Sivu 1/2

#1

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2015 10:13 am
Kirjoittaja pja
Jooh,

Voyagerissa mittariston taustavalot ovat vähitellen palaneet (?), ja tällä hetkellä enää kierroslukumittarista saa selvää pimeälläkin...

Kyselisinkin nyt, että onko taustavalojen katoaminen kenellekään tuttu ilmiö? Jos on, niin minkälainen homma on vaihtaa niitä itse tai minkä verran vaihdattaminen korjaamolla kustantaa noin suunnilleen?

Kiitokset!

#2

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2015 12:01 pm
Kirjoittaja wc80
Älä vaan vie korjaamolle, jos ruuvari pysyy yhtään kädessä!!

Mittaristo on tosi helppo irrottaa ja lamput on heti siinä mittariston takalevyssä kiinni. Olikohan 8 ruuvia niin mittaristo on irti.

Lampuiksi vaikka näitä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/432620/B ... pari-12V2W
Autokeskus ottaa kuulemma 8€ yhdestä polttimosta ja sitten työt päälle.. Noi vaihtaa 20 minuutissa parkkipaikalla.

Miten se mittaristo irtoaa?
-Nosta rattiputken päältä musta suojalevy ylös. (lukitusnastalla kiinni, lähtee nostamalla kun vaan tempaisee vähän kovempaa)
-Nyt näet mittariston kehyksen alaruuvit. Yläruuvit näkyykin valmiiksi kun sopivasti katsoo sinne kehyksen yläosaan tai tunnustelee.
-Mittaristo on neljällä ruuvilla kiinni "kulmistaan".
-Sen jälkeen mittaristo vaan vetämällä irti ja lamppuja vaihtamaan.
-Voi sen mittariston johtoliittimenkin irrottaa jos haluaa niin on vähän paremmin tilaa vaihtaa lamppuja (lukitusvipu ensin toiseen asentoon, sitten painat kielestä ja vedät samalla)
-Ja käänteisesti läjään takaisin. ;)

Tossa nyt lyhykäisyydessään toi. Työkaluina siis ristipääruuvari. Nokkapihdeillä kääntelin lamppuja irti ekalla kerralla kun vähän tiukat ja kylmässä kun vaihdoin niin auttoi kummasti. Kyllä ne lähtee ihan sormivoimillakin jos ei kovin vilpoista ole.

#3

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2015 7:19 pm
Kirjoittaja Oldman
Tuossa yksi keskustelu:

topic156.html

Sinne linkitin myös videon, missä irroitellaan mittaristoa.

#4

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2015 7:30 pm
Kirjoittaja pja
Kiitokset vastauksista, vaikuttaa oikeasti hommalta joka olisi itse tehtävissä --> taidan yrittää. :)

#5

Lähetetty: Ma Maalis 30, 2015 10:22 pm
Kirjoittaja Ali Koo
Lainaan röyhkeästi ketjua ja kysyn, että mistä lähteä etsimään vikaa, kun mittarivalot ja keskikonsolin taustavalot eivät pala?
Irroitin mittariston polttimoiden tarkastusta varten ja olihan sielä muutama polttimo mustunut. Vaihdoin kokeeksi kolmeen alkuperäiseen kantaan uudet lasikantapolttimot ja kytkin mittariston takaisin. Vaihdetut polttimot eivät syttyneet, mutta ainakin yksi tai kaksi vanhaa mittariston polttimoa syttyi, sekä keskikonsolin valot. Hetken renkattuani ne kuitenkin sammuivat. Jossain vaiheessa mittarin neulat ajelivat edestakaisin ja matkamittarissa taisi olla joku virhekoodikin, jota en ehtinyt ottaa ylös. Saattaa olla, että trippinappi oli pohjassa, kun käänsin virrat päälle, eli silloinhan pitäisi kai tapahtua joku mittaristotesti?
Otin akun irti ja yritin tonkia sähkökeskuksen liittiimä, releitä ja sulakkeita. Tämän jälkeen mittarivalot taas paloivat tovin, kunnes hävisivät.
Akku on melko tuore, mutta huomasin, että se on vain 60Ah.

Mitenkäs ne PCI- tms/ym. -boksit pystyy testaamaan? Pystyykö tästä jotenkin lukemaan vikakoodeja?
Auto on 2001 3.3 sitä uudempaa korimallia.

#6

Lähetetty: Ti Maalis 31, 2015 10:53 am
Kirjoittaja wc80
Mä kyllä laittaisin ensimmäisenä oikeanlaisen akun kiinni. Nämä on kuulemma todella kranttuja akun kunnosta (varmaan myös siis akustakin) ja jos se on vähänkään huono, niin saattaa kaikenlaista ihmeellistä tapahtua tai jäädä tapahtumatta sähköissä.

-Mites muuten, toimiiko parkit? Tuli vaan mieleen että jos tässä onkin kyse ajovalokatkaisijasta, joka ei sytytä parkkeja ja JOS parkkien päälläolo ohjaa sisävaloja; nehän syttyy kun parkit kääntää päälle, mutta mistä se heräte tulee, niin sehän on toinen asia.. Näissä kun on toi ajovalokatkaisija huono. Mulla pätki ajovaloja taannoin kunnes katkaisijan vaihtamalla loppui pätkiminen toistaiseksi.

#7

Lähetetty: Ti Maalis 31, 2015 11:12 am
Kirjoittaja Ali Koo
Parkit mielestäni toimii. Ja tässä yksilössä ei ole ajovaloautomatiikkaa.

Jos tietäis, että missä karvassa mittariston takana pitäisi kulkea mittarivalojen virta, niin vois ihan kylmästi vetää uuden piuhan siihen vaikka valokatkaisijalta. Ja sama niille keskikonsolin valoille. Sähkölasien nappuloiden taustavalot kyllä palaa.

Mikä muuten on oikeanlainen akku? Manuaalista en tätä(kään) tietoa löytänyt. Ei löytynyt myöskään nestetilavuuksia.

#8

Lähetetty: Ti Maalis 31, 2015 11:41 am
Kirjoittaja Oldman
Onko siinä valokytkimen yhteydessä olevassa himmentimessä mitään eloa? Sehän sytyttää sisävalot yläasennossa ja siitä alaspäin himmentää mittarivaloja.

#9

Lähetetty: Ti Maalis 31, 2015 12:38 pm
Kirjoittaja Ali Koo
Se himmennin toimii ihan normaalisti.

#10

Lähetetty: Ti Maalis 31, 2015 4:51 pm
Kirjoittaja Oldman
Ali Koo kirjoitti:Se himmennin toimii ihan normaalisti.
Himmennin siis antaa oikean signaain BCM:lle silloinkin, kun mittarin valot eivät pala??

Mittarin valojen ohjaus toimii niin, että valokytkimen pinniltä 12 menee himmentimen signaali
BCM:n pinniin C5/30 ja BCM syöttää mittarin valoille säädetyn jännitteen pinnistä C4/12
ja mittaristossa se menee pinniin 1.

Edellä wc80:n vinkin otaisin todesta. Jos mittarin valot toimivat "master-resetin" jälkeen,
voi se hyvinkin viitata eo asioihin.

Vetokoukku-keskustelussa on linkki oskin.ru sivustolle. Service manualkin kannattaa ladata
ja opiskella, miten sitä hyödynnetään.