Minä hyppäsin neloskopan ylitte tähän vitoseen, en tykkää nelosen ulkonäöstä
Kalliiksihan se on tullut, mutta syytän emäntää siitä. Tuskin mikään iso kone ja auto kestää jatkuvaa muutaman kilometrin lyhyttä ajoa 25 ja yli pakkasilla. Mutta kun vaimo sanoo että nyt asutaan tuolla ja nyt tuolla
Ensin hajosi vaihdelaatikko, teetin sen paikallisessa merkkiliikkeessä. Ja lootakorjaaja on tuttu, ajelee kiihdytyskisoja eli tuntee automaattilootat. Kallista tuo oli, mutta ajatuksena että pitää jälleenmyyntiarvonsa, ja en oo löytänyt vielä vastaavaa tila-autoa muilta merkeiltä. Pakumallit on erikseen.
Seuraavaksi suuttimet alkoi temppuilemaan. Sama homma, merkkiliike teki työn ja Boschin suuttimet paikalliselta dieselasiantuntijalta. En edes ole varma olisiko se dieselpaja saanut imutettua koodeja auton tietokoneelle kun se tuotti tuskaa merkkiliikkeellekkin.. tämä tosin johtui kuuleman mukaan asentajien koodivirheestä
Käyttävät ymmärtääkseni Starscania.
Ja nyt sitten tarttis vaihtaa takaiskarit, Nivomatit tottakai. Täytyis vaan keksiä rahat jostain
Negatiivisena puolena mainittakoon vero, mutta en näe sitä auton syynä vaan suomalaisena virkamies-typeryytenä. Vakuutus on myös korkea mutta otin heti parhaimman kun tätä nyt tulee ehkä pitkään pidettyä. Kulutus on maltillinen 7 maantiellä ja 9 kaupungissa. Lisäksi auto on iso ja kulmikas eli päätä on käänneltävä varsinkin peruutettaessa. Toki peruutuskamera on hyvä varsinkin jos asuu alueella missä on pientä väkeä.
Kitkarenkailla pärjää tosi hyvin, olen ymmärtänyt että paino tekee paljon niiden kanssa. Tosin nyt kolmen vuoden jälkeen pito on heikentynyt selvästi (Michelin)
Mutta ne positiiviset puolet, tämä on Limited:
- sähköherkkuja löytyy: sähköpeilit lämmityksellä, kuskin ja apukuskin nahkapenkit sähköllä, polkimien säätö sähköllä, molemmat liukuovet sähköllä samoin takaluukku (konepellin avauskin vois olla
), stow'n'go eli tilaa niin porukalle kuin tavaralle (keskellä mekaaninen ja takana sähköllä), navigaattori, dvd, hands-free, multimedia (800 biisiä joku imuttanut radiolle joista vasta kolmasosan kuunnellut. Tilaa olisi vielä kymmenkertaiselle määrälle), lämmönsäätö automatic eteen kahdelle ja taakse oma lisäksi takana omat säätönupikat, kattoluukku, vakkari, peruutustutka ja -näyttö, xenon-valot, etusumuvalot, kaukokeskuslukitus hälyllä luonnollisesti ja liukuovien ja takaluukun ohjaus sillä (perhekäytössä todella kätevä)
- todella mahtava ajaa pitkää ajoa, en osaa moittia enää nahkapenkkejä ja ovat helppo puhdistaa
- suurimman osan korjauksista pystyy tekemään itse, poislukien ehkä moottori mutta sehän on ikuinen. Ja tekstiä ja ohjeita löytyy jenkeiltä. Jälleenmyyntiarvoa jos hakee nii erikoisemmissa korjauksissa suosittelen käyttämään merkkiliikettä
- appcar diagFCA toimii näissä ja uudemmissa eikä ole hyötyyn nähden kallis
- catcar.info löytyy kaikki numerot osilla kuvineen, myös muita Chryslerin tuotteita on siellä
En tiedä kuinka ja miten paljon vitonen kisaa nelosen kanssa kun en sitä tunne, tietääkseni nelosessakin on ollut kaikenlaisia herkkuja optiona ainakin. Mutta ulkonäkö vaikutti eniten. Ja turvallisuus. Ja tietenkin se että suurimman osan auton osista saa jenkeistä jollei muualta, siellä nämä on edelleen suosiossa niinkuin tietysti suurin osa Chryslerin tuotteista, eri nimellä vain (Dodge Grand Caravan). VM-Motorin dieseliin onkin sitten vähän hankalempi löytää osaa mutta näkyypä tuota löytyvän ebaystä. Mielessä kyllä käynyt V6 mutta en tunne sen mainetta. Enkä muutenkaan luonnetta.