Takaluukun nostomoottori ei pelaa?
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 44
- Liittynyt: To Kesä 18, 2020 5:30 pm
#1
Grand Voyager IV 2001, sähköherkkuja riittää. Takaluukun nostomoottori ei tunnu pelittävän, mistä lähteä vikaa etsimään?
Takaluukun avausnapin uusin, kun sekään ei toiminut kun auton sain (mielestäni varsin sopuisaan hintaan). Nyt kaukarin/ohjaamon avausnapista painaessa takaluukun salpa aukeaa ja luukku ponnahtaa muutaman sentin (tiivisteiden verran?) auki, mutta nostomoottori on mielestäni täysin äänetön/mykkä. Samoin, jos koittaa luukun ollessa auki sulkea se napilla, niin ei tapahdu mitään.
Jossakin ulkomaan saitilla oli puhetta, että salpa on ollut joissakin tapauksissa syyllinen, eikä nostomoottori. Tosin ei ollut mainintaa, oliko silloin vika vain avausvaiheessa, ja sulkeminen kenties toimi moottorilla.
Takaluukun avausnapin uusin, kun sekään ei toiminut kun auton sain (mielestäni varsin sopuisaan hintaan). Nyt kaukarin/ohjaamon avausnapista painaessa takaluukun salpa aukeaa ja luukku ponnahtaa muutaman sentin (tiivisteiden verran?) auki, mutta nostomoottori on mielestäni täysin äänetön/mykkä. Samoin, jos koittaa luukun ollessa auki sulkea se napilla, niin ei tapahdu mitään.
Jossakin ulkomaan saitilla oli puhetta, että salpa on ollut joissakin tapauksissa syyllinen, eikä nostomoottori. Tosin ei ollut mainintaa, oliko silloin vika vain avausvaiheessa, ja sulkeminen kenties toimi moottorilla.
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 248
- Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2008
- Iskutilavuus: 2.8 I4
- Varustetaso: Limited
#2
Vikakoodin luku voi kertoa jotakin, uudemmissa ainaskin tulee vikakoodeja vähän väliä vaikkei vikavaloa sytytäkkään. Mutta veikkaisin sitä nostomoottoria että on palanut. Tai ei saa sähköä.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
#3
Lukko mekanismin sisällä olevat mikrotunnitimet saattavat jumittaa. Eli lukko mekanismi irti ja pesu jarrukliinerillä (näin tein itselleni) alkoi toimimaan. Ja toinen mikä voisi olla on luukun molemmilla reunoilla olevat puristus tunnistimet ovat epäkunnossa . ( Itellä oli jotenkin jumissa toinen ja alkoi toimimaan kun puristelin toista niistä ja yhtä äkkiä alkoi moottori surisemaan. Onko auto missä päin ite asun jkl. Ja on vehje millä pääsee takaluukun vikakoodeihin
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 44
- Liittynyt: To Kesä 18, 2020 5:30 pm
#4
Pitääpä kurkkia, josko vikakoodeja löytyisi. Itellä on joku perus-OBD-palikka ja muutama Androidin yleissofta "joka-autolle". En ole muuta kuin perusvikakoodien olemattomuuden varmistanut tuosta. Pitänee hankkia se maksullinen DRBeThree, sillä päässee noihinkin tietoihin..? Auto Tampereen seudulla.
Missäs kohtaa nuo puristustunnistimet...eipä oo tullut ees mieleen, että sellaisia olisi.
Missäs kohtaa nuo puristustunnistimet...eipä oo tullut ees mieleen, että sellaisia olisi.
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 44
- Liittynyt: To Kesä 18, 2020 5:30 pm
#6
Tuli ostettua DRBeThree. Hieman kokeilin takaluukun moottorin toimintaa sillä, kun olin muovikuoret peränurkasta moottorin edestä poistanut. Kerran vai pari sain pienen rataksen pyörimään, mutta varren rataksia siirtävä koneisto ei inahtanut, eli työntövarren rattaat eivät ottaneet kiinni ko. pieneen rattaaseen. En tiedä, sainko sen pienenkin rataksen koneen rikki, kun sitten lopulta ei mikään äppin toiminto herättänyt mitään toimintaa moottorissa...
Hätäisenä en muistanut kurkata muuta kuin tavalliset vikakoodit, milläs boksilla mahdollisesti lymyilee tuon takaluukun moottorin koodit..? Ja saa antaa muitakin rautalangasta väännettyjä vinkkejä, mitä testata äppillä tai sitten jännitemittarilla.
Hätäisenä en muistanut kurkata muuta kuin tavalliset vikakoodit, milläs boksilla mahdollisesti lymyilee tuon takaluukun moottorin koodit..? Ja saa antaa muitakin rautalangasta väännettyjä vinkkejä, mitä testata äppillä tai sitten jännitemittarilla.
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 44
- Liittynyt: To Kesä 18, 2020 5:30 pm
#7
Ja olihan valikossa selkeästi listattu takaluukun ohjainboksikin, kun ajan kanssa tutustui.
Herjana: Incomplete latch release - Pawl switch failure
Googletus tuotti tuolle;
When Monitored: Whenever the power liftgate is operating in an opening direction.
Set Condition: The release operation was not completed due to the non-transition of the
pawl switch during the power release operation. The ratchet switch was detected as
grounded but the pawl remained open. This code is set during the power releasing
operation from a fully closed liftgate.
POSSIBLE CAUSES:
DTC PRESENT
BINDING DOOR
POWER LIFTGATE MODULE - PAWL CIRCUIT
GROUND WIRE OPEN
PAWL SWITCH SENSE WIRE OPEN
PAWL SWITCH
Mistähän tuota DIYnä lähtisi setvimään, viralliset ohjeet käskee lyödä kiinni DRBIII:n...
****
Muuta tutkiskelua;
Nyt ei ollut sitten taas tarpeeksi tilaa avata tallissa takaluukkua kokonaan auki. Mutta kun oli puoliksi auki, ja räpelsi niitä takaluukun sivuilla olevia "puristusantureita", niin tietyt kohdat tuottivat sen, että luukun salpa sulkeutui (piti tietty sit avata luukun avausnapista, jotta sai luukun laitettua kiinni).
Herjana: Incomplete latch release - Pawl switch failure
Googletus tuotti tuolle;
When Monitored: Whenever the power liftgate is operating in an opening direction.
Set Condition: The release operation was not completed due to the non-transition of the
pawl switch during the power release operation. The ratchet switch was detected as
grounded but the pawl remained open. This code is set during the power releasing
operation from a fully closed liftgate.
POSSIBLE CAUSES:
DTC PRESENT
BINDING DOOR
POWER LIFTGATE MODULE - PAWL CIRCUIT
GROUND WIRE OPEN
PAWL SWITCH SENSE WIRE OPEN
PAWL SWITCH
Mistähän tuota DIYnä lähtisi setvimään, viralliset ohjeet käskee lyödä kiinni DRBIII:n...
****
Muuta tutkiskelua;
Nyt ei ollut sitten taas tarpeeksi tilaa avata tallissa takaluukkua kokonaan auki. Mutta kun oli puoliksi auki, ja räpelsi niitä takaluukun sivuilla olevia "puristusantureita", niin tietyt kohdat tuottivat sen, että luukun salpa sulkeutui (piti tietty sit avata luukun avausnapista, jotta sai luukun laitettua kiinni).
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 248
- Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2008
- Iskutilavuus: 2.8 I4
- Varustetaso: Limited
#9
Joo ja mikrokytkimiltä kuluu joskus ne kontaktipinnat sieltä sisältä, jos on halvalla tehtyjä. Niitähän voi löytyä ihan jostain elektroniikkaliikkeestä. Tai jos ei oo kallis nii vaihtaa koko lukkomoduulin. Tosin vaatiiko se sitten ohjelmointia ite tai merkkiliikkeessä..
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 44
- Liittynyt: To Kesä 18, 2020 5:30 pm
#10
Tarkoitatte nyt siis sitä luukun kahvan painonappia, jolla luukun saa auki? Siihen ostin kokonaan uuden painikkeen, kun vanha tuntui olevan tomua sisällöltään. Vaihdon myötä painonapista luukku nykyään aukeaa manuaaliseen nostoon (ennen vain avaimella onnistui), ja avaimella & sisäkaton napilla avausyritys tuottaa tuon parin sentin aukeamisen (ennen painonapin vaihtoa ei luukku inahtanutkaan).
Mutta onko sitten tuo halpa uusi painonappi syypää, ettei avausmoottori toimi kokonaan? Kaksi johtoa siihen menee, tuskin ovat väärinpäin kytketty, kun kytkin ruskea-vihreä-raidallisen samanlaiseen piuhaan?
Mutta onko sitten tuo halpa uusi painonappi syypää, ettei avausmoottori toimi kokonaan? Kaksi johtoa siihen menee, tuskin ovat väärinpäin kytketty, kun kytkin ruskea-vihreä-raidallisen samanlaiseen piuhaan?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa