Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#231

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Se lasivakuutus mitään korvaa. Korkeintaan jos joku alieni tipahtaa lasille mitä ei vakuutusyhtiö voi ennakoida, ja siitäkin ne yrittäis luistaa pois :D semminkin kun kaikilla vakuutusyhtiöillä taitaa nykyään olla se omavastuu nii vanhemmissa se on jo miltei lasin hinta, joskus asennuksen kanssa.

Mutta eipä tommonen tuulilasi itekseen halkee, muutakun jos on viallinen. Toinen mitä voisin arvella olis että kori on jotenkin kiero tuulilasikehyksen kohdalta. Saisko (ja kannattaisko edes) käydä tutkituttamassa mitat siltä kohdin, tai vaikka mittaat ite jos löydät ne jostain. Pelkkä ristimittakin vois antaa jo jotain viitteitä.

Kuulemma Mersuissa on esiintynyt lasihalkeamisia talvisin kun on kylmä tuulilasi ja lämmityslaite pohottaa kuumaa. Mulla ei oo semmosta autoa (siis merkistä riippumatta) ikinä ollut jossa niin kävisi, vaikka kyllä monesti asiasta varoteltiin. Ikinä ei oo haljennu. Jollei sitten pudota -04 vw transporterin oikeaa lasinpyyhkimen vartta tuulilasiin pyyhkimiä vaihtaessa.. ne on pirun voimakkaita :D :D
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#232

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Mä nyt laitan tämän tiedon tänne kun ketjun aloittaja on tapellu niiden kanssa.

Eli chryslerin merkkihuollossa eivät saaneet Boschin uusia suuttimia imutettua autoon, jokin ei täsmää näiden kahden välillä :? 2008 crd
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#233

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Niin, tapellut ja tapellut....

OIkeastaanhan kaikki meni itse uusien suuttimien kanssa ihan hyvin, sattui vaan kumuloitumaan muita juttuja siihen suuttimien vaihdon yhteyteen tai vähän jälkeen. Auto kun oli seissyt useamman kuukauden sinä syksynä ja talvena niin sillä lienee ollut jotain vaikutusta erilaisiin koettuihin vaikeuksiin. Eikä sitten yhtään helpottanut asiaa että nokkahihna pomppasi hampaan verran kampiakselin rattaalla mikä onkin hieman hankalampaa tarkistaa verrattuna nokka-akselien tähystämiseen. Tämä sitten ilmeisesti edisti turbon jo vuosia kestänyttä tihkumista sen verran että se meni vaihtoon. Ja sitä ennen tuli tutkittua kaikkea muuta mahdollista mikä olisi voinut savutuksen aiheuttaa. Vaikka tulihan siinä yksi Lapin ruskareissukin tehtyä hieman savuttavalla autolla. Siinä vaiheessa taisin olla jo aika varma että kyse on turbon ongelmista.

Jälkeenpäinhän on kaikki ollut aina päivän selvää kun olisi vaan ottanut silmän käteen ja vähän funtsinut vielä lisää. Ja yleensä on funtsittu kyllä se oikeakin vaihtoehto, mutta tutkittu muita ensin....



Jännä etteivät saa merkkiliikkeessä koodattua(?) sun uusia ruiskuja sisään. Ja ovat varmasti samaa mallia kuin edellisetkin? Kuitenkin auto käy voi ajaa...? Munhan ei tarvinneet mitään koodausta.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#234

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Nyt mulla on tekeillä yksi Opel Astran yläkerta joka on kanssa aika jännästi mennyt. Purkaessa en huomannut mitään, mutta kun aloin kasaamaan niin totesin, yhden pakoventtiilin olevan aivan pikkuriikkisen kieron, ei siis luiskahda paikoilleen ellei anna vähän iskua päähän. Jota en tietenkään tee vaan vaihdan venttiilin. Ja tuo venttiili on ilmeisesti päästänyt painetta kannentiivisteen suuntaan niin että se on lopulta alkanut vuotamaan. Mitään muuta en nähtävistä merkeistä keksi. Mikä sitten on vääntymisen aiheuttanut on täysi arvoitus. Pahasti ei ole osunut mäntään kun ei mitään jälkeä näy ja irrottaessakin vaikutelma oli kuin varren tiiviste vain vähän vastustelisi. Epäilen että joku on sen joskus painanut paikalleen tuommoisenaan....
No mä vaihdoin molemmat ko. sylinterin pakoventtiilit ja nyt on tilauksessa myös jousen paininlautaset jos niissä vaikka on jotain kieroumaa. Perkeleen vaikeita vaan löytää, jouduin marssimaan Länsiautoon ja ne lähetti tilauksen Saksmannille. Muutoinhan mä jatkan tämän korjauksen kanssa säästöbudjetilla. Kannen suoristutin (80€) ja tilasin yläkerran tiivisteet ja kannenpultit. Venttiilit tietenkin hioin, katsotaan kun kerkeän joudunko vaihtamaan vielä paininkuppeja välysten säätöjen takia. Juu, ei hydraulisia hienouksia, aika ärsyttävää. Muita mittauksia en sitten olekaan vaivautunut tai vaivaudu suorittamaan. Mitä nyt kokeilin näppituntumalla etteivät venttiilit ihan heilureina liiku.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#235

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Ja ne kilometrit: 477 000.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#236

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Joo päivitetään tätä. Saivat viime perjantaina homman tehtyä. Utelin että mikä niissä nyt sitten lopulta oli ongelmana. Sanoi että asentajilla oli jäänyt joitain numeroita laittamatta koneelle niin siksi auton tietokone ei suostunut niitä ottamaan :lol: :lol: :lol: Tämä ilmeisesti selvisi kun kysyivät asiaa maahantuojalta (Fiat? :? )
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#237

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Nyt on tehty iso ja kauaskantoinen satsaus tulevaisuuteen!

Laitoin nimittäin D6 RVS:ät vanhojen moottoriöljyjen sekaan, käytin sen 15 min. tyhjäkäyntiä, ajoin puoli tuntia ja myöhemmin muutaman satakilometriä lisää ja pari päivää sitten vaihdoin öljyt Motox 5W-40 RVS versioon uuden RVS D6 satsin kera.

No tuliko musta nyt RVS uskovainen...? Alanko saarnaamaan RVS ilosanomaa...?
No, pitää myöntää, että kone hiljeni jo ensimmäisellä satsilla aikalailla heti ja tuntuu aavistuksen pirteämmältäkin. Vähän sama efekti kuin mitä tuolla edellä kerroin hatarana mielipiteenäni kun tankkaa tuoretta polttoainetta. Vanhat öljyt eivät kiinnittäneet mitenkään erityisesti huomiota ulos laskiessa, eli ei sieltä mitään järkyttävää ollut irronnut mukaan, ei kyllä olisi pitänytkään. Edellinen vaihtohan oli tehty elokuun lopulla ennen Lofoottien reissua.


Eli jotain ne selvästi teki eikä asiat ole ainakaan huonommin nyt. Ja kun aineet oli hiljattain Motonetissa tarjouksessa (nimen omaan tämä D6 satsi diesel lisäaineista) niin ajattelin että nyt voisi testata. Ehkä ne jopa jotain pinnoitustakin tekivät/tekevät vieläkin kun en ole ihan samalla tavalla saanut kevyitä savuja ulos kickdownilla kylmällä koneella. Tätä täytyy vielä hieman enemmän testata kun en ole ihan vakio-oloissa ja tavoilla aina muistanut testata.

Eli en voi tässä nyt tuomita ihan käärmeöljyksi. Turhan hintavia vaan ovat. Laitoin myös diesel-pumpun lisäaineistuksen (hommasin kun moottoripuolen aine loi uskoa), mutta mitään saman mittakaavan eroa en ole huomaavinani. Laatikon lisäaineistusta en edes harkitse. Ehkä sitten joskus jos alkaa luistamaan ja pelkkä öljynvaihto ei asioita paranna.
Viimeksi muokannut I.A.T, Su Kesä 11, 2023 7:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#238

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Tuon jo melkein kunnostetun Opelin (aiemmin ketjussa mainittu) meinaan myös RVS:llä käsitellä. Odottaa vaan uusia vesiletkuja kunhan ehdin katsomaan mitkä kaikki kaipaavat uusimista, ainakin yksi lämmittimelle menevistä vuotaa. Auto on seissyt pari-kolme vuotta niin alkaa käyttämättömyys näkyä. Toki olen välillä yrittänyt muistaa käyttää hieman. Nokat siinä ovat tyypillistä Opelia: ellei ole materiaaliongelmaa niin on voiteluongelmaa. Nyt semmoiset läikikkäät mutta ei onneksi sormiin tuntuvan kuluneet. Muutoinhan tuo toimi hyvin aikanaan, alkoi vaan laskemaan jäähdytysnesteitä ulos kannentiivisteen kautta....
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#239

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Taas suoritettu laatikon puolittainen öljynvaihto. Tällä kertaa pohja auki ja filtterikin vaihtoon. Edellistä kertaa filtterin kanssa en tarkkaan muista, saattaa siitä olla jo pari vuotta ja noin 30-40 000 kilometriä, ei siis lähellekään virallista huoltoväliä mutta enemmän kuin omat käytännöt aikaisemmin, toki edelleen on pari kertaa vaihtuneet öljyt täyttötikun kautta imemälläkin sinä aikana.

Nyt oli pohjamagneetissa jo hieman enemmän hienon hienoa mujua (kuva) kiinni kuin aikaisemmin on ollut, ehkä noin teelusikallinen, millin puolentoista kerros koko magneetin alalla. Ei mitenkään paljon ja ihan odotettavissahan tuokin juttu on ollut, kulutustavaraa ne kitkalevyt kuitenkin ovat. Pääasia ettei mitään kiiltävää löytynyt pienistä kappaleista puhumattakaan. Filtterikään ei näyttänyt pahalta sen verran kun siitä näkee, aukaisemaan en alkanut. Olisiko vielä RVS aineilla ollut jotain puhdistavaa vaikutusta ajaen pienet hiutaleet liikkeelle vai ovatko nuo viime syksyn Norjan reissun rajumpien soratietaipaleiden nousujen aiheuttamien öljynkuumenemisien irrottamaa?

Kuva

AutoDocista tilattu suodatin/tiiviste näyttäisi olevan siellä varakiinassa eli Taiwanissa valmistettu merkintöjen perusteella. Motonetin satsithan ovat olleet aitokiinalaisia.
Toivottavasti tämä tarkoittaa myös sitä että toleranssitkin valmistuksessa ovat pienemmät.... Sinänsä en itse pidä Wixiä kaikkein haluttavimpana tuotemerkkinä, tuppaavat olemaan suodattimet kevyempiä jne.
Kuva Kuva

Nyt kävi sitten se mitä jo viime pohjan irroituksen yhteydessä epäilin. Jouduin laittamaan pohjan kiinni siilikonilla ruuvien lisäksi. Niistä kun eivät kaikki enää tahtoneet saada kunnon otetta. Silikonia laitoin kumitiivisteeseen molemmin puolin. Kävi pieni mokakin: magneetti jäi laittamatta sisälle. En viitsinyt enää aukaista silikonien takia uudestaan niin liimasin pari magneettia öljypohjan takalaitaan kiinni. Toivottavasti toimivat jos tarvetta tulee. Täytyy vaan tarkkailla etteivät putoa kyydistä.

Elokuun lopussa on taas tulossa pohjoisen reissu, saattaa kestää täydet kolme viikkoa.
Viimeksi muokannut I.A.T, Su Heinä 23, 2023 8:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#240

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Vielä pitää kertoa että tuli sitten tilattua HobbyHallista se viiden litran tönikkä aitoa Moparin Atf+4 öljyä. Sitä kului se tuttu neljän ja viiden litran väliin menevä määrä. Vielä pitää ajaa hieman enemmän näillä, mutta saattaa olla, että laatikon käytös on hieman erillaista verrattuna Magin öljyyn. Tykkään nyt enemmän laatikon käyttäytymisestä siellä 60 km/h alueella. Ei tule niin tarvetta laittaa pakkokolmoselle enää. Mutta olen niin vähän vielä ajanut öljynvaihdon jälkeen etten mene vannomaan. Tämä on ollut nyt ainakin parisen vuotta mulla tapana kun tuntuu ettei laatikko ole parhaimmillaan vaikka olisikin tietokoneen päättämänä vielä kolmonen päällä. Itse olen sitä pakkokolmosta tykännyt pitää sinne melkein seitsemäänkymppiin jos on yhtään epätasaisempaa maastoa tai vaaraa nopeuden vaihteluista liikenteessä. Palaan asiaan kun kokemusta kertyy.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija