavasti niiden käyttämättömyys ei johda johkin muuhun abs/tc vikaan, kun tuo saadaan kuntoon.
Korjaamolla naureskeli, että "näissähän on menny niitä ABS-pumppujakin". Eikä ottanu ollenkaan tosissaan, kun 16v poika (minä) keskeytti ja sano, että "netissä luin, että jollain oli se pumppu ollu rikki, nii sillon ne valot syttyy ainoastaan ajon aikana, mut tässä palaa kokoajan että eiköhän se oo joku anturi mikä on rikki :)"..

Niin, että, mistä ootte tilaillu niihin Chryslereihin osia halvemmalla? Katoin, että rockauto.com_issa oli ainakin 1999 300M 3.5:sen (mulla siis 2.7, mutta jarrujen osilla nyt ei taida olla minkäänlaista eroa) kohdalla "ABS Wheel Speed Sensor"eita. Vai, kantsiskohan yrittää jostain kattoo, että missä se anturi sijaittee, ja yrittää putsata tmv, koska toi paikka on niin outo, että oikealla takana menee tollanen "rikki"?
Viimeksi muokannut KolluM, Ma Kesä 15, 2015 2:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. 1999 300M 2.7 V6 :cry:
Tousta
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2005

#2

Viesti Kirjoittaja Tousta »

Saattaahan tuokin olla vain kyse huonosta kontaktista anturilla tai sitten muutenvain on tullut käyttövuodet ja kilometrit tiensä päähän. Autolla kuitenkin on jo ikää kunnioitettavasti niin johan jotain pitää jo vaihtaakkin :)

MoPar 4779052AC Rear right speed sensor

Näyttäisi olevan juutuuppelissa videoki tuohon liittyen

https://www.youtube.com/watch?v=Sd-duZ2RCKA
2.4 L 2005 Sebring
KolluM
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 9:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: 300M
Vuosimalli: 1999
Iskutilavuus: 2.7 V6

#3

Viesti Kirjoittaja KolluM »

Väitti korjaamolla, että on käynyt noitakin pyörittelemässä, ja että kyllä se tietokone on ihan oikeassa ollut, että ei oo virtaa siellä takaoikeella. :D
Kattoo nyt sitten, että koska on aikaa ja rahaa tollasta osaa tilailla, että sais tän homman pois päiväjärjestyksestä. On varmaankin aika yleinen "vika" nää kuluvat anturit ja sen takia melkeinpä laitoinkin tänne, että on jos muut Googlettaa tällasta vikaa, niin löytää todennäkösen syyn. :)
Välillä sitä miettii, että miksi kaikissa pyörissä pitää olla tuollaiset anturit, etteikö sitä kahdella etupyörällä olevalla anturilla pärjäisi? :roll:
ex. 1999 300M 2.7 V6 :cry:
wc80
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:52 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8
Varustetaso: Touring

#4

Viesti Kirjoittaja wc80 »

Noita puolittaisia ABSiä on kyllä joskus muinoin ollutin. Esim. joku 90-luvun Chevy Van, jolla joskus muuttoa tein, oli varustettu ABS:llä mutta kyseessä oli juuri tollaset puolittaiset. -Oli muuten hauskat! Poljinhan ei tietenkään tärissyt lainkaan ja ABS:t oli ainoastaan taka-akselilla, eli jos tuli lukkojarrutus, niin perä ei lähtenyt vispaamaan vaan tuli ihan nätisti perässä. Pitihän se talvikelillä tietysti kokeilla jollain tyhjällä tienpätkällä.. ;) Kyllä kai tollanen vois pelkällä etuakselillakin toimia niin että ohjattavuus säilyis ja vikaantuvien osien määrä (lue: anturit) saataisiin pudotettua puoleen. Oliskohan toi nelipyörä-ABS sitten joku turvallisuus-hypetäjien aikaansaannos, että koska auto joissain erikoistilanteissa käyttäytyy vakaammin niin siksi sitten laitetaan vähän ylimääräisiä sensoreita ja reilu pompsaus hintalappuun..
jankro
Jäsen
Jäsen
Viestit: 30
Liittynyt: La Loka 04, 2014 9:50 pm
Merkki: Chrysler
Malli: 300C
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3.5

#5

Viesti Kirjoittaja jankro »

Uudemmassa 300C:ssä ainakin noita ABS:iä käytetään ainakin luistonestossa ja ajonvakautuksessa, jollen ole aivan väärin ymmärtänyt.
Tällöin tarvitaan useamman pyörän pyörintätietoja.

-J-
KolluM
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 9:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: 300M
Vuosimalli: 1999
Iskutilavuus: 2.7 V6

#6

Viesti Kirjoittaja KolluM »

Sitten mäkin ymmärtäisin 100%:sti, että mihin tarvitsee kaikkiin pyöriin. Mutta kun 300M:ssä ei ole vielä 1999 vuosimallissa muuta kuin ABS ja luistonesto. :roll:
Onko tossa (muka) jo jotain sellastakin tekniikkaa, että se jakaa tarpeen tullen eri pyörille eri määrän jarrutustehoa, koska pitää takapyörissäkin olla anturit? :D
Toi on muutenkin tosi vakaa ajettava talvella, että eipä ole tuo abs:n ja luistoneston puuttuminen tuntunut juuri missään. Palaa vaan rumat keltaiset valot kojetaulussa. :)
Ei vaan oo mitään ihan perus-Toyotan varaosien hintasia näihin ne osat, joten se on nyt vähän jäänyt. Ehkä kevääseen mennessä on anturi vaihdettu..
Ja unohdin kertoa, että juuri oltiin katsastettu auto, ja sitten päivän, parin jälkeen jäi palamaan noi valot. Eli varmaan anturi "rasittunu" siinä sitten, kun ollaan jarrut pohjaan asti laitettu ja abs on ollut koetuksella. :D
ex. 1999 300M 2.7 V6 :cry:
Tousta
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2005

#7

Viesti Kirjoittaja Tousta »

Onhan sitä olemassa erilaisia systeemejä mitkä säätää jarrutusvoimaa taka- ja etuakselille. Wanhassa tojotassa oli joku mekaaninen versio ja nykyisessä Sebussa on Muistaakseni EBD tai joku tällainen vastaava.

Eikös ABS jarrujen nimenomaan ole tarkoitus liukkaalla säilyttää auton ohjattavuus (lukkiutunut pyörä ei ohjaa) liukkaalla. Itse kuvittelisin että väistötilanteessa menisi helposti auto mukkelis makkelis jos takarenkaat lukkiutuu ja etupyörät pelkästään on varustettu abs:llä :)
2.4 L 2005 Sebring
jankro
Jäsen
Jäsen
Viestit: 30
Liittynyt: La Loka 04, 2014 9:50 pm
Merkki: Chrysler
Malli: 300C
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3.5

#8

Viesti Kirjoittaja jankro »

Omassa 300C:ssä luistonesto mittaa vetävien pyörien pyörintänopeutta ja vertaa niitä keskenään ja jarruttaa nopeammin pyörivää pyörää.

-J-
KolluM
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 9:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: 300M
Vuosimalli: 1999
Iskutilavuus: 2.7 V6

#9

Viesti Kirjoittaja KolluM »

Joo, 300M:hän on 300C:stä poiketen etuveto. Aina jaksaa hämmästyttää, kuinka uudenlaista tekniikkaa näin vanha autokin käyttää, eli kyllä tässäkin on pakko olla kysymys jostakin jarruvoiman jaosta eri paikkoihin. Onkohan näin vanhassa autossa tollasta elektronista jarruvoiman jakoa vai onkohan tässä joku mekaaninen systeemi.
Joka tapauksessa, on nää vaan hyvin varusteltuja autoja. Nykyäänhän jossain "porvari"-Volvoissa yms on sellanen systeemi, että kun auton sammuttaa, jää ledit ja ksenonit palamaan puoleks minuutiks. Noh, jos tässä '99 300M:ssä (kai muissakin?) sammuttaa ajovalot vasta kun on jo auton sammuttanut, niin jää ne valot 1,5 minuutiks päälle. Ihmiset lähinnä kattoo jotenkuten näin " :lol: kattokaa sillä jäi valot päälle" ja sitten lakkaavatkin naureskelemasta, kun ne itsekseen sammuvat.
Tästä vähän offtopic, niin muistan kun sisko oli kesällä ajanut tolla, niin sen kaveri (miespuolinen) oli sanonu, että "eihän nää tämmöset mihinkään kulje". Alkoi naurattaa kun sisko kerto, koska kyseisellä ihmisellä on 1.9tdi-toledo (n. 100 hv) jota saa aika lailla rääkätä, että saa sen 0-100 kymmeneen sekuntiin.
ex. 1999 300M 2.7 V6 :cry:
KolluM
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 9:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: 300M
Vuosimalli: 1999
Iskutilavuus: 2.7 V6

#10

Viesti Kirjoittaja KolluM »

Päivitystä tähänkin hommaan. Tänään käytiin hakemassa paikallisesta varaosaliikkeestä ABS-anturi taakse oikealle. Moparin osa, maksoi tiskiltä 140€.
Kun kyselin suomalaisilta firmoilta, sanoivat, että 133,90€ (+ toimituskulut). Joku sanoi, että toimitus tänne maksaa 10€, joten olisi tullut kalliimaksi tilata itse kuin käydä tuolta paikallisesta kysymässä.. Joskus näinkin. :D
Nyt kun vielä joku sen asentaiskin. :roll: Kävin katsomassa takapenkkien takaa verhoilun alapuolelta sitä liitintä. No, vasemmalla puolella se olisi ilman verhoilun purkua purettavissa. Mutta se oikea puoli, se onkin sitten puolet ahtaammassa siellä, joten joutuu purkamaan takakontin verhoiluakin todennäköisesti.
Toivotaan, että viat loppuvat, kun osa vaihdetaan (ja varmaan pitää nollata vikakooditkin). :)
ex. 1999 300M 2.7 V6 :cry:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa