Kysymyksiä 2.7 (EER)-koneisten autojen omistajille
-
- Tietäjä
- Viestit: 62
- Liittynyt: To Tammi 22, 2015 9:56 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: 300M
- Vuosimalli: 1999
- Iskutilavuus: 2.7 V6
#1
Moro!
Kortti tuli tossa saatua helmikuussa ja oon ajellu suht tyytyväisesti tolla M:llä.
Pari kysymystä vaan askarruttaa mieltä. Tässä pari kysymystä teille:
1. Kuinka nopeasti autosi lämpiää esim. -5 asteen pakkasella (jäähdytysnesteen) lämpömittarin vähän alle puoliväliin?
Ensimmäisen kolmen kilometrin kaupunkiajolla mun 300M ei lämpiä mittarin mukaan melkein yhtään (siihen ensimmäiseen palkkiin alimmasta). Joudun ajamaan kylärinkiä jonkun aikaa, että lämpiää normaaliksi. En usko, että pitäis olla noin hidas lämpiämään. Älkääkä käsittäkö väärin, ei ole todellakaan kylmä auto, kun lämpiää! Mutta oisko joku säätö (missä) vähän hukassa? Auto on aikoinaan tuotu Saksasta..
2. Kerääkö autosi PCV-venttiili (pääasiassa se putki siis) vaaleaa öljytöhnää ja vettä (huohotin?)putkeen?
Viikottain avaan nokkapellin ja saan huomata kun vedän pcv-venttiiliin johtavan kumiputken pois, että siellä on kondensaatiovettä ja isompaan putkeen johtavan pienemmän putken pää jopa "oksentaa" sellaista vaaleaa mönjää. (Vaihdoin kesällä pcv-venttiilin, ja luulenpa että vaihdan uuden taas kesäksi..)
3. Joudutko tankkaamaan autosi hassussa asennossa, jotta pistooli ei pätkäisisi polttoaineen tuloa?
Kun "normaali" auto tankataan, pistooli on siinä minuuttiviisarilla osoitettuna periaatteessa puolen tunnin kohdalla. Jos mun M:ää yrittää tankata näin, niin pätkäisee pistooli heti bensantulon. Voiko Saksan-tuonti vaikuttaa tohon muka? No, käännetään pistooli "10 yli"-asentoon, niin toimii.. Pidemmän päälle tuskastuttavaa ja ihmiset saa naurun aihetta.
Bonuskysymys. Onko kakkosvaihde huomattavasti tehottomamman tuntuinen kuin eka vaihde?
Saattaa olla, että näin on, mutta isäni monen monen vuoden köröttelyllä auto varmaan ihmettelee mun ajoa vielä (polttaa karstoja)
Kiitos etukäteen _asiallisista_ vastauksista!
-KolluM
Kortti tuli tossa saatua helmikuussa ja oon ajellu suht tyytyväisesti tolla M:llä.
Pari kysymystä vaan askarruttaa mieltä. Tässä pari kysymystä teille:
1. Kuinka nopeasti autosi lämpiää esim. -5 asteen pakkasella (jäähdytysnesteen) lämpömittarin vähän alle puoliväliin?
Ensimmäisen kolmen kilometrin kaupunkiajolla mun 300M ei lämpiä mittarin mukaan melkein yhtään (siihen ensimmäiseen palkkiin alimmasta). Joudun ajamaan kylärinkiä jonkun aikaa, että lämpiää normaaliksi. En usko, että pitäis olla noin hidas lämpiämään. Älkääkä käsittäkö väärin, ei ole todellakaan kylmä auto, kun lämpiää! Mutta oisko joku säätö (missä) vähän hukassa? Auto on aikoinaan tuotu Saksasta..
2. Kerääkö autosi PCV-venttiili (pääasiassa se putki siis) vaaleaa öljytöhnää ja vettä (huohotin?)putkeen?
Viikottain avaan nokkapellin ja saan huomata kun vedän pcv-venttiiliin johtavan kumiputken pois, että siellä on kondensaatiovettä ja isompaan putkeen johtavan pienemmän putken pää jopa "oksentaa" sellaista vaaleaa mönjää. (Vaihdoin kesällä pcv-venttiilin, ja luulenpa että vaihdan uuden taas kesäksi..)
3. Joudutko tankkaamaan autosi hassussa asennossa, jotta pistooli ei pätkäisisi polttoaineen tuloa?
Kun "normaali" auto tankataan, pistooli on siinä minuuttiviisarilla osoitettuna periaatteessa puolen tunnin kohdalla. Jos mun M:ää yrittää tankata näin, niin pätkäisee pistooli heti bensantulon. Voiko Saksan-tuonti vaikuttaa tohon muka? No, käännetään pistooli "10 yli"-asentoon, niin toimii.. Pidemmän päälle tuskastuttavaa ja ihmiset saa naurun aihetta.
Bonuskysymys. Onko kakkosvaihde huomattavasti tehottomamman tuntuinen kuin eka vaihde?
Saattaa olla, että näin on, mutta isäni monen monen vuoden köröttelyllä auto varmaan ihmettelee mun ajoa vielä (polttaa karstoja)
Kiitos etukäteen _asiallisista_ vastauksista!
-KolluM
ex. 1999 300M 2.7 V6
-
- CCoF-Addikti
- Viestit: 159
- Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Town&Country
- Vuosimalli: 2003
- Iskutilavuus: 3.3
#2
Toi tankkaushomma on ainakin mennyt aikoinaan takuuseen. Oli muissakin Chryslereissä samaa ongelmaa vuosituhannen vaihteen tienoilla.
-
- Ylläpito
- Viestit: 208
- Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
- Merkki: Chrysler
- Malli: Sebring
- Vuosimalli: 2005
#3
Ainakin pieni vesimäärä öljytikussa talvisin kieliii lyhyestä nurkka ajosta kun öljyt eivät ehdi lämpeämään kunnolla. Kannattaa ajella vähän pidempiä matkoja niin luulisi huohottimenkin pysyvän siistinä
2.4 L 2005 Sebring
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 33
- Liittynyt: To Syys 25, 2014 9:42 pm
#4
Ykköskysymykseen sanoisin, että oma 2,7L Sebring käyttäytyi (uudesta asti) ihan samalla tavalla, eli lämpeneminen *vaikutti* mittarin mukaan hitaalta (silti lämppäristä tuli lämmintä ilmaa aika nopeasti, muistaakseni ennen kuin lämpömittarin neula alkoi selkeästi nousemaan). Veikkaan ominaisuudeksi.
Kolmoskysymyksen ongelma oli mulla -00 Neonissa (sen sijaan -05 Sebussa ja muistaakseni myös -02 Neonissa tankkaus sujui kuten missä tahansa autossa). Merkkihuolto tutki asiaa takuuaikana eikä osannut ainakaan minun tapauksessani tehdä mitään. Opin sitten elämään asian kanssa. Onko isäsi kertonut, onko ilmiö ollut autossa koko ajan vai kehittynyt sinä aikana kun auto on ollut teillä?
Kolmoskysymyksen ongelma oli mulla -00 Neonissa (sen sijaan -05 Sebussa ja muistaakseni myös -02 Neonissa tankkaus sujui kuten missä tahansa autossa). Merkkihuolto tutki asiaa takuuaikana eikä osannut ainakaan minun tapauksessani tehdä mitään. Opin sitten elämään asian kanssa. Onko isäsi kertonut, onko ilmiö ollut autossa koko ajan vai kehittynyt sinä aikana kun auto on ollut teillä?
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 33
- Liittynyt: To Syys 25, 2014 9:42 pm
#5
Kovasti samalta kuulostavasta tankkausongelmasta on muuten tuoretta keskustelua myös tuolla 2 gen Sebring osiossa...
-
- Tietäjä
- Viestit: 62
- Liittynyt: To Tammi 22, 2015 9:56 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: 300M
- Vuosimalli: 1999
- Iskutilavuus: 2.7 V6
#6
Kiitoksia vastauksista.
Tankkausongelmaa on ollut aina, kun auto on meillä ollut (vuodesta 2004). Ehkä vain opin elämään sen kanssa.
Ton kakkosvaihteen kanssa luulen, että laatikko joutuu vaan tekemään niin paljon työtä, että kakkosvaihdetta voi käyttää sekä pienissä nopeuksissa että +80 km/h nopeuksissa, ettei se millään voi olla niin tehokkaan tuntuinen kuin eka vaihde. Ihan kivastihan tuo kuitenkin vetelee.
Olis kyllä joskus jännä koeajaa jonkun toisen 2.7, jos vaikka huomais eroja.
Mitäs lukemia ootte saaneet katsastuksessa päästöissä?
Viime vuonna oli hiilivedyt (HC) tyhjäkäynnillä 90 ja maksimi sallittu on 100 ja lambda oli suurin sallittu 1,03. Ennen katsastusta vaihdettiin öljyt ja suodatin.
Tuon katsastuksen jälkeen olen vaihtanut pcv-venttiilin ja sytytystulpat, saas nähdä minkälaiset tulokset tulee tänä vuonna (kun oon ite ajellu, ja reippaammin kuin isäni).
Tässä viime katsastuksen kaikki arvot, tyhjäkäynti:
CO-pitoisuus 0,08 %
HC-pitoisuus 90 ppm
CO2-pitoisuus 15,20 %
O2-pitoisuus 0,24 %
yli 2000 rpm:
CO-pitoisuus 0,09 %
HC-pitoisuus 65 ppm
Lambda 1,03
CO2-pitoisuus 14,70 %
O2-pitoisuus 0,72 %
Tankkausongelmaa on ollut aina, kun auto on meillä ollut (vuodesta 2004). Ehkä vain opin elämään sen kanssa.
Ton kakkosvaihteen kanssa luulen, että laatikko joutuu vaan tekemään niin paljon työtä, että kakkosvaihdetta voi käyttää sekä pienissä nopeuksissa että +80 km/h nopeuksissa, ettei se millään voi olla niin tehokkaan tuntuinen kuin eka vaihde. Ihan kivastihan tuo kuitenkin vetelee.
Olis kyllä joskus jännä koeajaa jonkun toisen 2.7, jos vaikka huomais eroja.
Mitäs lukemia ootte saaneet katsastuksessa päästöissä?
Viime vuonna oli hiilivedyt (HC) tyhjäkäynnillä 90 ja maksimi sallittu on 100 ja lambda oli suurin sallittu 1,03. Ennen katsastusta vaihdettiin öljyt ja suodatin.
Tuon katsastuksen jälkeen olen vaihtanut pcv-venttiilin ja sytytystulpat, saas nähdä minkälaiset tulokset tulee tänä vuonna (kun oon ite ajellu, ja reippaammin kuin isäni).
Tässä viime katsastuksen kaikki arvot, tyhjäkäynti:
CO-pitoisuus 0,08 %
HC-pitoisuus 90 ppm
CO2-pitoisuus 15,20 %
O2-pitoisuus 0,24 %
yli 2000 rpm:
CO-pitoisuus 0,09 %
HC-pitoisuus 65 ppm
Lambda 1,03
CO2-pitoisuus 14,70 %
O2-pitoisuus 0,72 %
ex. 1999 300M 2.7 V6
-
- Tietäjä
- Viestit: 62
- Liittynyt: To Tammi 22, 2015 9:56 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: 300M
- Vuosimalli: 1999
- Iskutilavuus: 2.7 V6
#8
rantpe kirjoitti:Voiko joku tarkentaa: missä sijaitsee? Kerääkö autosi PCV-venttiili (pääasiassa se putki siis) vaaleaa öljytöhnää ja vettä (huohotin?)putkeen?
Tuossa se on moottorin yläosassa, tuo kumiputki, jonka alla kiiltää. Sen saa siitä kädellä vedettyä käyttämättä suurempaa voimaa pois.
PCV-venttiili taas sijaitsee tuossa putken jälkeen vasemmalla. Sen saa sieltä pois jakoavaimella.
ex. 1999 300M 2.7 V6
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 45
- Liittynyt: Ma Huhti 27, 2015 1:56 pm
#9
Tuli tuossa huomattua yksi kertomisen arvoinen seikka kun tein jakopääremonttia '05 vuosimallin 2.7 koneeseen.
Olin aina ollut siinä käsityksessä että 2.7 koneen vesipumppu päivitettiin '04 vuosimallista alkaen luetettavampaan versioon.
Tehdessäni remonttia huomasin että näin ei ollut ainakaan omassa koneessani vaan pumppu oli vanhan mallinen pienellä laakerilla ja ohuella tiivisteellä.
Ainoastaan jakoketjun kiristäjä oli uudempaa mallia. Selvitellessäni asiaa havaitsin että pumppua onkin päivitetty vasta 2007 vuodelle. Jostain syystä molempia pumppuja on kuitenkin myynnissä...
2007 vuosimallin pumppu sopii suoraan kaikkiin '98-'07 2.7 koneisiin. 2008 vuonna jakoketjun jakoa muutettiin jolloin vaihtuvat myös rattaat ja tiheämpihampaisiin.
Kerron tämä siksi että olen törmännyt Chrysler ystäviin jotka selittävät ostaneensa '04 Sebringin tai 300ämmän 2.7 koneella koska kuulemma "uskalsi ja pumppu on päivitettyä mallia näissä uudemmissa".
Näin ei ole, ellei sitä ole jonkun toimesta tehty.
Päivitetyn isolaakerisen pumpun ja paremman tiivisteen varaosanumero on 4892225AA.
Olin aina ollut siinä käsityksessä että 2.7 koneen vesipumppu päivitettiin '04 vuosimallista alkaen luetettavampaan versioon.
Tehdessäni remonttia huomasin että näin ei ollut ainakaan omassa koneessani vaan pumppu oli vanhan mallinen pienellä laakerilla ja ohuella tiivisteellä.
Ainoastaan jakoketjun kiristäjä oli uudempaa mallia. Selvitellessäni asiaa havaitsin että pumppua onkin päivitetty vasta 2007 vuodelle. Jostain syystä molempia pumppuja on kuitenkin myynnissä...
2007 vuosimallin pumppu sopii suoraan kaikkiin '98-'07 2.7 koneisiin. 2008 vuonna jakoketjun jakoa muutettiin jolloin vaihtuvat myös rattaat ja tiheämpihampaisiin.
Kerron tämä siksi että olen törmännyt Chrysler ystäviin jotka selittävät ostaneensa '04 Sebringin tai 300ämmän 2.7 koneella koska kuulemma "uskalsi ja pumppu on päivitettyä mallia näissä uudemmissa".
Näin ei ole, ellei sitä ole jonkun toimesta tehty.
Päivitetyn isolaakerisen pumpun ja paremman tiivisteen varaosanumero on 4892225AA.
Viimeksi muokannut VintageSpeed, Ma Loka 10, 2016 1:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Tietäjä
- Viestit: 62
- Liittynyt: To Tammi 22, 2015 9:56 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: 300M
- Vuosimalli: 1999
- Iskutilavuus: 2.7 V6
#10
Kiitos infosta!
Mua on kyllä hirvittänyt tuon oman 2.7:n puolesta, että milloin se leviää. En tiedä, onko tuohon koskaan vaihdettu vesipumppua, mutten tiedä miten olisi mahdollista että tuolla on jo rullailtu 228 tkm/17 vuotta ilman vesipumpun vaihtamista, kun ameriikkalaisilta sivuilta lukee, että ei kestä 50 tuhatta kilometriäkään siellä? Auton historia alkaa Saksasta ja ilmeisesti 2004 tuotu Suomeen n. 140 tkm ajettuna (noilla kilsoilla luulisi jonkun saksalaisen vaihtaneen vesipumpun?). Mistäköhän näkis auton historiatietoja, niinku omistajat ja mahdollisen kolarihistorian ja millä hintaa?
Mua on kyllä hirvittänyt tuon oman 2.7:n puolesta, että milloin se leviää. En tiedä, onko tuohon koskaan vaihdettu vesipumppua, mutten tiedä miten olisi mahdollista että tuolla on jo rullailtu 228 tkm/17 vuotta ilman vesipumpun vaihtamista, kun ameriikkalaisilta sivuilta lukee, että ei kestä 50 tuhatta kilometriäkään siellä? Auton historia alkaa Saksasta ja ilmeisesti 2004 tuotu Suomeen n. 140 tkm ajettuna (noilla kilsoilla luulisi jonkun saksalaisen vaihtaneen vesipumpun?). Mistäköhän näkis auton historiatietoja, niinku omistajat ja mahdollisen kolarihistorian ja millä hintaa?
ex. 1999 300M 2.7 V6
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija