Sivu 2/2

#11

Lähetetty: Pe Tammi 01, 2021 9:03 am
Kirjoittaja TLI
Tulin vähän lueskelleeksi, että 2.7 koneessa on erittäin kriittistä vaihtaa vesipumppu ajoissa, USAssa esiintyvä "oil sludge" -ongelma johtuu huonojen öljyjen käytön ohella siitä, jos vesipumppu vuotaa ja jäähdytysneste sekoittuu öljyyn, tuhoaa koneen aika nopeasti. 100 000 km välein pitäisi viimeistään pumppu uusia ja samalla jakoketjuremontti on paikallaan. Vesipumpusta voi pettää myös laakerointi ja siinä tapauksessa tuhoutuu jakoketju ja moottori. Muuten nämä ilmeisesti olisivat todella kestäviä koneita, mutta suunnittelussa on tullut paha virhe vesipumpun suhteen. Öljynkierto-ongelmia ei kunnon synteettisillä öljyillä ja tiuhalla (10 000 km) öjynvaihtovälillä pitäisi olla.

#12

Lähetetty: Pe Tammi 01, 2021 10:45 am
Kirjoittaja Coco
Vesipumpun vaihtotarpeesta kyselin merkkiliikkeessä asioidessani, eivät oikein mitään kantaa vaihtoväliin sanoneet. Omalla sebullla kohta 200 000km ajettu ja ainakin tähän asti on hyvin vedet kiertäneet. Tuo jakoketjuremontti on järkyttävän suuri operaatio, ja jos ei sitä itse pysty tekemään, on todennäköisesti niin kallis teetettynä, ettei sitä ole järkevää suorittaa. Öljyt kannattaa tarkistaa viikoittain, näin huomaa sitten jos jäähdytinnestettä on päässyt öljyn sekaan, toki näkyyhän se sitten paisuntasäiliöstäkin nesteen vähenemisenä.

Tuo oil sludge taisi olla etenkin niiden ennen 2003 valmistettujen vanhempien sebringien ongelma.

#13

Lähetetty: Pe Tammi 01, 2021 10:59 am
Kirjoittaja TLI
Veisupumpun vaihto ei liene kuitenkaan pienempi työ kuin jakopää tässä, mikäli oikein käsitin. Näyttävät kyllä vannovan sen nimeen, että vesipumppu on vaihdettava 70000-80000 mailin välein, jos haluaa huoletonta ajoa. Kilometreisssähän tuo menee sinne 100 000 hujakoille. Kyselin American Powerista Hämeenlinnasta mitä maksaisi, katsotaan mitä vastaavat.

#14

Lähetetty: Pe Tammi 01, 2021 12:46 pm
Kirjoittaja Coco
Juu, jakoketjut ja kiristimet joutuu purkamaan kun pumpun vaihtaa, Youtubessa videoita hommasta, järkyttävä työmäärä. :shock:

#15

Lähetetty: Pe Tammi 01, 2021 2:43 pm
Kirjoittaja TLI
Kaverin tallilla onneksi onnistuu vaikka minkälaiset remontit (lopettaneen autokorjaamon varustus), mutta ei kovin innostu näistä 2000-luvun V6:sista. Voi olla, että siis siellä tekemätön paikka. Vanhat Amerikkalaiset autot olivat eri asia, kun oli tilaa vaikka kuinka, tässä on kyllä konetila ahdettu todella täyteen. Tuntitöinä tulevat kyllä nykyään isot remontit yllättävän kalliiksi korjaamoilla, kun tuntihinta usein 70 euroa ja merkkikorjaamoilla jopa enemmän.

#16

Lähetetty: La Tammi 09, 2021 10:41 am
Kirjoittaja TLI
Facebookissa kävin asiasta keskustelua, niin kerron samat asiat tännekin. Suomen olosuhteissa oli jollakin kokemusta kolmesta autosta ja vesipumppu oli alkanut vuotaa noin 250 000 km kohdalla. Eli autollani pitäisi vielä ajaa jonkin aikaa ennen kuin pakkovaihto tulee eteen. Seuraillaan tilannetta, vesipumpun onnistuin jo ostamaan. American Power Oy Hämeenlinnassa tarjosi pumpun vaihtotyötä osineen 1700 eurolla, joka on kyllä sellainen hinta, että itse tuo varmaan on tehtävä sitten, kun eteen tulee. eBaystä on noin 200 eurolla myös saanut jakoketjusarjaa kiristimineen ja vesipumppukin ilmeisesti tähän jo kuului. Varaosaliikkeessä Valen pumppu maksoi vajaan satasen, olikohan liikaa... No, en lähde tuota enää palauttamaan.

Toisella foorumilla oli myös tieto, että muovinen termostaattikotelo näistä voi alkaa vuotamaan ja sitä on syytä tarkkailla ja vaihtaa jossain vaiheessa.

#17

Lähetetty: Ma Helmi 15, 2021 8:43 pm
Kirjoittaja jönssi
vaihdoin pari viikkoa sitten rokkiautosta tilatun kotelon jossa mukana lämpöanturi. nyt alkoi herjaamaan vikakoodia p0118, eli lämpöongelmaa. se taitaa olla huono anturi, vaihdan vanhasta anturin tuohon.