Sebustani turinaa.

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#11

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Vaihteistoöljy tuli vaihdettua lauantaina. Vanha ölppä oli ihan hyvän näköistä ja tuntuista ja vriltään puhtaan punaista, eikä suodatinkaan mikään tukkoinen ollut. Silti vaan kummasti pehmeni laatikon toiminta. Hyvin pitää tiiviste, joka tuli suodatinpaketissa. Kyllä tuon vaihtaa voi tunkin kanssakin, kun on varovainen pohjan irroitusvaiheessa. Siinä säästää toista sataa töissä.

Eilen irroitin renkaan katsoakseni kumpaa mallia etujarrupalat ovat ja lopulta irtosi satulakin ja sujautin uudet levyt ihan koemielessä vanhoille paloille ja jarrut toimivat moitteetta, joten jätin ne sinne. Aikaa meni vartti puolelleen. Jarrusylinterin suojakumi oli aika finaalissa, joten tarttee hilut vaihtaa kaikki vielä ennen talvea.

Huoltokuluihin kaikkiaan 165€, sisältäen Motonetin halvimmat pyyhkijän sulat.

Tehtäväksi tulee vapaaehtoispohjalta pohjanmassausta, tai ainakin helmat pitäisi suojata uudestaan. Ei olisi pahitteeksi ruiskia kotelosuojaa pitkittäispalkkeihinkin. Parissa kohtaa on ihan pientä pintaruostetta ja sitten on naarmu, joka on vielä kirkas, mutta peltiin asti. Viidellä kympillä saanee tarpeet, ettei sen kummemmasta ole kyse.

Alustaan on vaihdettu rasvanipallisia osia, kuten edelliseen Stratukseenkin. Mitään hyotyä niistä ei ole, jos niitä ei sitten rasvata. Kaivelin kolosta prässin, mutta nipat näyttävät siltä, että ei varmaan onnistu rasvaus. Voisi huomenna koittaa. Suomen suolakylvyssä nuo nipat kestää ehkä kaksi vuotta. Kerran vuoteen alustan rasvaus pitäisi tehdä, näihin ei ole tehty koskaan, eikä ole tuohon toiseenkaan. Tavallinen bemarihuolto ei ole nähnytkään mitään hevidudeosia :D Eikä niitä rasvata ilman eri käskyä missään. Valppautta niitten kanssa, niin ei vituta sitten.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#12

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Dinitrolit on sudittu pohjaan ja pohja-aine ruiskutettu. Jonkun verran hitsisaumojen viereen on tullut pintaruostetta. Toki kaikki vielä kovaa peltiä, mutta kuitenkin. Jos tarpeeksi ajoissa alkaa suojaamaan, niin luulisin pärjäävän parilla spraypurkilla joka toinen vuosi, tai vaikka joka kesä. Tietysti auto pohja pitää päästä pesemään ja käsittelemään. Kustannukset eivät ole edes kahtakymppiä kerralta noin toteutettuna. Pahimmat kohdat ovat juuri tankin ja pakoputken takana, että hitsaamiseen menee aikaa ja vaivaa senkin edestä.

25€ meni tarpeisiin Motonetista haettuna. Autolla ajettu nyt 198tkm, joista itse 18. Ei yhäkään mitään murehtimisen arvoista. Takapäässä on huonoa puslaa ja pakoputki varmaan menee vaihtoon ensi vuonna. Täytyy käyttää leimakonttorissa heti kun saa tuossa syyskuun alussa, niin ehtii ennen talvea laitella jos jotain on. Voi hyvin mennä moitteetta läpi vielä.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#13

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Tänään meni 200 000 puhki ja siitä 20 000 omaa ajoa. Mitään varsinaista vikaa ei ole ollut, mutta huoltohommia on. Jarrulevyt siis lähinnä korjaamista ja muu sitten ihan samaa hommaa, kuin olisi missä tahansa vastaavilla kilsoilla. 2500€ autolle ihan jees jo nyt, mutta ei tuo oirehdi mitenkään, että mennään vielä pitkään. Tai ainakin sitten joku muu menee. Itseäni kiinnostaisi CTS-käkkylä isolla koneella. Alkaa olla hinta-laatu kohdillaan niissäkin. Miks ei myös kolmesatanen Hemi kelpaisi.

On tässä ollut parina kesänä kesävehkeitä. Viime kesänä oli Alfa 156 2.5V6 aika maukkaalla alustasarjalla, mutta se hajosi Prahaan ja piti jättää sinne. Tänä kesänä oli Buick Park Avenue, mikä on ehjänä vehkeenä ehkä maaiman hienoin auto ja sitten vaihdoin sen Cadillac Sevilleen, jossa on laittoa, eikä ole aikaa sitä ihmetellä. Käkkylän laitoin seisomaan isolle tallille, kun se on kuitenkin ihan hyvä vehje. Olkoon siellä muutaman vuoden, kunnes saan oman tallin. Nyt on kesäesana 50cc skootteri :)

Eihän noissa autojen ja muiden vehkeiden vakuutuksissa pitämisessä mitään mieltä ole, mutta on se vähän kuin Suomi-konepistoolilla ampuminen, että ei se kauaa sarja kestä, mutta koko ikä siitä puhutaan, jos pääsee joskus pruuttaamaan.

Nyt olisi kuitenkin hyvä sauma vaihtaa kunnon jenkkiin, kun penskoja ei tarvitse juuri kuskata ja kilsoja tulee alle 30 000 vuodessa ja tulotaso riittää vähän harrastaakin, ettei tarvitse ihan nuhapumpulla painella. Tuokin ajo on maantietä 90%. Voisi päästä 20 000 kilsallakin vuoden, jos ei huvikseen kävisi.
Sysleri
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 03, 2016 11:32 am

#14

Viesti Kirjoittaja Sysleri »

Itselläni rippikoulu-ikäinen 2,7 sebu nyt vuoden ajossa. Kilometrejä (mukavia) on tullut 29000 vuodessa ja öljynvaihdoilla olen pääosin selvinnyt.
Talvella vaihdeloota sylkäisi oljyä pihalle, mutta puolivaihdolla(ei suodatinta) on taas toiminut taas 8kuukautta oikein hyvin. Keväällä siltarummun ylityksessä tipahti bensatankki lähes maahan. Reikäpannalla ekalla korjaamolla tankki takaisin ylös ja taas matkaan. Radion antenni katkesi/katkaistiin ja nyt en harakirin 8€ antennia saa millään toimimaan - kysymys onko siinä sähkö-antennissa oleva tukeva maadoitus jotenkin avainasemassa radion kuuluvuuteen =?
Muuten lotkottaa 9l pintaan keskikulutus, paitsi kun poika lainaa niin saa jostakin syystä kulumaan n. puolet enemmän... :D
Kaikenkaikkiaan erittäin hyvä tuttavuus tämä sebu - suosittelen .
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#15

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

En tiedä antenneista juuri mitään. En juuri radiota avaa ajellessa.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#16

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Mutterinpuristelija hylkäsi molemmat takapään pallonivelet. Osat kustansivat Virossa 10,18/kpl ja kyyti 26,40 yhteensä. Onko joku vaihtanut noita, että kannattaako tapella ulosvetäjäviritysten kanssa ulkona, vai otanko koko tuennan irti ja vien verstaalle irroitettavaksi? Muutenhan paria palanutta polttimoa ja sakkorenkaita lukuunottamatta kaikki oli kunnossa.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#17

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Tänään oli oikein juhlapäivä. Sebringin kanssa olen ajellut nyt 25000km ja matka jatkuu. Viikon päästä vaihdatan takapallot ja haen leiman vuoteen 18 asti, joten tuskin vaihtoa tarvitsee vielä miettiä. Mitään oireita ei ole ja syyshuoltokin on vain öljynvaihto. Autohan maksoi 2500€, joten ostohinta tekee ajettua kilometriä kohden tasan 10 senttiä nyt, mikä on halpaa ajoa. Vuoden päästä voi olla 5 senttiä, joskin ajot taitavat jonkin verran vähentyä.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#18

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Ostin öljyt ja suodattimen. Kustansi 19,90+8,50€. ostin GM-öljyä 5W30. Kaipa se pelaa Moparissakin.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#19

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Öljyt tuli vaihdettua juuri, kun ensimmäiset hiutaleet alkoivat leijailla. Renkaat vaihdoin sunnuntaina hyvän sään aikana. Huoltoihin on mennyt kohta vuoden omistuksen aikana 479,20€ ja vielä menee pallojen vaihtotyö perjantaina. Mielestäni aika paljon, vaikka itse olen tehnyt toistaiseksi kaiken. Vielä on myös tekemistä jäljellä, mutta niillä ei niin kiire ole. Toisaalta sebukka on sen verran simppeliä tekniikkaa, ettei tarvitse olla pajalla kaiken takia, eikä mitään Volvovikoja ole yhtenään.
karpaasi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 2:30 pm
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 2.0
Varustetaso: LE

#20

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Pallojen vaihto olikin kinkkisempi kuin aavistinkaan, vaikka aavistin niinkin, ettei niitä noin vaan pihalla vaihdeta. 4 tuntia pajalla ähräsivät niitä ja piti purkaa jarrulevyt ja kilvet, että pääsi ylipäätään kunnolla asentamaan. Nivel lähti kyllä kelvollisesti irti, mutta uusi ei meinaannut mennä millään paikalleen. Lopulta järeillä vehkeillä ne menivät. 300€ kustansi 20€ ja 32 sentin osien asennus. Ajo vakaantui kummasti. Olen pitänyt auton ominaisuutena, että perä soutaa urissa, mutta ei souda enää, vaan meni mukavasti kuin juna, mitä tuossa 50 kilsaa pajalta kotiin tunnustelin. Toivottavasti ei tarvitse enää palata takapallukoihin.

Pääoma- ja huoltokulut tällä hetkellä 13 senttiä kilometrille, ettei tuo vieläkään paljon ole ja nyt on auto leimakunnossa vuoden 18 tammikuulle asti.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa