Etujarrut, laahaus

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
J4RM0
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: To Loka 23, 2014 9:00 am
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2007
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: Touring

#1

Viesti Kirjoittaja J4RM0 »

Kirjoittelin jo aikaisemmin, miten katsastuksessa huomautti kuskinpuolen etujarrun laahauksesta. On myös talven aikana välillä sytytellyt abs-varoitusvaloa, ja kurakeleillä on ollut selkeästi havaittavissa myös ajossa miten jarru laahaa, myös pysähdyttyä on lämmöstä voinut päätellä että koville on ottanut. Välillä käynnissä ollessa tuntuu myös että poljin menee normaalia syvemmälle ja jopa pohjaan, mutta auto sammutettuna saa pumpattua polkimen kovaksi.

Noooooh, nyt sitten renkaita vaihtaessa otin nuo auki, ja totesin että viime vuonna vaihdetuista jarrupaloista kuskinpuolen sisempi pala, sylinteriä vasten, on kulunut niin että ehkä kolme milliä jäljellä, kun muut on käytännössä uudenveroiset. Yritin herkistellä noita, mutta sylinteri ei mene pohjaan vaikka puristimella yritin ruuvata, niin että puristin taipui mutkalle. Jarruttaa kyllä kun poljinta painaa, ja palautuu vähän matkaa puristimella, mutta ei lähellekään pohjaan.

Olisko ideoita, vai pistänkö uutta tilaukseen?
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#2

Viesti Kirjoittaja masiina »

tiivisteet jo niin koppurat ettei mäntä palaudu,tai sitten jäänyt joku metalli knölli sinne väliin.veikkaisin tiivisteitä.itsellä sama homma molemmissa etujarruissa+toisessa takajarrussa,kerran jumittanut jokainen sillai että savu vaan noussut.mäntä/tiiviste sarjoja saa noihin kohtuu hintaan,mutta itsellä aikomus vaihtaa satulat kokonaan,koska esim.latviasta/jenkeistä niitä saa tehdaskorjattuna "edukkaasti"suhteessa korjaussarjoihin,sekin vielä että toimiiko kunnolla senkään jälkeen kun on tiivisteet/männät vaihdettu.ja jos sulla vaan toinen puoli lagii niin suosittelen koko satulan uusimista,säästät levyssä ja paloissa sen hinnan.kävipä kerran ukon lincolnin kans sillai että etusatulat totaalisen jumissa,pyörät lukossa.satulat korjaamolle,lasku 200e.satulat kiinni ja sama laulu jatkui :lol: no siinä vaiheessa vasta tajusin kääntyä ebayn puoleen,uudet satulat bolt on valmiina about 110e posteineen.... :shock: annoin pajalle palautetta ja kerroin vähän hinnoista niin oli pikkasen ihmeissään :mrgreen:
diiseli
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:38 pm
Merkki: chrysler
Malli: gv
Vuosimalli: 1999
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: se

#3

Viesti Kirjoittaja diiseli »

näissähän (ainaskin vanhemmissa, niinku mulla) on männät jotain ihme bakeliittia, mikä tuppaa turpoomaan ajan kuluessa.
täys remppaa suosittelen minäkin, levyt (jos on ottaneet kipeetä), palat, ja jos ei koko satulat, niin vähintäänkin uudet tiivisteet ja teräksiset männät.
ite tein justiinsa viimevuonna eteen ja taakse. kyllä kannatti.
osia on hyvin saatavilla suomesta ja ulkomailta kukkaron mukaan.
J4RM0
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: To Loka 23, 2014 9:00 am
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2007
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: Touring

#4

Viesti Kirjoittaja J4RM0 »

Juu samaan lopputulokseen tulin itsekin, että kaipa nuo on nyt rempattava kaikki. On kyllä ihme paskoja. En viitsi alkaa noita valurautaosia tilaamaan, tuleepahan tutuksi tuonkin sielunelämä kun purkaa sen atomeiksi ja vaihtaa kuluneet osat. Levyt näyttää olevan kunnossa joten niitäkään en ala vaihtamaan, joten hyvällä tuurilla tästäkin remontista selvitään muutaman kympin kustannuksilla. Löin tuon nyt vanhoilla osilla kasaan kun pakko saada auto käyttöön, mutta uudet osat menee kyllä tilaukseen heti kun ehdin selvitellä että mistä ne kannattaa tilata. Rockautossa ei taida olla kuin noita bakeliittipaskoja (phenolic?) joten täytyy varmaan katsella ebaysta.
Vuppe
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 93
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 5:13 pm

#5

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Kyllä niillä uusilla pakeliittipaskoillakin 10 v ajaa. Siinä ajassa on jo teräksiset ruosteessa. Suo siellä, vetelä täällä. :D
diiseli
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:38 pm
Merkki: chrysler
Malli: gv
Vuosimalli: 1999
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: se

#6

Viesti Kirjoittaja diiseli »

varmaan ajaakin juu, sen minkä koko härveli kestää.. suomesta osat hankkineena, ei noita pakeliittisia ollu edes tarjolla, niin oli pakko tyytyy rautaisiin :shock:
wc80
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:52 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8
Varustetaso: Touring

#7

Viesti Kirjoittaja wc80 »

Ihan vaan lisäkysymys, varmaan olet jo kokeillutkin tämän vaikket siitä maininnutkaan erikseen (täytyyhän porukka pitää jännityksessä ;)):
Painuuko mäntä pohjaan jos avaat ilmausruuvia? Jos painuu niin jarruletkussa todennäköisesti vika.
ihka
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Joulu 19, 2014 5:22 am

#8

Viesti Kirjoittaja ihka »

Miten jarruletku voi vioittua niin että antaa painetta vain toiseen suuntaan ;) ?

Männät ne noista jumii ja ennenkaikkea liukutapit.

Mulla savusi jarrut liukujen hirttämisen takia :(
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#9

Viesti Kirjoittaja masiina »

ihka kirjoitti:Miten jarruletku voi vioittua niin että antaa painetta vain toiseen suuntaan ;) ?

Männät ne noista jumii ja ennenkaikkea liukutapit.

Mulla savusi jarrut liukujen hirttämisen takia :(

noihin korjaussarjoihin taitaa vissiin yleensä sisältyä ne liukutappien kumit myös?onko liukutapeissa joku pinnoite vai saako vanhat hiomalla/rasvaamalla kondikseen?aina kun jarrut ollut irti olen hierassu vähä hiekkapaperilla ja rasvannut,mut tuli vaan mieleen että onks niissä joku pinta mikä ei saisi rikkoontua?
Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 143
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

#10

Viesti Kirjoittaja Oldman »

ihka kirjoitti:Miten jarruletku voi vioittua niin että antaa painetta vain toiseen suuntaan ;) ?

(
Jarruletkun kumi voi haurastua siten, että ikäänkuin turpoaa umpeen. Jarrua painettaessa
on nesteessä suurempi paine, kuin männän palautuessa. Palautusvaiheessahan ei mikään
varsinaisesti muodosta painetta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 1 vierailija