Voyagerin Dot-valot ja sumuvalot

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#1

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

Tekeekö Voyagerin alkuperäisillä sumuvaloilla mitään? Kiinnostaisi laittaa tuohon jenkkituonti -98 Caravaniin orkkissumarit ja mistähän moisia löytyy? Toinen asia mikä funtsituttaa on nuo Dot-umpiot. Auto on niin vanha, että siihen ei tarvitse lain mukaan laittaa pesureita eikä säätöautomatiikkaa, jos laittaa Xenonit.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#2

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Sumuvaloilla ei noin 99.8%:sesti tee yhtään mitään. Vai kuinka usein tulee ajettua niin kovassa sumussa ettei ajovaloja voi käyttää? Käytännössä siis n. max 40km/h nopeutta. Ovat enemmän ulkonäkö- ja myyntitarvike. Jos voit ajaa ajovaloja ja sumuvaloja samaan aikaan päällä pitäen et tarvitse sumuvaloja.

No, okei. Joskus vesistöisillä seuduilla on tiheitä sumuja, mutta silloinkin jos ajovalot muodostavat valkoisen seinän sumuun mennään niin hiljaa tai riskillä reunaviivaa seuraten ettei ne sumarit sitä matkan edistymistä turvallisemmaksi tai ainakaan nopeammaksi tee, oikein suunnattuna. Eikä varsinkaan omaa näkyvyyttä muille paranna. Eli oikein, oikein pahassa sumussa tai näkyvyydessä ne voivat tuntua paremmilta ajaa, tosin äärimmäisen hiljaa silloinkin, ja ainoina valoina siis.

Reilun miljoonan km kokemuksella olen ehkä kaksi kertaa ajanut olosuhteissa joissa päävalot ovat olleet ehkä näkemistä haittaavat. IKINÄ en ole ajanut olosuhteissa joissa olisin hyötynyt molemmista samaan aikaan...

Eli jos biili mielestäsi komistuu eikä haittaa silloin tällöin ehkä uusittava sumarin lasi tai koko hoito niin siitä vaan.
Tämä tietenkin vain oman kokemuksen mukaan....
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#3

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

Kiitos kommentista. Tämä sumuvalojuttu on totta että eihän niillä ihmeitä tehdä. Lähinnä tarkoitus on saada apuja surkeisiin ajovaloihin.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#4

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Olet ainakin rehellinen.... :D

Eli käyttäisit valoja juurikin siihen mihin niistä ei ole eikä niitä ole tarkoitettukaan.
Jotain muita konsteja olisi etsittävä. Lasien (muovien) hiominen, jännitteiden tarkistaminen, heijastimien uusiminen, paremmat johdotukset, aina mahdollisimman tuoreet eikä kaikista halvimmat polttimot....
Voi se umpio olla sisältäkin tasaisen likakerroksen peitossa.
turboapc
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 352
Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3,3
Varustetaso: Limited

#5

Viesti Kirjoittaja turboapc »

ei muuten maksa nuo jenkki umpiot paljon mitään tuolla rapakon takana..
Voi aina miettiä että kannattaako hioa.

jos laittaisi uudet umpiot ja samalla paremmat johdot ja ehkä laadukkaammat polttimot samalla tilaisi
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
diiseli
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:38 pm
Merkki: chrysler
Malli: gv
Vuosimalli: 1999
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: se

#6

Viesti Kirjoittaja diiseli »

Onks näihin pykäliin tullu jotain uutta, tai onko tulkinnat muuttuneet, ku aiemmin piti olla e-hyväksyttyä tavaraa kaikissa muissa, paitsi muuttoautoissa?

omassakin on lyhdyt sitä luokkaa, että uusia tarttis.. ei vaan kiehdo maksaa uusista melkeen 7-sataa, kun ne on kuiteskin yhtä sudet kun vanhatkin.. eli eivät valaise :D
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#7

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

Jos hioo nuo muoviumpiot esim. Rättilaikalla ja Sonax-tahnalla niin pitäisikö vielä laittaa vahaa yms. pintaan? Spray-lakka on kuulemma aluksi ok mutta kellastuu ajan mittaan. Pitää värkätä releet ajovaloihin myös. HB5/9007 polttimoita ei varmaan saa tehoversioina mistään?
jak900
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Loka 30, 2015 5:59 pm

#8

Viesti Kirjoittaja jak900 »

Vesihionnalla kävin omat läpi ja hiomatahnalla lopuksi. Vahaa en laittanut ja hyvänä on pysyneet.
turboapc
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 352
Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3,3
Varustetaso: Limited

#9

Viesti Kirjoittaja turboapc »

tämmösiä löytyy pikaisella selailulla, en ole perehtynyt sen paremmin aiheeseen.
mutta luulisi tuohon löytyvän joku ratkaisu.

http://www.ebay.com/itm/2x-5900K-Super- ... rP&vxp=mtr
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
Dewlin
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 31
Liittynyt: Su Elo 02, 2015 9:25 am

#10

Viesti Kirjoittaja Dewlin »

Itsellä on jenkkiumpiot tuolla varastossa odottamassa. Tais maksaa noin 80€ kotiin kujetettuna ebaysta saksasta. Hengitin nuo vanhan orginaalit Motonetin Phillipsin hiomapaketilla joka on tarkotettu noiden umpioden kirkastamiseen (kahta eri hiomapaperia, puhdistusaine, hiomavaha ja kiillote). Hyvin toimi ja kirkkaat tuli. Laittomathan nuo jenkkien umpiot on kun pitäisi olla näin vanhassa e-hyväksytyt... suunnittelin kyllä laittavani ne noiden onnettomien paikalle ja niistä parkeiksi hyväksytyistä led valoista paikkaamaan jenkkiumpioiden "vajaavaisuuksia" suomen liikenteessä.
Grand Voyager 3.3LE 1996
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa