Sebustani turinaa.

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#1

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Aamusta heitin käymään ja lämpenemään kauppareissua verten ja katselin aikani ikkunasta, kun ei lähde lasit sulamaan. Lopulta sitten menin katsomaan ja tuulettimen etuvastus oli pettänyt 183tkm kohdalla, jos ei sitten jo ole aiemmin vaihdettu. Tilasin ämeriikasta uuden (33€) kotiluukkuun, kun ei tuo vaihtohomma ole kummempi. Alle kympinkin oli tarjolla, mutta jenkkityyliin tuli sitten kaikkea shippingiä niin, että tuon sitten otin Amazonista, johon sentään kelpaa Visa. Tulee ajallaan sitten ja matka jatkuu.

Talviajo-ominaisuuksista. Autossa on Hakkapeliitta 4 205/65 renkaat ja auto melkoinen pulkka. Stratukseen laitoin Pirellin 195/65 renkaat ja pito on ihan eri maiilmasta. Peliitat ovat mielestäni muutenkin yliarvostetut eläkeläisrenkaat. Edellisessä Fiestassa oli uudet Hakka-7 195- renkaat ja se vasta kusiluistin oli. Jarrutuspito noissa sebun renkaissa on kyllä hyvä, mutta ei tarvitse kummoinen mutka olla, kun alkaa rapina kuulua ja luottamus mennä. Kumit ovat kuitenkin hyvin vähän ajetut, enintään 5000km. Hävettää ajella luikkailla, kun kaikki Almerat menee ohi.

Valot Sebussa ovat sentään Stratuksen valoihin verrattuna ok, vaikkei paljoa muihin viitsi verratakaan, paitsi ehkä Sprintteriin. Myin Stratuksen naapurille ja tilattiin siihen Kiinasta 100-w polttimot, mutta ei olla niitä vielä laitettu, ainakaan mun tietääkseni. Kovasti uusi omistaja meinasi tahnakäsitellä valot, mutta kohta on kesä, eikä tarvitse ja talvella ei tarkene. 10 kpl H4 kantaisia maksoi 9€ kotiin, ettei maksa ainakaan kauheita koittaa. Tartteekin muuten tilata varastoon laillisiakin polttimoita.

Motonetista ostin 55cm sulat, sitä halvinta 9,90€ mallia. Asennus oli pari minuuttia Boschia työläämpää, mutta hyvin pyyhkii. Piti laittaa vanhoihin sovitepaloihin, että jos joku niitä vaihtaa, niin älä heitä niitä ekana mäkeen.

Sitten kyssäreitä viisaille. Joskus, ei usein, auto pätkäisee kaasutta rullatessa kymmenysosaksekunniksi. Katkos on niin lyhyt ja harvinainen, etten tiedä onko se laatikko, vai joku muu. Onko muilla tällaista 2 litraisessa? Menoa tuo ei mitenkään haittaa.

Sebringin kanssa on pääomakuluja ollut per ajettu km 94 senttiä. Eli hinta 2500€, sulat 9,90e ja tuo vastus 33€. Päälle tietty verot ja vakuutukset, mutta niitä en laske, enkä bensoja, kun ne ovat vertailukelvottomia eri autojen kesken.

Stratuksella ajelin 18000km ja siihen upposi itselläni: 800€ ostamiseen, kesärenkaat 260€, talvirenkaat 299€, ilmanputsari 12€ ja sytystulpat sain siihen 15€ hintaan niin otin ja lisäksi 19,90€ laitoin pyyhkijöihin. Ostoihin siis 1406€, niin siitä tulee kuulle ensinnäkin 281€, mikä on normihinta uudelle mersulle, mutta km kohden alle 8 senttiä, minkä lisäksi sain myydessä 1500€. Eli pääomakulut jäivät voitolle. Auto kasvoi korkoa :D

Olen pitänyt tällä kirjanpidolla halpana ajona sellaista, että jos alle 10 sentin on km. Kusinesteistä ja polttoaineesta tulee mitä tulee. Kortti on ollut kohta 30-vuotta ja autoja kymmeniä, mutta ilmaista kilometriä ei ole ollut yhtään. Kalliita on ollut paljon ja halpoja vähän. Stratus tulee tässä vaiheessa top kolmeen edullisuudeltaan. Voittajat ovat muuten niin yllättäviä kuin Fiat 127 ja Fiat Marea weekend. Sijoitukset ovat kuitenkin sattumaa. Kokonaishalvin kautta oman aikani oli Opel corsa 1.2, kun se vei bensaa alle 6 satasella ja ajoin isommin huoltamatta 40-50tkm ja sain puolet omista satasista takaisin. Stratus menisi helposti menojaan hintasarjassa, koska ei siinä ole mitään oirettakaan olla jatkamatta matkaa. Hänessä on kuitenkin hihnariski päällä jo ikänsä puolesta.

Välttämättä tämä liitto sebun kanssa ei ole kovin pitkä. Selkä ei tykkää penkistä. Tässä on liian eurooppalainen penkki, mikä on harmi, kun auto on muuten kelpo. Tilasin Kiinasta hierovan penkinlämmittimen, josko se avittaisi, mutta epäilys on vahva härpäkkeitä kohtaan. 100km alkaa olla jo liikaa tässä istumiseen kuskina. Stratuksella pääsee 250km. Se on sen hinta, että nuorena ajettiin ns. luu ulkona makuuasennossa. Ei auta valittaa enää. :D
Korpinaru
Jäsen
Jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 9:45 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.7
Varustetaso: Touring

#2

Viesti Kirjoittaja Korpinaru »

Itsellä 2.7 sebu ollut kohta neljä vuotta ja alusta asti (90 000 - 160 000km) ollut tuo sama "pätkäsy". Faktatietoa tämä ei ole, mutta olen elänyt siinä käsityksessä, että se johtuu automaattilaatikon "oppimisesta".
Aina kun on ajellut vähän räväkämmin ja polkenut autoa, alkaa laatikko vaihtaa ns. nopeammin. Ja kun taas ajelee varovaisemmin hitailla kiihdytyksillä, tuntuu nuo nopeat vaihdot tollasina nykäyksinä.
Muutenkin tuntuu, että jos on ajellut paljon tosi rauhallisesti, ei laatikko tahdo kiihdytyksissäkään vaihtaa niin helposti pienemmälle, ellei nyt lappua lattiaan polkase.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#3

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Kuulostaa loogiselta tuo selitys korpinaru.

Asun tällaisella pikkukylällä ja yksi aamu oli 30 astetta pakkasta ja jokainen kylän kolmesta raislerin jenkkiskeidasta oli liikenteessä. Yhtenä aamuna oikein tarkoituksella koitin 26 asteessa, että lähteekö Sebu ja lähti kyllä. Vanha Stratukseni lähti kanssa samoissa lukemissa. Mukavan lämpimiä autoja ovat myös, eikä mitään huurukaappeja. Nopeasti myös laatikko lämpenee, ihan kilometrin ajolla näillä pakkasilla.

Kiinan hierova penkinlämmitin on ihan jees hieronnan osalta, mutta lämmitin on tehoton.
Veli
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Loka 24, 2014 11:49 pm

#4

Viesti Kirjoittaja Veli »

Joo, kyllä Jenkki starttaa. Yli viiden vuoden ja reilun 100 tonnin kokemuksella aina ekalla käyntiin. Pari kertaa olen nyt joutunut repimään käyntiin ilman lämmitystä -29 asteessa. Ekalla käyntiin vaikkakin pahan parkaisun saattelemana, mutta kuitenkin. Sebu ei nyt joutunutkaan myyntiin, kun sitä tarvittiin vara-autoksi VW-sukuisen ykkösauton jämähdettyä pakkasilla pariksi viikoksi pihaan. Sebring on siis -04 / 2.0 / 262.000.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#5

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Tänään kesäkumit alle ja mittariin pyörähti 190 000 km, eli omassa ajossa kymppitonni puhki. Muita murheita ei ole ollut, kuin tuo talvinen etuvastuksen säkyminen. Etujarrulevyt aavisuksen vatkaavat, mutta kun en jarruja juuri tarvitse, niin jääkööt katsastusmiehen tuomittaviksi. Eipä nuo jenkeistä tilattuna mahdottomasti kustantaisi. Perushuolto olisi seuraavana ohjelmassa.

Entiseen Stratukseen vaihdettiin ulkosalla maanantaina oikean pyörän etulaakeri. Vaihdoimme turhaan sen. Sanoin jo monta viikkoa sitten, ettei se ole laakerivikaa, kun kuului jotain epämääräistä vonkunaa ja kuuluu vieläkin. Luultavasti vetoakselivika. Simppeli jokamiehen homma muuten tuo vaihto ja säästää puolen auton hinnan kun tekee itse. Yksi pultti piti rälläköidä irti ja kaikki ovat rälläköitävissä, jos eivät aukea. Lämpöä ei voitu antaa, kun ei mulla ole vehkeitä. Luin jostain netin syövereistä, että ko. homa olisi laakereineen maksanut 450€, kun itse tuhdaten laakeri maksoi 74€ ja sen yhden pultin, joka saatiin tässä tapauksessa ilmaiseksi.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#6

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Vähän venähti öljynvaihtoväli, kun tänään vasta sain aikaiseksi. Mittarissa 193tkm. Edellinen vaihto oli 166tkm, että alkoi olla aikakin. Ilmantputsari oli varmaan edellisellä kerralla skipattu, kun oli koko kotelo täynnä neulasia ja koivunsiementä. Sitä kannattaa seurata kyllä. Asensin alkuperäisosana sekä ollynsuodattimen, että ilmanputsarin, kun eivät hinnaltaan olleet juuri kalliimpia kuin tarvikkeet. Öljynsuodatin oli 3€ kalliimpi, mutta paikalla olleeseen tarvikeversiion nähden paljon isompi ja jykevämpi.

Apulaitehihnat alkaisivat olla vaihtokunnossa. Autossa on varmaan alkuperäiset remmit, vaikka nokkahihna ja vesipumppu on vaihdettu 50tkm sitten. Mopar niissä ainakin lukee. Näyttävät olevan rystyset verillä vaihdettavia, että saatan lykätä syyshuoltoon ja viedä auton Pärnuun, niin saavat vaihtaa laatikkoöljytkin. Nyt osaan jo sinne pajalle ajaakin. Ajelin Sebringillä Riikassa huhtikuulla, niin bongasin merkkihuoltokyltin Balticalta.

Samalla kertaa vaihdettiin samat kamat vanhaan Stratukseenkin. Siihen on tullut jo reilusti päälle 300tkm ja yli 30tkm täällä oloaikana ja muuta ei ole korjattu kuin etupyörän laakeri. Vuosi sitten vaihdoin turhaan tulpat ja nyt sitten jo öljyt. Hyvin menee ja kukkuu.

Kaverin kanssa suunniteltiin ajoramppi mun kellarin portaiden päälle, niin pääsee ainakin kesällä alustaan käsiksi, jos vaikka massaisi sebun pohjan, kun se vielä on ruostevapaa, kuten on Stratuskin. Ramppi maksaisi pari sataa ja kovaa työtä, mutta olisi se mukava olla olemassa monessakin hommassa. Sittenhän sitä vaihtaisi laatikkoöljytkin leikiten itse ja alustan osat sun muut. On noita autoja 4-5 remmissä, johon nuo öljytkin vaihdellaan miten milloinkin, niin ehkäpä se ramppi kannattaa tehdä.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#7

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Sytytystulpat tulivat tosi nopealla tahdilla tiensä päähän. Hain Motonetista ja vaihdoin ne eilen, kun mittarissa oli 195000. Ehkä viiden sadan km ajon sisään loistokäynnistä pätkiväksi ja nykiväksi muuttui meno, mutta vaihto korjasi asian. Hintaa tuli 40€.

Vaihteistoölppä menee kanssa vaihtoon. Laatikko on alkanyt rytkimään kun vaihde laitetaan N-asennosta pakille tai D-asentoon. Rytkettä ei tule kuin ajon jälkeen kun loota on kuuma. Lienee öljynvaihdolla hoituva homma. Huoltokirjasta ei löydy merkintää vaihdosta. Jakohihnasta kylläkin. Jos huomenna saisi tilattua suodatin-tiivistepaketin ja odotellessa rakentaisi rampin.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#8

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

DHL toi pihaan asti laatikon suodattimen ja tiivisteen sekä uudet etujarrulevyt. Laatikkopaketti maksoi 21€ ja oli ihan ok hinta, mutta jarrulevyjen piti olla 51€ yhteensä rahteineen, mutta jostakin kummallisesta syystä näkyy Visalta liikahtaneen 79,95 ja tullia tuosta joku euro päälle vielä. Ei tuokaan nyt maailman mullistushinta ole, mutta kuitenkin. Jarrupaloja en ole vielä tilannut, kun niitä näkyy olevan kahta mallia, eikä ole ehtinyt tarkastaa kumpaa tuossa on. Kalleimmat näyttävät olevan 50€ Motonetissä, jenkeissä alle 20€. Jarrulevyt olisivat maksaneet saman Motonetista :D .

Oletteko laitaneet vaihteistoon Motonetin öljyä ja miten on kukkunut? Siellähän on valmiste, jossa lukee kyrslerssiin sopiva, mutta onko se sitä? Mitä tiivistemassaa tuohon laatikon pohjaan on hyvä laittaa?

Ajoramppi on huomenna käyttökunnossa. Valut on tehty ja puutavara pihalla. Tuli kustantamaan kyllä rapiat 350€, mutta eiköhän tuo helpota vuosien saatossa montaa hommaa ja maksa itsensä takaisin säästettynä rahana ja etenkin hermoina.
cdv70
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 64
Liittynyt: Su Loka 12, 2014 9:51 pm

#9

Viesti Kirjoittaja cdv70 »

Kyllä se kelpaa jos purkissa lukee. Kaksi kaveria ajaa Motonetin öljyllä ja hyvin on toiminut. Itsellä on Moparin logolla ölpät, vaan siitä syystä että kun ekaan Sebringiin vaihdoin, niin yksi purkki ei riittänyt. Litran purkissa hinta oli niin huima että ostin kaksi isoa pönikkää. (4l). Nyt on sitten tullut ostettua aina noita 4l purkkeja. Mutta todennäköisesti ensi kerralla minäkin siirryn Motonetin öljyyn ihan hinnan takia.
Tiivisteenä pohjaan olen käyttänyt suodattimen mukana tulevaa tiivistettä. On mukavampi seuraavalla kerralla avata kun ei ole massalla kiinni. Suodattimen vaihdon lisäksi muistathan puhdistaa pohjan sisällä olevan magneetin.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#10

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Pelkkä tiiviste siis riittää laatikossa? Kovaäänisimpiä ovat olleet ne, jotka tiivisteen lisäksi laittavat liiman.

Kallista tuo motonetinkin öljy on, mutta ei tuota onneksi kovin usein tarvitse vaihdella. Omaanikaan tuskin enää koskaan vaihdetaan tämän jälkeen.

Nyt olen uudestaan tykästynyt sebuun, eikä selkä ole ihan paskana sillä ajaessa. Ei se vieläkään hyvä ole, mutta siedettävä. Teknisesti olisi kuitenkin hyvät emmeet ajella 125tkm 2500€ autolla perushuolloin. Se tekisi 2 senttiä kilometrille. Tänään taisi mennä jo 18 tuhatta puhki.

Huoltoramppi tuli koeponnistusvalmiiksi. Vähän siihen pitää hankkia jämerämpää lankkua vielä ja rakentaa jäteöljyastialle paikka yms. säätöä. Asiansa se kyllä jo ajaa. Ihan harrastuneisuuttani tekisi mieli ruostesuojata sebusta ainakin pyörökotelot ja miks ei koko pohja. Edellinen massa on sinne laitettu 2013, mutta se on irronnut jo monesta kohtaa. Ruostetta ei ole kyllä missään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa