Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#211

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

No niin, tuon piti mennä Tonttulan aloittamaan öljykeskusteluun....
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#212

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Palaanpa vielä tuohon Limingassa tapahtuneeseen auton hajoamiseen. Mähän siinä yritin selvitellä vikaa, en löytänyt. Oli jäänyt yksi sulake mittaamatta, se moottorin ohjausreleen sulake nimenomaan. Ainoa 25A sulake koko rasiassa ja rele heti siinä kyljessä ja joiden kärähtäminen siis johtui löystyneestä liittimestä heti alapuolella.

Mutta tämä ei nyt ole varsinainen asia vaan se, että jossain vaiheessa reissua lakkasi jälkiasenteisen mankan usb-tikun lukija toimimasta eikä cd-soitinkaan ottanut levyä sisään. Kaikki toimi sitten normaalisti kun auton hain Oulusta. En todellakaan muista ja osaa sanoa tarkemmin miten mankan aikanaan liitin, eli mistä tai minkä laitteiden johdoista virran sille otin, mutta aivan siitä radion asennuspaikan takaa löytyviin johtoihinhan se on liitetty. Virta vain avaimella mikä Chryslerissä on oikein toimiva juttu kun on avaimelle se ¨miinus 1¨-asentokin. Ja nyt sitten mietin että liittyivätkö nämä asiat toisiinsa. Eli varoitusta oli ollut jo ilmoilla useamman päivän....? Todella outoa kyllä olisi kun eihän se soitin tarvitse kuin virran ja kaiuttimet kiinni. En vaan saa logiikkaa tuohon asiaan. Radio oli siis ainoa toimiva äänilähde ja tuolla Pohjois-Norjassa ei kyllä kovin montaa asemaa kuulunut ja niissäkin musiikkitarjonta lähinnä kuuntelukelvotonta.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#213

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Olisko mahdollisesti mankan maapuoli huonossa kunnossa? Nehän saattaa joskus mennä pitkiäkin matkoja kojelaudan alla jonnekkin peräkoukun kiinnityspultin alle- tyyliin nuo tehdasmaadoitukset :lol: kokeile tehdä uusi jonnekkin uuteen peltiin kunnon ruuvi- tai pulttikiinnityksellä
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#214

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Huono maadoitus tietenkin saattaa häröillä oudoilla tavoilla tunnetusti.
Mutta taidan odotella jos oireet palaavat niin selvittelen sitten kunnon pakkasten aikaan....
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#215

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Katsastus lähestyy.

Kevättalvesta kokeilussa olleet Philips Ultinon Essential LED H7 polttimot täytyi tuossa sitten vaihtaa laillisiin halogeeneihin.... Lisäksi toinen parkkivalo oli pimeä. En raaskinut niitä kalliimpia Ultinon Pro9000 malleja alkaa testailemaan kun valokuvion laadusta ei ollut varmuutta. Kirkkaammathan ne olisi olleet nettivideoiden mukaan kyllä. Mutta myös kuumempana sitten hehkuvat.

No tuliko niillä parannusta ? Kyllä tuli kun vertasi Osram Night Breakereihin, en nyt muista oliko ne mallia +80%, mahdollisesti ehkä +100%. Parannusta tuli ainakin seinää vasten lyhkäiseltä matkalta. Hieman vaikea sanoa sitten oikeasti kun valokuvio oli hieman epätasainen johtuen osaltaan ainakin aika paskoista umpioista ja Osramien vuoden ikäkin varmaan vaikutti jonkin verran. Ja jo syntymässä Grazissa saadut geenit. Suuntausta täytyi myös laskea, itseasiassa aika reilustikin. Matolaatikolla katselin ja paikallisen ostoshelvetin parkkihallissa myös seinää vasten eri matkoilta. Sen verran autovaloja nähnyt että kovin vaikeaa se asiallinen suuntaminen ei ole silmämääräisestikin.

Jonkin verran, varsinkin aikaisemmin , tuntui olevan liikkeellä autoja joissa Koti-Touhot tuntuivat säätäneen niitä lamppujaan lähinnä sen mukaan miten sai parhaiten mahdollisimman paljon edessä aukeavaa maisemaa näkyviin. Yleensä sitten meni aika reilusti ylös. Tuntuvat vähentyneen, moni ei tietenkään nykyään edes osaisi tai edes löytäisi säätöruuveja.

Nyt sitten ajattelin testata Osram NB +200% mallia. Ja nyt on tuntunut että niillä kokonaisuus olisi parempi, varsinkin valon tasaisuus, kuin noilla LEDeillä. Tosin oikeanpuoleisen umpion irrottaminen meni tällä kertaa aikamoiseksi taisteluksi:
KuvaKuva Kuva

Jostain syystä taaimmainen pikku ruuvi ei noussut ollenkaan vääntäessä ja toinen etummaisistakin oli oudon jäykkä, hyvä ettei katkennut. Mä sain siis siitä taaimmaisesta ihan hyvän otteen lukkopihdeilläkin, mutta ei mitään toivoa sen pois saamisesta paikaltaan. Ei tämmöistä satu kuin mulle! Mähän olen noi lyhdyt moneenkin kertaan irrotellut vuosien varrella. No, se oli tartuttava poraan. Se ruuvin lukkopelti lyhdyn päältä löytyi rikkoontuneena ja jossain taiston tuoksinassa se ruuvin kärkikin oli siellä kääntynyt melkein 45 astetta, varmaan poratessa. Vieläkään en tajua miksi se ei se irronnut kun vaan kiersi lukkopihdeillä ja nosti samaan aikaan. Tää koko episodi sitten harvitutti mua siinä määrin että mä pelkän muovien hionnan lisäksi päätin huuhdella tämän hankalamman yksilön sisäisestikin. Eli annoin sille umpiolle vähän kemiallista pesua Bräkleenillä, ilmamassamittarin pesusuihkeella ja raanavedellä. Ja toistin kolme kertaa... Koitin suurimman osan liotuksesta kohdistaa kylläkin ¨lasin¨ sisäpintaan. Sellaisella ajatuksella olin liikenteessä että voisi vaikka umpion uusiakin jos alkaa heijastinpinta katoamaan ja Osramit saa kestää nyt talven yli ainakin. Vaikuttiko tuo johonkin positiivisesti, vaikea sanoa. Aika samanlaisilta näyttävät pesty ja pesemätön valot päällä seinää vasten. Jostainhan tuo kirkkaus otetaan ja kärsijänä monesti kesto.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#216

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Sitten kun alatte niitä tukivarsien niveliä ja kumeja uusimaan niin näin iäkkäissä autoissa on aina mahdollista saada paksumpikin alustan pultti poikki! Ja meidän tapauksessa se on usein tuo takimmaisin pystypultti joka sitoo eräänlaisen tukikehikon, pari kumipuslaa ja varsinaisen apurungon yhteen.


Kuva
Eli tämän pulttia lähinnä oleva kumi on kiinni ainoastaan tuolla pultilla ja kitkalla siihen kehikkoon. Ja tuo alempi kumi on sitten tuplasti paksumpi kuin mitä kuvasta näkyy, osa siitä puristuu tuon pellin sisään ja on siinä vielä pieni pyöreä osa josta pultti menee läpi. Eikä se putoa helposti pois paikaltaan vaikka pultti olisi poissa. Kehikon irrottaminen on semmoinen alle puolen tunnin homma, jopa kymmenessä minuutissa käy. Sitten on päällä se itse apurunko. Sen apurungon irrottaminen onkin sitten isompi urakka. Näiden katkenneiden pulttien johdosta näitä autoja jopa hylätään. Jos käy niin hyvä tuuri, että tuo pultti katkeaa vain muutaman sentin päästä vääntömutterista niin siihen voi vielä päästä kasiksi purkamalla alin kehikko ja kumi pois. Lisäksi voi vielä tarvittaessa leikata tuon pyöreän, ylemmän tukikumin pois jolloin sitä pulttia voi saada näkyviin pari kolme senttiä, riippuen toki katkeamiskohdasta.
Uusi pultti ja alempi kumi maksaa maailmalla noin 50€ + lähetyskulut eikä se ylempikään kumi paljoa maksa. Eli kuumentamista ei tarvitse kumien takia pelätä. Lisäksi voi antaa pultin päähän kunnon tärskyjä ja väännellä edestakaisin vääntymisen helpottumiseksi. Poraaminen vaatii jo tekijämiestä.

Tässä vielä kuva pultista:
Kuva:
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#217

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Lisäänpä vielä, että jos pultti katkeaa ja vielä niin huonosta kohdasta ettei siihen pääse kiinni tai siihen ei saa vaikka hitsattua mitään mistä jatkaa vääntämistä niin auton kotelorakenteessa on kolo josta pultti näkyy niin että sen voi sahata palasiksi. Kannattanee aloittaa tuosta mutterin yläpuolelta ja sen jälkeen sahata toisen kerran mutteri/lukkovevyn alapuolelta. Tällöin pääsee nostamaan sen levyn aukosta ulos ja homma jatkuu. Menee sitten pultinjäännöksen porailuksi, mutta sen voi tehdä sopivissa tiloissa lämpimässä kuitenkin. Oikean pultin löytäminenkään ei ole aivan helppo homma mitä katselin netissä. RockAutolla oli yksi kappale joitakin päiviä sitten. Ongelma on lähinnä että uudella mantereella toimivat Mopar-osien välittäjät eivät suurin osa postita Eurooppaan. Hintaakin 15$ pultille tulisi postikulujen ja tullimaksujen kanssa 50€. Pultti on vakiokokoja pidempi, osakierteinen korkealla kannalla, kovuudeltaan käsittääkseni 10.9 ja lienee millikierteinen M14x2.00x125.00.
Kuva EDIT: Latasin paremman kuvan.
SysleriMake
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 44
Liittynyt: To Kesä 18, 2020 5:30 pm

#218

Viesti Kirjoittaja SysleriMake »

Jouduin kanssa tukivarren takakumin vaihtamaan ja samaisen pitkän pultin kanssa puuhailemaan. Käytin tuota kotelorakenteen koloa irrotusöljyn suihkimiseen ja sen jälkeen pultin kiertelyä ylös-alas tovin. Lopulta irtosi ehjänä, mutta tuo alempi kumi olikin aika kovalla "kitkalla" kiinni! Sorkkaraudalla ja muilla välineillä koitti kääntää kumia irti. Meinasin jo luovuttaa, mutta seuraavana pä'ivänä tovin tempoilun jälkeen lähti vihdoin irti.
Toki oma urakkansa oli sitten vielä saada vanha pusla irti alatukivarresta... ei auttanut rälläkän viillot/halkaisut, piti hioa lähes kokonaan pois, kunnes lopulta ohuen ohut metallikerros taittui irti. Ja uusi kumi oli sen verran ahdas, ettei lekalla ja rasvalla asettunut... ei muuta kuin lisää hiomaan tukivarren karan pintaa pois...
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#219

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Mulla on nyt uudet pultit Puolasta(?) ja ylemmät kumit AutoDoc maasta. Kumit ilmeisesti muuallakin käytettäviä Febestin tekeleitä, helppo löytää. Ylimmät hinnat mitä näin oli 60€ kpl. AutoDocista 21,53€/stycke. Täytyy heittää paikalleen kun varsinkin toinen sai vähän kuumaa... Alemmat kumit toki revin pois tohon tieltä. Mäkin jouduin aika härskejä temppuja tekemään, että se taain pusla irtosi. Ei lähtenyt ihan vaan taputtelemalla. Tilasin ne pultit vaikka ei mun nyt niin hurjassa kunnossa olleet kuin mitä You Tubessa Jenkkien Dodgeissa järjestään. Tosin niistä ei montaa videota löydy.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#220

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Niin se vaan lipsahti taas vuodeksi auto läpi systeemin tarkastuksesta. Muistelin aikaisemmin, että pitäisi lokakuussa katsastaa, mutta se olikin marraskuu. Viime vuonnahan tuli hieman peltihommia ja jälkitarkastus suoritettiin sitten marraskuun puolella.
Jarrut ja iskarit oli ok. Nivelissä ei väljää , kumit uusin juuri ja k-arvokin 0,36 niin ei se ihan paha ole. Muutama vuosi sitten päästiin arvoon 0,16. Välissä uusittu ruiskut ja turbo.
Kynnyskotelot olivat eturenkaiden takaa aika jäässä ja lumisohjossa keleistä johtuen ja hieman näytti siltä ettei niitä oltu aivan innolla puhdistettu ja koputeltu läpi. Vasen siis paikattiin vuosi sitten. Oikea voisi kohta jo tarvita uutta peltiä. Kyllä tässä nyt on jonkinlainen luotto on tulevaan vuoteen.
Kilometrit 471 000.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija