Vetokoukku, asennus

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#11

Viesti Kirjoittaja masiina »

on noi kyllä...mua jotenkin nolottaisi asiakkaalle kertoa noita hintoja :? lähes 10 000 markkaa vetokoukusta :?: :!: :lol:
juu,tiedän mut tulee väkisinkin vielä käänneltyä kun eurojen myötä menny kaikki hinnat vituralleen.
PR1
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2015 11:50 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 2,8 CRD

#12

Viesti Kirjoittaja PR1 »

Kysyin 2005/6 malliin asennettuna. 1000€ kiinteä ja 1500 irroitettava. Rääkätään ennemmin saman hintaista vanhaa vm 2000 poliisimondeota. Pysyy ATM omassa kunnossa. Taakse mahtuu pesukonetta ym kun ei kolmatta penkkiriviä.

Kovat oli hinnat, muutamasta paikasta kysyin. Koukun kans sais samalla talvella varmaan kärrynkin jossain vaiheessa merkkaamaan puskuriin..
J4RM0
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: To Loka 23, 2014 9:00 am
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2007
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: Touring

#13

Viesti Kirjoittaja J4RM0 »

No niin, koukku saapui vihdoin tänään. En ole ehtinyt vielä edes pakettia avaamaan, asennushommiin pääsen vasta ensi viikolla, mutta ei tuo ihan viikossa ehtinyt kuten sivuilla lupailtiin, ja osanetistä kyseltiin omituisia tarkentavia kysymyksiä (usa vai eu-mallin auto, 7 vai 9 paikkaa), mutta sikäli kun sisältö on se mitä on tilattu, ei suurempaa valittamista. Pääsiäinen vielä tuossa välissä joka sotki tavaraliikennettä. Koukku tuli suoraan Puolasta ja kotiovelle kuljetettuna.

Sen verran vielä hintatietoisille vinkkiä, että johtosarjan saa motonetistä alle kympillä 1.4m johdoilla jos haluaa viimeisetkin eurot nipistää hinnasta pois.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481220/V ... -naparasia
J4RM0
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: To Loka 23, 2014 9:00 am
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2007
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: Touring

#14

Viesti Kirjoittaja J4RM0 »

Nyt on koukku asennettu. Eihän se tietenkään mennyt ihan parissa tunnissa, mutta jos olis kunnon työkalut ja tilat niin ei varmaan olisi tarvinnut taistella läheskään niin paljon mitä nyt.

Asennus itsessään on aika yksinkertainen. Takapuskurin kate irti, kahdella ruuvilla luukun reunoista, kolme ruuvia molempien takarenkaiden pyöräkotelon reunassa, ja parkkitutkan alareunassa neljä painettavaa katekiinnikettä, sen jälkeen vähän repimistä ja puskurin kate on irti. Parkkitutkan liitin on samanlainen kuin kaikki muutkin auton liittimet, eli punainen klipsi auki ja painamalla irtoaa.

Kahden runkoputken sisään menee takaapäin takapuskurin sisään jäävä törmäyssuoja, joka on altapäin neljällä pultilla kiinni. Nämä pultit irti, törmäyssuoja pois ja koukun ripustus tilalle. Ongelmana oli nuo neljä pulttia, olivat ensinnäkin 18mm kannalla eli ei ollut kuin lenkkiavain, ja lisäksi olivat aivan julmetun tiukassa. Sopivan hylsyn kun kävin ostamassa, yksi lähti rengaspulttipyssyllä, yksi lähti pitkällä vipuvarrella käsin vääntämällä, yksi napsahti poikki, ja yksi piti vetää rälläkällä koska onnistuin lenkkiavaimella nylppäämään kannan pyöreäksi. Tähän ähellykseen meni ylimääräinen puoli vuorokautta hylsynhakureissuineen, mutta kuten todettua, eihän tuo oikeilla työkaluilla ja kunnon tiloissa olisi varmaan tuottanut mitään ongelmia. Onneksi oli sen verran väljää, että pultin nysät mahtuivat tulemaan ulos ilman poraamista tai runkoputkien rälläköimistä.

Koukun ripustin menikin sitten paikalleen ongelmitta, alapuolelta valmiista reijistä vain pultit (6 kpl) kiinni, puskurin kuori kate takaisin paikalleen, ja koukku paikalleen rautoihin. Johdot vedin samasta läpiviennistä mistä parkkitutkan johdotkin meni,ja rosvoliittimillä takavalojen johtosarjoihin kiinni, ei ongelmia. Johdot katsoin yleismittarilla takavalojen liittimistä ja etsin johtonipusta sopivan väriset, löytyy kätevästi suoraan kun irrottaa takaluukun lattian etureunan muovipaneelin. Se lähtee ihan repimällä irti.

Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen, eikä kaduta tippaakaan että otin tuon irrotettavan mallin. Koukun kun päästää irti, taakse ei näy mitään, myös pistoke jää puskurin katteen helman alle piiloon. Vararengas näkyy kokonaan, ennen kuin koukun paikan tai pistokkeen voi nähdä. Myös koukun irrotus ja kiinnitys on fiksusti toteutettu.

Koukku ja pistoke siis maksoi rahteineen noin 285 euroa ja 18mm hylsy oli 1,70 euroa, ja vaikka sitä aikaa nyt muutama tunti vierähtikin, niin ihan hyville tienisteille tuossa kuitenkin pääsee kun itse tekee. En edes nostanut auton perää ylös, joten asennus "onnistuu" vaikka pihalla, tosin toivoa sopii ettei pultit ole yhtä jumissa mitä minulla. Ei auttanut vaikka yön yli muhi crc:t jotka sain myös sisäpuolelle ruiskutettua runkopalkissa olevasta aukosta.

Koukun ollessa paikallaan parkkitutka huutaa tasasta huutoa kun pakki on päällä, joten siinäkin mielessä irrotettava koukku oli ainoa oikea valinta. Myöskään puskurin katteeseen ei tarvinnut tehdä reikiä, tosin jos pistokkeen haluaa näkyville niin voi olla että alareunasta joutuu vähän vuolemaan, mutta sekään ei pitäisi olla tekemätön paikka. Itse tarvitsen koukkua niin harvoin, että parempi kun ei näy mitään, ja kopeloin sitten sen kaksi kertaa kesässä pistoketta kun satun tarvitsemaan.

Olen kaikin puolin tyytyväinen, ja suosittelen osanetti-verkkokauppaa sekä Steinhof-koukkuja kaikille. Koukku vaikuttaa erittäin laadukkaalta ja mukana oli myös suomenkieliset ohjeet. Malli on siis Steinhof C-202/1 joka ainakin tähän minun pätkävojaan kävi.
Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 143
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

#15

Viesti Kirjoittaja Oldman »

Hyvä selostus asennuksesta!

Joku on tehnyt sellaisen ratkaisun, että on laittanut pistokkeen irrotettavaan koukkuun ja siitä pienen
kaapelinpätkän ja toisen liittimen. Näin koukun laiton jälkeen vaikkapa tallissa, on perävaunun kytkeminen
ja irti otto helppoa, eikä ole vaaraa, että perävaunun kaapeli tulee liian kireälle. Tuota ratkaisua jos vähän
kehittelisi, niin piiloon voisi laittaa jonkin oikeasti laadukkaan ja tiiviin liittimen, niin säilyisi sekin siistinä ja
olisi aina kontaktit puhtaat. Takasumarin syötön kierrättäminen pistokkeen kautta olisi sitten vähän
haastavampi ratkaista, mutta se lienee muutenkin vähän kyseenalaista, kun tästä seuraa aina potentiaalinen
vikapaikka takasumarille. Minusta parempi on, kun antaa takasumarin palaa sekä autossa, että perävaunussa,
jos sitä ylipäätään käyttää, ja laittaa vaikka releen syöttöön, jos pelkää, ettei alkuperäinen riitä molempien
syöttöön.
Viimeksi muokannut Oldman, Pe Huhti 24, 2015 9:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tossmi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 14
Liittynyt: To Huhti 09, 2015 7:08 pm

#16

Viesti Kirjoittaja tossmi »

Grand Voyager RT, kiinteä Kovil koukku. Asennettuna Koukkupaja Tampere 470€. 2 tuntia kesti asennus. Parkkitutka huutaa jos nupin suoja vinossa. Johtosarja asennettu "perinteisesti", eli ilm liitetty takavaloihin. On ainakin toistaiseksi pelannut hyvin.
J4RM0
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: To Loka 23, 2014 9:00 am
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2007
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: Touring

#17

Viesti Kirjoittaja J4RM0 »

Niin tosiaan, lueskelin nyt tarkemmin vasta jälkikäteen noista koukun sähköistä, ja ilmeisesti joissakin autoissa ei onnistu rosvoliittimillä nuo kärryn valot CAN-väylästä johtuen. En ajatellut sen tarkemmin kun noita kytkin, otin maan auton rungosta ja yleismittarilla hain takavalojen pistokkeesta sen mihin kulloinkin tuli virta, eli siis vilkut ja tasainen valo ja jarru. Sumuvaloa en kytkenyt lainkaan. Vojageri ei ainakaan minulla ilmoittele palaneista polttimoista, ja kärryn valot sekä vilkut pelasivat normaalisti kun pikaisesti testasin, joten en nyt osaa sanoa että miten oikein tai väärin nuo tekemäni kytkennät ovat, mutta kunhan toimivat niin olen tyytyväinen.

Ei tiedolla, ei taidolla, vaan tuurilla. ;-)
Pasti
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 83
Liittynyt: To Syys 25, 2014 7:40 am
Merkki: Mopar

#18

Viesti Kirjoittaja Pasti »

Korvaako kasko jos auto palaa rosvoliittimillä tehtyjen liitosten takia?
GMC Suburban 6.5TD -95
Chrysler Neon -00
Chrysler Voyager -06
1tumppi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2015 11:57 pm
Merkki: chrysler
Malli: Town & Country
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3,8
Varustetaso: Touring

#19

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Kiitokset J4RMOlle hyvästä ohjeesta! :D

Eroa minun auton asennukseen oli että se entinen puskuri oli kuudella pultilla kiinni, etummaiset 4pulttia 18mm hylsyllä avattavia ja takana lehtijousien taka kiinnikkeen kohdalla 2kpl 15mm hylsyllä avattavat pultit. Olisko syy se että J4RMOlla on pätkä malli ja minulla pitkä.

Pultit kieltämättä oli tiukassa mutta mulla kaikki lähti ehjänä. Minä tilasin myös osanetistä kiinteen koukun (koukun tulo kesti varmaan 5 viikkoo, eli ei kiireisille) ja Biltemasta hain normi sähkösarjan. Luulin että puskuria joutuu enemmälti leikkaamaan mutta ilokseni riitti vaan puskurin alta pala muovia pois niin ettei koloa tullut ollenkaan näkyville.

Koukku tuli tosi halvaks. Osa tuli kotiovelle 131€ (stow n go) ja 10€ bilteman johtosaja + pullo viscyä. :D
Asennukseen meni se n.2,5 tuntia, Voi tehdä "parkkiksella", itse ajoin takapään 30cm korkeille rampeille, tilaa silloin oli tosi hyvin puuhastella.
Sähköistä sen verran että laitoin perinteisen 7-napa mallin, haen biltemasta adapterin siihen 13 napaiselle, pytyy sitten molempia tarvittaessa käyttää. "Reservi" johdon rosvosin taka tupakansytyttimestä. Mulla on itse laittama peruutustutka 4 anturilla, onneksi sattui olemaan semmoisilla väleillä ettei tutka reagoi koukkuun. :D
Pasti
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 83
Liittynyt: To Syys 25, 2014 7:40 am
Merkki: Mopar

#20

Viesti Kirjoittaja Pasti »

Mistä saa halvimmalla -06 Voyaakkeriin vetokoukun irroitettavalla koukulla ja ilman johtosarjaa?
GMC Suburban 6.5TD -95
Chrysler Neon -00
Chrysler Voyager -06
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 1 vierailija