#1
Lähetetty: Su Heinä 26, 2015 9:08 pm
Nokkapeltiäkin aukaisin eilen, tarkistaakseni kaikki öljyt sun muut ja putsatakseni moottoritilaa näin yleisesti; 10 vuotta hiekkatieajelua ei varmaan tee hyvää millekään autolle..
Kun siinä putsasin moottorimuovia, huomasin, että moottorin etuosa on tahmeana öljystä; oikeastaan sen, että mistä tämä öljy voisi olla peräisin, öljyisyyden olen huomannut ennenkin. Öljyä näytti tulleen (huohotin)putken päästä, jonka jälkeen on PCV-venttiili. (Laitan vaikka kuvan päästä kun kerkeen)
Ensimmäiset mietteeni olivat "Eikai tätä täällä pitäis olla??" Tämän löydöksen jälkeen aloin googlettelemaan pcv-venttiilin tarkoitusta ja löysin tarkoituksen sille:
"PCV-venttiili ohjaa kampikammion huohotuskaasuja." Amerikkalaisilta sivustoilta löysin kaikenlaista muuta infoa, kuten että jos putkessa on 'tuoretta' öljyä, se kielii ongelmista.
Siellä myös luki, että sininen savuutus voi olla senkin syytä (toki monen monen muunkin asian syytä), että pcv-putkeen pääsee öljyä (300M:stä kesäisin sinistä tupsahtelee silloin, kun kaasua painetaan suht paljon nopeasti. Tiedetään, öljy palaa ja moottorin väljyyttä ollaan epäilty).
Mutta, miten se voisi olla siinä syynä ja miten estät öljyn pääsemisen ko. putkeen?
PCV-venttiilin vaihtamisesta ei ainakaan haittaa varmaan olisi, ja se sopii "opiskelija"budjettiinkin, on se sen verran halpa osa (ja helppo vaihtaa! otettiin tänään irti ja putsattiin; uutta kun ei varmasti saa heti tiskiltä). Voisikohan tuon venttiilin vaihto auttaa päästöjenkin kanssa: HC-pitoisuus oli 90 tyhjäkäynnillä (/100 sallittu), muut arvot ok. Sytytystulpat tilaan ja ne vaihdetaan ainakin syksyyn mennessä (kun satuin lukemaan, että normit muut ja korkeahko HC kielii sytytysongelmista).
2.7:than kärsivät amerikassa öljy(liete)ongelmista; autot syö öljyä ja moottorin sisäinen vesipumppu hajoaa turmellen moottorin. Ei oo ainakaan kymmeneen vuoteen vaihdettu tähän 300M:ään; Toivon, että sen ensimmäisinä 5 vuotena siihen on vaihdettu, kun nyt sillä on kuitenkin 219tkm mittarissa, eikä ole moottorin kanssa murheita ollut kymmeneen vuoteen.
Kiitos vastauksista jo näin etukäteen!
PS. Suhtautukaa mun viesteihin niin, että oon 17-vuotias lukiolainen, eikä autojen moottoritilassa olevien härveleiden kanssa kokemusta vielä kovin paljoa ole.
-KolluM
Kun siinä putsasin moottorimuovia, huomasin, että moottorin etuosa on tahmeana öljystä; oikeastaan sen, että mistä tämä öljy voisi olla peräisin, öljyisyyden olen huomannut ennenkin. Öljyä näytti tulleen (huohotin)putken päästä, jonka jälkeen on PCV-venttiili. (Laitan vaikka kuvan päästä kun kerkeen)
Ensimmäiset mietteeni olivat "Eikai tätä täällä pitäis olla??" Tämän löydöksen jälkeen aloin googlettelemaan pcv-venttiilin tarkoitusta ja löysin tarkoituksen sille:
"PCV-venttiili ohjaa kampikammion huohotuskaasuja." Amerikkalaisilta sivustoilta löysin kaikenlaista muuta infoa, kuten että jos putkessa on 'tuoretta' öljyä, se kielii ongelmista.
Siellä myös luki, että sininen savuutus voi olla senkin syytä (toki monen monen muunkin asian syytä), että pcv-putkeen pääsee öljyä (300M:stä kesäisin sinistä tupsahtelee silloin, kun kaasua painetaan suht paljon nopeasti. Tiedetään, öljy palaa ja moottorin väljyyttä ollaan epäilty).
Mutta, miten se voisi olla siinä syynä ja miten estät öljyn pääsemisen ko. putkeen?
PCV-venttiilin vaihtamisesta ei ainakaan haittaa varmaan olisi, ja se sopii "opiskelija"budjettiinkin, on se sen verran halpa osa (ja helppo vaihtaa! otettiin tänään irti ja putsattiin; uutta kun ei varmasti saa heti tiskiltä). Voisikohan tuon venttiilin vaihto auttaa päästöjenkin kanssa: HC-pitoisuus oli 90 tyhjäkäynnillä (/100 sallittu), muut arvot ok. Sytytystulpat tilaan ja ne vaihdetaan ainakin syksyyn mennessä (kun satuin lukemaan, että normit muut ja korkeahko HC kielii sytytysongelmista).
2.7:than kärsivät amerikassa öljy(liete)ongelmista; autot syö öljyä ja moottorin sisäinen vesipumppu hajoaa turmellen moottorin. Ei oo ainakaan kymmeneen vuoteen vaihdettu tähän 300M:ään; Toivon, että sen ensimmäisinä 5 vuotena siihen on vaihdettu, kun nyt sillä on kuitenkin 219tkm mittarissa, eikä ole moottorin kanssa murheita ollut kymmeneen vuoteen.
Kiitos vastauksista jo näin etukäteen!
PS. Suhtautukaa mun viesteihin niin, että oon 17-vuotias lukiolainen, eikä autojen moottoritilassa olevien härveleiden kanssa kokemusta vielä kovin paljoa ole.
-KolluM