Voyager -07 2.8 CRD automaattivaihteisto vikaa
#1
Voyagerin vaihteisto (A604 41TE siis) päätti tässä eräänä päivänä pihasta liikkeelle lähtiessä pompauttaa/hyppyyttää autoa oikein reippaasti - vähän kuin manuaalivaihteisella lähtisi liian pienillä kierroksilla kytkimen nopean noston kera. Auto siis kirjaimellisesti hypähti ajosuuntaan useamman kerran. Ensimmäiseksi autoa liikutettiin siis taaksepäin ja tapahtuman jälkeen myös eteenpäin ja sama tapahtui silloinkin. Auto kuitenkin pienen matkan jälkeen alkoi kulkemaan taas normaalisti. Pari päivää meni ihan normaalisti joskin ykkösvaihteella liikkuessa kuului hienoinen metallinen kahina, aivan kuin jarru laahaisi hieman jarrulevyyn joka loppui kun vaihteisto vaihtoi kakkosvaihteen.
Tiesin ettei tuo ole normaalia ja aloin seuraamaan öljyjen väriä mittatikussa ja tietysti sieltä alkaa muutamien päivien jälkeen nousemaan aivan hienoa harmaata metallihilettä Varasinpa siis Autokeskuksen vianhakuun ajan jos jotain selvittävät.
Ennenkuin vaihteiston öljypohjaa avattiin huollossa, mekaanikko oli todennut saman, eli ääntä kuuluu vaihteistosta. Tässä vaiheessa tarjottiin tehdaskorjattua vaihteistoa hinnalla 4900 eur + työt joten se ei minulle oikein käynyt auton ikään ja ajomäärään nähden (noin 217 000 km) eikä huolto sitä oikein kovin hanakasti edes tarjonnut samasta syystä . Päädyttiin siihen, että vaihdetaan öljyt ja suodatin (vanhoilla öljyillä oli ajettu noin 9000 km) niin näkee samalla onko öljypohjassa ylimääräistä roinaa. Ja sitähän oli - jokin metalliosa irronnut ja murskautunut pieniksi palasiksi ja lastuiksi. Siitä ei pystynyt sanomaan mikä osa oli kyseessä.
Tällä hetkellä vaihteiston ääntäminen on muuttunut jo erittäin kuuluvaksi; ykkös ja kakkosvaihteen vaihdon aikana sekä momentinmuuntimen lukkiutuessa kuuluu sellainen ääni jota on vaikea kuvailla. Parhaiten kuvannee sellainen, että metallivaijeria vedetään kovaa vauhtia metallisen reijän läpi ja vaijeri hankaa reijän reunoihin. Kakkos-kolmos-nelos vaihteiden vaihdoissa ei ole mitään erikoista ja kaikki vaihteet pysyy päällä ja veto on normaali. Kaksi kertaa moottoritiellä tehnyt sen, että yli 100 km/h vauhdissa alkaa kova tärinä joka ei lopu kunnolla kuin 60 km/h nopeudessa.
Nyt auto seissyt lähinnä pihassa ja ajot hoidettu kakkosautolla.
Oma arvaukseni vian aiheuttajaksi olisi, että jostakin hammaspyörästä tms. lähtenyt palanen irti, jäänyt toisten hammaspyörien väliin ja liikkeelle lähtiessä on väkisin mennyt hammaspyörien välistä muutaman kerran (hyppyytykset alussa). Mutta tämä "vaijeriääni" on sitten vaikeampi minun kohdistaa mikä se voisi olla koska se kuluu 1-2 vaihteen vaihdon aikana sekä silloin kun momentinmuunnin lukkiutuu. Kolmantena ihmetyksenä myöhemmin alkanut tärinä, ehkä jokin tukilaakeri pettämässä tms.
Olen koettanut etsiä mm. usa:sta kokonaista vaihteistoa mutta toistaiseksi ei ole onnistanut. Yhteen paikkaan lähetin sähköpostia mutta viesti tulee takaisin virheilmoituksen kera parin päivän jälkeen. Toisenkin paikan löysin, mutta tarkempi tutkimus paljasti, että myyjä on todennäköisesti huijari (useampi samantyylinen liike joissa kaikissa sama osoite). Seuraava vaihtoehto olisi pudottaa vaihteisto pois alta ja ottaa se tutkimuksen alle hallissa. Mitäänhän en siinä häviä koska nykyiselläkään ei juurikaan voi ajaa kun ei tiedä koska se pettää tienpäällä kokonaan. Vaihteistokorjaamot yms. pois suljen toistaiseksi, paras vaihtoehto olisi löytää kunnostettu vaihteisto jonka vaihtaa tilalle - tämähän kait taitaa aika yleinen vaihteistomalli olla ja vikaherkkä (ebay:ssa ainakin paljon osia tähän malliin).
Ajatuksia, kommentteja, ehdotuksia tähän vuodatukseen !
Tiesin ettei tuo ole normaalia ja aloin seuraamaan öljyjen väriä mittatikussa ja tietysti sieltä alkaa muutamien päivien jälkeen nousemaan aivan hienoa harmaata metallihilettä Varasinpa siis Autokeskuksen vianhakuun ajan jos jotain selvittävät.
Ennenkuin vaihteiston öljypohjaa avattiin huollossa, mekaanikko oli todennut saman, eli ääntä kuuluu vaihteistosta. Tässä vaiheessa tarjottiin tehdaskorjattua vaihteistoa hinnalla 4900 eur + työt joten se ei minulle oikein käynyt auton ikään ja ajomäärään nähden (noin 217 000 km) eikä huolto sitä oikein kovin hanakasti edes tarjonnut samasta syystä . Päädyttiin siihen, että vaihdetaan öljyt ja suodatin (vanhoilla öljyillä oli ajettu noin 9000 km) niin näkee samalla onko öljypohjassa ylimääräistä roinaa. Ja sitähän oli - jokin metalliosa irronnut ja murskautunut pieniksi palasiksi ja lastuiksi. Siitä ei pystynyt sanomaan mikä osa oli kyseessä.
Tällä hetkellä vaihteiston ääntäminen on muuttunut jo erittäin kuuluvaksi; ykkös ja kakkosvaihteen vaihdon aikana sekä momentinmuuntimen lukkiutuessa kuuluu sellainen ääni jota on vaikea kuvailla. Parhaiten kuvannee sellainen, että metallivaijeria vedetään kovaa vauhtia metallisen reijän läpi ja vaijeri hankaa reijän reunoihin. Kakkos-kolmos-nelos vaihteiden vaihdoissa ei ole mitään erikoista ja kaikki vaihteet pysyy päällä ja veto on normaali. Kaksi kertaa moottoritiellä tehnyt sen, että yli 100 km/h vauhdissa alkaa kova tärinä joka ei lopu kunnolla kuin 60 km/h nopeudessa.
Nyt auto seissyt lähinnä pihassa ja ajot hoidettu kakkosautolla.
Oma arvaukseni vian aiheuttajaksi olisi, että jostakin hammaspyörästä tms. lähtenyt palanen irti, jäänyt toisten hammaspyörien väliin ja liikkeelle lähtiessä on väkisin mennyt hammaspyörien välistä muutaman kerran (hyppyytykset alussa). Mutta tämä "vaijeriääni" on sitten vaikeampi minun kohdistaa mikä se voisi olla koska se kuluu 1-2 vaihteen vaihdon aikana sekä silloin kun momentinmuunnin lukkiutuu. Kolmantena ihmetyksenä myöhemmin alkanut tärinä, ehkä jokin tukilaakeri pettämässä tms.
Olen koettanut etsiä mm. usa:sta kokonaista vaihteistoa mutta toistaiseksi ei ole onnistanut. Yhteen paikkaan lähetin sähköpostia mutta viesti tulee takaisin virheilmoituksen kera parin päivän jälkeen. Toisenkin paikan löysin, mutta tarkempi tutkimus paljasti, että myyjä on todennäköisesti huijari (useampi samantyylinen liike joissa kaikissa sama osoite). Seuraava vaihtoehto olisi pudottaa vaihteisto pois alta ja ottaa se tutkimuksen alle hallissa. Mitäänhän en siinä häviä koska nykyiselläkään ei juurikaan voi ajaa kun ei tiedä koska se pettää tienpäällä kokonaan. Vaihteistokorjaamot yms. pois suljen toistaiseksi, paras vaihtoehto olisi löytää kunnostettu vaihteisto jonka vaihtaa tilalle - tämähän kait taitaa aika yleinen vaihteistomalli olla ja vikaherkkä (ebay:ssa ainakin paljon osia tähän malliin).
Ajatuksia, kommentteja, ehdotuksia tähän vuodatukseen !
-
- CCoF-Addikti
- Viestit: 159
- Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Town&Country
- Vuosimalli: 2003
- Iskutilavuus: 3.3
#2
Purkaamolta sitten laatikko tilalle.
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 352
- Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2003
- Iskutilavuus: 3,3
- Varustetaso: Limited
#3
laakeri hajonnut ja tullut planeettapyörästön välistä alas öljypohjaan, nyt puuttuu yksi laakeri paketista..
liikaa välystä->kohta luistaa paikat
Tämä siis villi veikkaus
liikaa välystä->kohta luistaa paikat
Tämä siis villi veikkaus
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
#4
Laitetaanpa tähän kuva jonka mekaanikko oli ottanut niistä murusista öljypohjalla:
http://aijaa.com/hI9PIp
Eli silpuksi meni ja lieneekö tuossa edes kaikki. Pitänee varmaan mielenkiinnosta irrottaa vaihteisto ja avata se jossei muuta keksi. Tällä hetkellä ajot hoituu Citroen Berlingolla, mutta on "lievästi" kapea takapenkiltään kun pitää olla kaksi lastenistuinta ja nyt uusimpana vielä turvakaukalo kolmannelle - eli ihan mukavaan aikaan vaihteisto petti.
Se vain ihmetyttää tuossa kun se ääni kuuluu 1-2 vaihteen vaihdossa ja silloin kun momentinmuunnin lukkiutuu viimeisen vaihteen jälkeen. Ääni kuuluu pidempään muuntimen lukkiutuessa joskin sitä kuulumisaikaa saa lyhennettyä kun kaasua nostaa sillä hetkellä
http://aijaa.com/hI9PIp
Eli silpuksi meni ja lieneekö tuossa edes kaikki. Pitänee varmaan mielenkiinnosta irrottaa vaihteisto ja avata se jossei muuta keksi. Tällä hetkellä ajot hoituu Citroen Berlingolla, mutta on "lievästi" kapea takapenkiltään kun pitää olla kaksi lastenistuinta ja nyt uusimpana vielä turvakaukalo kolmannelle - eli ihan mukavaan aikaan vaihteisto petti.
Se vain ihmetyttää tuossa kun se ääni kuuluu 1-2 vaihteen vaihdossa ja silloin kun momentinmuunnin lukkiutuu viimeisen vaihteen jälkeen. Ääni kuuluu pidempään muuntimen lukkiutuessa joskin sitä kuulumisaikaa saa lyhennettyä kun kaasua nostaa sillä hetkellä
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 6:31 pm
- Merkki: wolkkari
- Malli: golf
- Vuosimalli: 2013
- Iskutilavuus: 2.0
#5
Laita viestiä tälläseen firmaan kun Recro as. Firma toimii Latviassa mutta sillä on Suomessa edustaja joten viestintä pelaa Suomeksi ongelmitta.
Kun kysyin samaan moiseen kulkimeen laatikkoa nii täysin korjatullle laatikolle tulee hintaa 1900€ ja vaihtotyö Oulussa maksaa noin 700€. Asennushinta sisältää laatikon pois oton ja paikalleen laiton ajokuntoon asti.
Linkki firman sivulle Recro As
Kun kysyin samaan moiseen kulkimeen laatikkoa nii täysin korjatullle laatikolle tulee hintaa 1900€ ja vaihtotyö Oulussa maksaa noin 700€. Asennushinta sisältää laatikon pois oton ja paikalleen laiton ajokuntoon asti.
Linkki firman sivulle Recro As
Viimeksi muokannut mahil, Ma Heinä 27, 2015 6:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wag golf
ex. Chrysler Voyager 2007 2.8CRD 220tkm
ex. Dodge Journey 2010 2,0CRD DCT 86tkm
ex. Chrysler Voyager 2002 2,5CRD 438tkm
ex. Chrysler Voyager 2007 2.8CRD 220tkm
ex. Dodge Journey 2010 2,0CRD DCT 86tkm
ex. Chrysler Voyager 2002 2,5CRD 438tkm
#6
mahil kirjoitti:Laita viestiä tälläseen firmaan kun Recro as. Firma toimii Latviassa mutta sillä on Suomessa edustaja joten viestintä pelaa Suomeksi ongelmitta.]
Kiitoksia tästä ! En ole omien etsintöjen aikana löytänytkään tätä, laittelin sähköpostia edustajalle kun heidän toimipiste aika lähellä minua.
#8
Hävisi sitten taannoin tuosta omastakin grandista pakki. Ei enää liikkunut siis taaksepäin, valitsi kyllä pykälän, mutta siinäpä nökötti. Oli kuin helkamalla ajelisi
Onneksi tästä lähistöltä löytyi tosiaan tuo jmgarage, ottivat vehkeen työnalle. Alkuun näytti, että olisi vain pakin pakat sileenä, niinkuin olikin. Sisällä vaan oli pahasti muutakin hajalla, planeettapyörästö yms, rattaita palasilla. Eteenpäin ajaessa tuota ei vain huomannut lainkaan. Tuli ilmi vasta, kun laatikko purettiin. Nyt on kuitenkin taas läjässä ja voi taas huoletta ajella *kop kop*. Voin kyllä suositella lämpimästi tuota jmgaragen porukkaa, hoitivat homman hienosti, eikä tarvinnut lähetellä laatikkoa minnekään!
Onneksi tästä lähistöltä löytyi tosiaan tuo jmgarage, ottivat vehkeen työnalle. Alkuun näytti, että olisi vain pakin pakat sileenä, niinkuin olikin. Sisällä vaan oli pahasti muutakin hajalla, planeettapyörästö yms, rattaita palasilla. Eteenpäin ajaessa tuota ei vain huomannut lainkaan. Tuli ilmi vasta, kun laatikko purettiin. Nyt on kuitenkin taas läjässä ja voi taas huoletta ajella *kop kop*. Voin kyllä suositella lämpimästi tuota jmgaragen porukkaa, hoitivat homman hienosti, eikä tarvinnut lähetellä laatikkoa minnekään!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 0 vierailijaa