Grand Voyager -06 diesel, mistä uusi akku?

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#1

Viesti Kirjoittaja korgie »

Olisi siis uuden akun hankinta edessä vielä ennen kunnon talvipakkasia.

Autossa on nykyisellään Exiden 50Ah AGM-akku,joka ei liene ihan alkuperäistä vastaava, ja tuntuu myös tuo 50Ah varauskapasiteetti aika vaatimattomalta ison diesel-koneen kanssa. Viisaat tiesi myös kertoa, että tuollainen AGM-akku ei millään tapaa olisi sopiva noin vanhaan autoon, jossa latauksensäätöä ei ole sellaiselle optimoitu.

Millainen akku näissä on alunperin ollut? Mikä on kapasiteetiltaan suurin akku mikä mukisematta telineeseen mahtuu?
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#2

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Tuohon ei voi laittaa akkua joka täyttäisi KAIKKI tarvittavat kriteerit!

Pari senttiä tuota Exideä korkeampi menee, ainakin mulla. Siis 220 millinen. Käytännössä pisin myynnissä oleva taas ilman modauksia on 242 millinen, 278 menisi jos löytää +- navoilla. En ole löytänyt.... Käytännön yläraja lienee noin 300mm tai ei ainakaan montaa milliä enempää. Semmoisia akkuja taas ei valmisteta(?).

Toisaalta olen netissä nähnyt kuvia myös CRD autoista -+ navoilla (- tuulilasin päässä siis) jolloin akkuvaihtoehdot lisääntyvät heti. Mutta mistä löytyy...? AGM akun voi kyllä laittaa, mulla on sama 55Ah Exide ollut käytössä ja laitan taas talveksi!
Hyvät puolet: latautuu aikaisemmin, korkea kylmäkäynnistysvirta 800A. Huonot puolet: ei saa helposti ladattua 100% varaustasoon auton laturilla, tuppaa jäämään 70-80% koska tarvitsisi lähelle 15V nousevaa latausta. Täten sitä pyörittely varaa ei ole juurikaan ylimääräista 55Ah:lla hehkutusten jälkeen jos akku ei ole lähtökohtaisesti täynnä tai edes melkein täynnä. Nämähän tuskailevat tämän asian kanssa tuolla Britteinsaarillakin ja ne ei tiedä kylmäkäynnistyksestä mitään.

Eli jos auto saa pakkasilla lyhyttä ajoa niin lataus ei ehdi varaamaan akkua edes normaali akulla täyteen. AGM taas ei täyty muuten vaan vaikka ottaisikin sitä virtaa vastaan aikaisemmin ja tehokkaammin. Näissä tuppaa akut sitten olemaan parin vuoden akkuja huonosta pidosta johtuen ts. alilataus liian monta kertaa. Hyvin ylläpidettynä sitten kestää. Voi tarkoittaa kovemmilla pakkasilla, ajotottumuksista riippuen toki, viikottaista lataamista akkulaturilla.

Mulla toisaalta on ollut hehkutuksessa puutteita ties kuinka pitkään (ainakin talvesta 2019), mahdollisesti pitempäänkin. Talvet kun eivät ole olleet veljiä keskenään niin aina ei ole sitten ollut niin selvää. Nyt pitäisi tuon puolen olla kunnossa niin mielenkiinnolla odottelen taas tulevaa talvea. Pääsee akku helpommalla.
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#3

Viesti Kirjoittaja korgie »

Kiitos selvennyksestä. Kuvauksen perusteella jäin pohtimaan, että jos uusi akku olisi mallia samanlainen, niin tuoko se mitään lisäarvoa, jos jokatapauksessa perusongelma on tuo, että auton omalla laturilla ei lataa täyteen asti.

Tuo on nyt kaksi kertaa jouduttu apuvirralla käynnistämään. Viime kevättalvella pikkupakkasilla oli ajettu lyhyt muutaman kymmenen metrin siirto ja sammutettu sen jälkeen - seuraavaan käynnistykseen ei virta riittänyt. Nyt syysloman aikaan auto oli vajaan viikon ajamatta, ja sen jälkeen tarvitsi lisävirtaa käynnistyäkseen. Muuten on kyllä taas sen jälkeen startannut ongelmitta.

Ehkä toinen vaihtoehto apustarttibuusteri varalle mukaan? ;-D
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#4

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Mulla hajos Optiman keltakantinen toissatalvena vitoskoppasesta kun ajoin joka päivä n. 15km matkoja, alkoi valittamaan vikakoodilla alijännitettä. Laturi kyllä latas sen 14,5- 15V mutta matka oli sitten liika lyhyt näemmä pakkasilla. Kauheasti sitä optimaa kehutaan mutta yllätyin kuinka sekin voi mennä pimeäksi :lol:

Latasin sen täyteen myöhemmin ja kyllä se ottaa sähköä vastaan muttei kauaa pidä. Autossa on nyt uusi samanlainen, jännä tuo lataus vaan kun nyt on kesällä 14,5V ja talvella 13,5 - 14V :roll:
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#5

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Scotty KIlmer (YT) väittääkin Optimoiden tason laskeneen takavuosista. Ja taitaa olla oikeassa, vaikka joitakin juttuja katseleekin täysin Ameriikan perspektiivistä joskus. Toki lyijyakku, vaikka olisi laadukaskin AGM, kärsii aika pian toistuvasta alilatauksesta. Kyllä ne saa yhdessä talvessa pilalle.

Mitä sitten voisi tehdä? Voyagerin tapauksessa ainakin kannattaa pitää laadukasta apuvirtalähdettä mukana, vähintään 12-14 000 mAh kokoista. Saattaa päästää pälkähästä. Ei se auton akku kuitenkaan siitä tokene ennen kuin lämpiää ja ottaa taas latausta vastaan eikä ratkaise itse ongelmaa. Akkukin saattaa olla jo entinen tai vain enää kesäkäyttöön kelpaava.

Sitten voi myös heittää ilmansuodatinkotelon komeroon kevättä odottamaan ja väsätä tilalle paikan toiselle akulle. Mielellään saisivat olla keskenään yhtä suuret ja saman ikäiset, eli identtiset. Koska huonompi samassa piirissä oleva akku vetää sen paremmankin omalle tasolleen sitten. Siinä olisi käytettävissä tuplasti virtaa, mutta kyllähän sekin vaan siirtää vääjäämätöntä jos lataus ei ole riittävää johtuen liian vähästä ajamisesta. Ja tietenkin pitäisi värkätä jonkinlainen vapaavirtaussuodatin hässäkkä tilalle....

Mullahan on sitten taas 180Ah akku etupenkkien välissä, toki muista syistä. Ja pienempikin riittää. Siitä on aika helppoa vetää kaapelit ovi- tai ikkuna-aukosta tarvittaessa. Ehkä joskus satsaan siihen kaksoisakkureleeseen lisävirta ominaisuudella, ovat vaan hintavia.


Sitten se ehkä helpoin ja halvin: tarkkailkaa akkua! ja mitatkaa mitä sillä on jännitettä (pakkas)yön jälkeen, ei heti auto ajosta sammutettuna. Ei ole hyvä jos se on jatkuvasti alle 12,2 voltissa. Saisi olla mielellään 12,6-12,8V. 12,1V tarkoittaa jo sitä että varaus on 50% jonka alle se ei saisi lyijyakussa laskea (jollainen siis AGM-akkukin on). Laadukas akku hieman tuota kestää, huonompi ei kohta ota enää varausta vastaan. Virta ehkä menee kuitenkin vielä läpi. Ja pakkasyö syö helposti pari-kolme kymmenystä. Käynnistettäessä pitäisi pysyä yli 10,0V kun yleismittarin piuhat ovat akun napoihin kytketty. Ja jotenkin se sitten vaan olisi ladattava. Auton oma laturi on todella hyvä tähän hommaan, mutta pakkasessa kylmällä akulla se ei vaan onnistu. Aika nopeasti se akku kuitenkin lämpiää ajossa ja alkaa latautumaan jos kaikki komponentit muutoin ovat kunnossa. Kuitenkin pitäisi venyttää niitä ajoja mielellään vähintään puoleen tuntiin talvella niin saattaa sitten vielä käynnistyä seuraavanakin aamuna. Kotona lämpimässä akkulaturilla kestää mutta latautuu varmasti lämpimässä täyteen. Ja akkuhan latautuu sitten 0-80% nopeammin kuin mitä se viimeinen 20% ottaa aikaa, eli tässäkin tulee vastaan tämä täytenä pidon ongelma.

CRD Voyagerin tapauksessa pitää vaan hyväksyä ettei se akun käyttöikä ole välttämättä edes sitä neljää vuotta. Tai kolmea. Toki pidosta riippuen.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#6

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Kyllä se edellinen optima kesti kun ajoin 60km suuntaansa päivässä työmaalle, mutta se 15km oli liika lyhyt. Varmaan sen ja kovien pakkasten ansiosta mulla on ilmeisesti suuttimetkin nyt tukossa, käy välillä aika erikoisesti.. no eipä tänä päivänä enää mitään oo tehty kestämään aikaa.

Laturi mulla kyllä lämpenee vaikka välillä tuntuu ettei olis tarve edes ladata täysiä, en tiedä sitte onko ominaisuus vai vika kun suurimman osan ajasta lataa yli 14V. Joskus 15V. Jopa kesällä pitkän ajon päätteeksi.

Sitten taasen tuo kolmoskoppa 2,4L koneella lämpenee jo 5min ajon jälkeen normilämpöönsä, kopin lämpenemisessä luonnollisesti menee aikaa :roll: Yllättävän hyvä kone se on (kop kop). Laturi lataa siinä 13,3 - 14,5 välillä, kesällä joku 13.

Niin mullahan on tuo tupakansytyttimen jännitemittari aina kiinni, näyttää jännitteen aina paitsi virta pois.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#7

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Tuommoinen 15V kuulostaa mun korvaan aika korkealta ja jos vielä kunnollisen ajon lopussa lataa korkealla jänniteellä niin onkohan kaikki kunnossa laturissa...? Katsopa paljonko akun pitäisi painaa ja vertaa oman akkusi painoon. Ettei vaan ole päässyt kiehauttamaan nestettä höyrynä pihalle?
Ja kokeilitko suuttimien puhdistusainetta jo?
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#8

Viesti Kirjoittaja korgie »

Hei,

Lisäkysymys vielä.

Onko Voyagerissa jotain erityistä mitä pitää huomioida akun vaihdossa? Rupeaako orkkisradio huutelemaan koodia, jos on akku ollut irti?
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#9

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Kaveri jolla oli tällä palstalla samanlainen viitoskopan voyager kuin mulla sanoi samaa että akun saa vaihdettua itse, ei tuu herjauskoodeja. Vaihdoin oman akun, kaikki toimii normaalisti. Vaihdelaatikko tuntui että aloitti systeemit alusta että suosittelisin ajelemaan aluksi hissukseen jonkin aikaa että ehtii tottua.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#10

Viesti Kirjoittaja korgie »

Jops,

Tämä -06 on neloskoppanen. Vitoskoppa tais tulla vasta -08 vuosimalliin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa