Sivu 1/2

#1

Lähetetty: Pe Huhti 10, 2015 11:22 pm
Kirjoittaja Juikkis
Eli, kun koneesta kuuluu nakutus ainoastaan pintakaasulla? Eli tasainen vauhti (20km/h->) niin naputus alkaa ja jos vähänkin painaa/nostaa kaasua niin naputus loppuu? Ääni kuulostaa ihan venttiililtä, mutta tuo käyttäytyminen ei käy järkeen.. Käsittääkseni tuossa on hydrauliset venttiilin säätimet ja öljyillä ajettu jo 10tkm. Öljyt ja suodatin on jo ostettu, vaihdan lähipäivänä jahka sää sen sallii.

#2

Lähetetty: Pe Huhti 10, 2015 11:38 pm
Kirjoittaja Oldman
Voyagerista ilmeisesti on kysymys, kun tälle osastolle olet kirjoitellut, mutta vuosimalli ja tiedot
moottorista täytyisi tuollaiseen kysymykseen liittää...

#3

Lähetetty: La Huhti 11, 2015 2:07 pm
Kirjoittaja Juikkis
Aivan, -98 2.4i voyager tosiaan kyseessä, 380 tkm mittarissa.

#4

Lähetetty: La Huhti 11, 2015 5:01 pm
Kirjoittaja masiina
tuli tuosta mieleen että mikähän mulla 3.3 automaatti vojassa joskus pitkän ajon jälkeen "rohisee"?eli kun ajan vaikka pihaan ja kone kuumana,pitkä lenkki tehty ja tyhjäkäynnilla vaihde päällä,kuuluu koneesta(ilmeisesti)sellanen rohina...jakopää?apulaitteet?kylmänä ja lyhyillä ajoilla ei mitään :roll: raksutus on sellaista aaltoilevaa tyhjäkäyntiä myötäilevää,vaeltavaa.kuuluu parhaiten paikallaan vaihde päällä,kun laittaa vapaalle/parkille tai nostaa kierroksia ei kuulu niin kovaa :?:

#5

Lähetetty: La Huhti 11, 2015 10:46 pm
Kirjoittaja Oldman
Mulla oli 3.3:ssa sellainen ylimääräinen ääni, mihin kiinnitin huomiota aina viimeisillä sadoilla metreillä
ennen pihaan ajoa. Meille tultaessa on suht jyrkkä mäki, joka ajetaan aina hiljaa. Muulloin en kiinnittä-
nyt asiaan huomiota. "Meisselistetoskoopilla" paikainsin vian lähteen laturiin ja kun laturi oli irti, vika
tarkentui hihnapyörän vapaakytkimeen. Tulkitsen niin, että kun ajon lopussa akku on täynnä, ei laturi
ota paljonkaan voimaa moniurahihansta ja silloin vapaakytkimen väjyys pääsee aiheuttamaan
äänen. Suuremmilla kierroksilla muu meteli ja hihnan nopeus poistavat ilmiön. Laturin uusin suosiolla,
vaikka maailmalta pelkän vapaakytkimenkin saa hankittua ja laturikorjaajilla on erikoistyökalut sen
vaihtoon.

#6

Lähetetty: Su Huhti 12, 2015 12:58 pm
Kirjoittaja masiina
hmm...mielenkiintoista.eli siis mitä vapaakytkintä tarkoitat?onko laturissa vai hihnojen pyöritettävänä?sen tiedän että ohjainrullassa on pieni väljä,mutta tosiaan kun ääni kuuluu vain pitkän,"rankan" ajon jälkeen... jos johtuisi ohjainrullasta tai kiristimestä ääni kuuluisi varmaan kokoajan.kiristin oli hihnaa vaihdettaessa hiukan jäykkä,mutta kun venkslasi sitä ees taas lenkkiavaimella,kyllä se pelaa,ja laakeri ok.siinä yhteydessä huomasin ohjainrullan pienen väljän,mutta se menee kyllä vaihtoon seuraavan hihnan kanssa.

#7

Lähetetty: Su Huhti 12, 2015 2:24 pm
Kirjoittaja Oldman
Laturin akselilla oleva moniurahihnan hihnapyörä ei ole "yhtä puuta" akselin kanssa, vaan siinä
on vapaakytkin, joka välitttää voiman vain hihnasta laturiin päin, mutta ei toisinpäin. Näin jos
moottorin kierrokset äkisti putoavat, ei laturin "huimamassa" pyri pyörittämään hihnaa, vaan
laturi saa pudottaa kierroksensa omia aikojaan. En oikein bensamooottorissa pidä tätä välttä-
mättömänä, mutta sellainen tässäkin tapauksessa on laitettu. Kaipa ne suunnittelijat ovat
sen tarpeelliseksi miettineet :) .Jos otat hihnan pois laturilta ja pyöritettelet hihnapyörästä
edestakaisin, huomaat miten se toimii. Samalla pystyt kokeilemaan onko siinä välystä tai
antaako ääntä. Ääntä voi olla hankala todentaa käsin, kun pyörimisnopeutta ei saa juuri
lainkaan.

Laita Googleen haku 'laturin vapaakytkin' ja ota kuvahaun puolelta kuvia, niin ehkä nekin
selventävät vapaakytkimen olemusta.

#8

Lähetetty: Su Huhti 12, 2015 7:14 pm
Kirjoittaja masiina
no tuo kuvaa hyvin ääntä:muuttuu "dieseliksi" :lol: eli toden näköisesti se on se vapaakytkin.voiko sillä nyt vaan ajella niin kauan kun se kestää,vai onko se ominaisuus mikä ei haittaa?voiko sen siis erikseen vaihtaa,ettei tarvi toimivaa laturia vaihtaa?

#9

Lähetetty: Su Huhti 12, 2015 9:12 pm
Kirjoittaja Oldman
Se kannattaa muistaa, että vapaakytkimen vaihto ei onnistu ilman erikoistyökaluja. Jos siis joutuu
vaihdattamaan kytkimen jossakin, voi olla että säästö suhteessa koko laturin uusimiseen jää
minimaaliseksi ja kuitenkin on edelleen vanha laturi.

Minä en ääntä kauan kuunnellut sen jälkeen, kun sen lähde selvisi. Kuuluisan lain tekijän lakien
mukaan totaalinen hajoaminen olisi kuitenkin tapahtunut joskus kesälomareissulla keskellä ei
mitään ja kun sama käyttölaitehihna pyörittää myös vesipumppua, loppuu matkanteko siihen,
kun vapaakytkin sanoo sopimuksensa irti.

#10

Lähetetty: Ma Huhti 13, 2015 2:53 pm
Kirjoittaja masiina
eipä tuo vaikee homma olis vaihtaa kun ois vaan työkalu,tässä video:loppupuolella näkyy.

https://www.youtube.com/watch?v=hrFcPqZuO3A

ukon lincolniin kun vaihdettiin ohjaustehostimen pumppu,piti hihnapyörä siirtää vanhasta ulosvetäjällä,joka toimi samalla "sisään"vetäjänä paikalle laitettaessa.sain yhdeltä pajalta vuokrattua vkl.20 eurolla vetäjän ;) tässä kohtaa tulee tää mun paska palkka taas esiin,kaikkea pitää soveltaa,ei ole heittää 200euroa laturiin tosta vaan :mrgreen: laturi toimii kummiskin muuten loistavasti,olis sääli viskaa menemään/antaa vaihdossa liikkeeseen jopparille joka laittaa sen rahoiksi :lol: